Viermaal innovatie in de praktijk

Voitures extravert, Lightyear, InMotion en FAST

De deelnemers aan de ARN relatiedag maakten tijdens het ochtendprogramma kennis met de praktijk van innovatie. Twee startups en twee studententeams beklommen het podium, elk met hun eigen ervaringen, leerlessen én toekomstdromen. Potentiële game changers!


“We geven iconisch design een nieuw leven”

Klassiek design recyclen

Martijn van Dijk
Director en founder Voitures extravert

Martijn van Dijk en Jurgen Moerman bouwen nieuwe technologie in iconische vormen. Want zo mag je de klassieke Porsches met elektrische aandrijving wel noemen. Zoals Martijn van Dijk het zijn toehoorders uitlegde: “Wij geven iconisch design een nieuw leven.” De ondernemers houden van fotograferen en zijn gek op fraaie klassiekers. Maar dan niet klassiekers die bij een event netjes op een rij staan, met de eigenaar ernaast die vertelt over alle originele kenmerken van zijn geliefde karretje. “En daarna gaat het weer hup, de garage in… Verschrikkelijk vinden wij dat. Wij willen die auto’s gewoon het liefste iedere dag op de weg zien, zodat ze dagelijks het straatbeeld kleur geven.”

Want dat is de missie van Voitures Extravert: “Een klassieke toekomst, met iconische klassiekers terug op de straat voor dagelijks gebruik, 365 dagen per jaar. Auto’s om mee te rijden dus.” Volgens de ondernemers is er een markt voor dit product, dat naar schatting een krappe drie ton per stuk gaat kosten. Een idee dat wereldwijd publiciteit genereerde. De ondernemers interesseerden investeerders (meer geld is welkom) en zetten vervolgens hun onderneming zo lean mogelijk op, evengoed wel met hoogwaardige leveranciers en partners. Er is een club van ambassadeurs opgericht – de ‘Classic Future Society’ – en er zijn bestellingen. Spannend, vindt ook Martijn van Dijk: “Volgend jaar is het prototype klaar.”

Download slideshow >


“We hebben op alle vlakken grote sprongen vooruit gemaakt”

Gezinsauto die op zonne-energie rijdt

Lex Hoefsloot
CEO Lightyear

Lex Hoefsloot van Lightyear presenteerde trots een nieuwe auto, gebouwd in Nederland, uniek in zijn (nog niet bestaande) soort: de gezinsauto die op zonne-energie rijdt. Het prototype gaat volgend jaar de weg op en de initiatiefnemers verwachten er in piekjaren 1.000 van te maken.

De kiem van de Lightyear werd gelegd tijdens de World Solar Challenge, waar studenten van de TU Eindhoven met een zonneauto hoge ogen gooiden. Vijf van hen besloten de zonneauto door te ontwikkelen naar een auto voor consumenten. De auto is van de grond af ontworpen. “We hebben op alle vlakken grote sprongen vooruit gemaakt: de beste zonnecellen, verbeterde aerodynamica, een efficiëntere ‘powertrain’, een ultralicht chassis. Ook letten we specifiek op de footprint van de gebruikte materialen”, legde Hoefsloot uit, die aangaf dat ‘from scratch’ ontwerpen ertoe geleid heeft dat de motoren in de wielen terecht zijn gekomen.

Met origineel systeemdenken en veel creativiteit en doorzettingsvermogen komt hopelijk ook dit initiatief snel op de markt. Verwachte verkoopprijs: € 119.000. Onlangs werd € 5 miljoen opgehaald bij investeerders. En ook hier geldt: wordt vervolgd!

Download slideshow >


“Snel laden, net zo makkelijk als benzine tanken”

Student pitch: extreem snel laden

Sjoerd Filmer
Accountmanager InMotion 

Een fantastisch plan, concrete stappen in de praktijk en toch ook de behoefte aan meedenken. De eerste student pitch van de dag – meedenken vanuit de zaal was zeer welkom – was InMotion. “Wij gaan het opladen van een elektrische auto zo snel en gemakkelijk maken als benzine tanken”, zo hield Sjoerd Filmer, accountmanager bij InMotion de zaal voor. “Electric refueling”, zo sprak hij enthousiast.

De auto die moet gaan bewijzen dat het concept voor ‘opladen in seconden’ werkt, is een speciaal voor de 24 uur van Le Mans bedoelde raceauto. Hij moet liefst 285 km/h gaan halen. Het prototype is al gerealiseerd en oogt indrukwekkend en vooral futuristisch.

Filmer: “‘Waarom bouwen wij raceauto’s’, vraagt u zich misschien af. Waarom bouwen we niet gewoon een auto voor dagelijks gebruik, die razendsnel oplaadt? Wij geloven dat innovatie het beste kan worden bereikt in een uitdagende omgeving, waar de omstandigheden extreem zijn. Voorwaarden die ervoor zorgen dat de oplossing straks binnen ieders bereik komt. Kunt u zich een situatie voorstellen waarin een auto binnen 24 uur tot het uiterste wordt getergd, gedurende meer dan 5000 kilometer? Dat is precies de reden waarom wij streven naar deelname aan Le Mans.”

Na de presentatie dacht het publiek met Sjoerd mee over next steps. Eén advies uit de zaal zal InMotion wat hem betreft zeker ter harte nemen: “Design for recycling. Bespreek je batterij-ontwerp tijdig met de recycling industrie.”

Download slideshow >


“De praktijk van mierenzuur is jong. Heeft u ideeën?”

Student pitch: mierenzuur als duurzame brandstof

Rob Hoffman
Team FAST

De auto van de toekomst rijdt op mierenzuur, ook wel formic acid genoemd. Althans, dat zeggen Rob Hoffman en zijn enthousiaste collega’s bij Team FAST. Het gaat hier om een zuur dat goed is om te zetten in waterstof.

Mierenzuur wordt tot dusver gewonnen uit aardolie, maar zegt Hoffman: “We kunnen het ook uit Co2 maken.” De ‘proof of concept’ is er, maar een in de praktijk inzetbare oplossing is er nog niet. Hoffman toonde beelden van een werkende installatie, die echter nog zo omvangrijk en kwetsbaar is dat een praktijktest op de weg nog niet haalbaar lijkt. Hoffman was eerlijk over de beperkingen en schuwde ook niet de zaal uit te dagen om even mee te innoveren. “De praktijk van de productie van mierenzuur is nog jong. Heeft u ideeën om ons proces verder te verbeteren?”

Drie ideeën leken de moeite waard. De eerste was om eens contact op te nemen met de chemici en technici van Honda, de fabrikant die immers al zo lang aan de weg timmert met waterstof. Twee: doe wat aan je marketing en kies een ander woord voor mierenzuur, dat bij het publiek niet lekker zal vallen. En drie, een advies waar iedereen zich wel in kon vinden: “Geweldig! Laat je door niemand vertellen dat het allemaal niet kan!”

Download slideshow >


Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief

ARN

Postadres
Postbus 190
3620 AD Breukelen

Telefoon/Fax
T +31 (0)346 – 728 220
F +31 (0)346 – 728 221
E – info@arn.nl

Bezoekadres
De Corridor 5
3621 ZA Breukelen

ARN Recycling

Post- en bezoekadres
Biezenwei 3
4004 MB Tiel

T – (0344) 636850
E – info@arn.nl