Keynote René Kleijn

‘China domineert de markt van batterijen en elektrische auto’s’

René Kleijn hoogleraar Leiden Universiteit was de eerste key note spreker, die de aanwezigen grondstof tot nadenken gaf. Hij vertelde dat er mede door de energietransitie een wereldwijde competitie aan de gang is om grondstoffen.

Het grote voordeel van de metalen die nodig zijn als grondstof voor onder meer autobatterijen is volgens de hoogleraar dat metalen eindeloos kunnen worden hergebruikt. René Kleijn: “Als je fossiele brandstof gebruikt ben je daarna je grondstof kwijt. Dit vraagt daarom om een continue aanvoer, bij metalen heb je dat niet.”

Voorraad opbouwen

Voordat al deze metalen hergebruikt kunnen worden, zullen er om aan de grote vraag te kunnen voldoen eerst nog heel veel moeten worden gedolven. René legt uit dat er voor een elektrische auto veel meer schaarse metalen nodig zijn dan voor een brandstofauto. Het International Energy Agency onderzoekt momenteel hoeveel grondstoffen er naar verwachting nodig zijn in de toekomst. “Wat we weten, is dat dat het een factor 6 meer is om in 2050 aan alle klimaatdoelen te kunnen voldoen.” De hoogleraar ziet de toekomst als volgt: eerst zal er een instroom van metalen moeten plaatsvinden om een voorraad op te bouwen. Die metalen moeten vervolgens beheerd worden op een manier waarbij we zo min mogelijk van de grondstoffen verliezen door het recyclen van die metalen. “Daarom is de energietransitie niet los te zien van circulaire economie.”

René Kleijn benadrukt dat we in het westen niet moeten onderschatten wat er in China gebeurt. “China domineert de markt van batterijen en elektrische auto’s.” Hij laat weten dat we afhankelijk zijn van China, tenzij we daar iets aan doen. “Naast veerkrachtige toevoerketens kunnen we ook minder afhankelijk zijn door minder kritieke grondstoffen in een product te gebruiken. Zo zijn er batterijen zonder kobalt, nikkel en mangaan.” Hij sluit af met de woorden: “Die toestroom van grondstoffen veiligstellen kost tegelijkertijd iets. Het niet hebben van die materialen kost alleen nog véél meer.”

Download de presentatie van René Kleijn hier

Welkom bij ARN!

Sluit je aan bij ons landelijke netwerk van 238 ARN-ketenpartners en profiteer direct van vele voordelen.

Zoek een inleverpunt

Lever uw afgedankte auto gratis in bij een autodemontagebedrijf voor milieuverantwoorde recycling, ook van startaccu’s en aandrijfbatterijen.
Lever uw auto in