De afdracht van de recyclingbijdrage is verplicht sinds 1 mei 2021 voor elke auto die voor het eerst op de Nederlandse markt komt. Voor de EV-batterijen kunnen importeurs vrijwillig deelnemen aan het collectieve systeem van ARN. Importeurs mogen er ook voor kiezen om zelf de inzameling en verwerking van EV-batterijen te regelen en hierover aan de Nederlandse overheid te rapporteren.
Recyclingbijdrage auto’s blijft gelijk
De recyclingbijdrage is bedoeld om alle auto’s in Nederland aan het einde van hun levensduur milieuverantwoord te recyclen. In de afgelopen jaren is de recyclingbijdrage gedaald. Dit is in lijn met de afspraken met de overheid en de branche. Een overzicht van de recyclingbedragen vanaf 1995 staat op de website van ARN.
Recyclingprestatie voor afgedankte auto’s
De recyclingbijdrage op auto’s wordt door ARN ingezet om aan het wettelijke verplichte recyclingpercentage van minimaal 95% te voldoen. Afgedankte auto’s in Nederland worden duurzaam gerecycled en vrijwel alle materialen worden nuttig toegepast. ARN heeft in de afgelopen jaren samen met autodemontage-, shredder-en recyclingbedrijven een nuttig hergebruik van ruim 98% van het gewicht van een afgedankte auto bereikt. Zie voor meer informatie het ARN Duurzaamheidsverslag.
Beheerbijdrage voor EV-batterijen onveranderd
De beheerbijdragen voor de inzameling en recycling van EV-batterijen zijn enige jaren geleden gehalveerd. Reden hiervan was dat batterijen die elektrische auto’s aandrijven langer meegaan dan oorspronkelijk verwacht. De huidige tarieven zijn afgestemd op de verwachte toekomstige verplichtingen voor de inzameling en recycling van afgedankte EV-batterijen. Om die reden zijn de beheerbijdragen die deelnemende auto-importeurs aan ARN betalen voor inzameling en recycling van EV-batterijen per 1 januari 2025 wederom niet gewijzigd.
Recyclingprestatie van EV-batterijen
Met de beheerbijdrage is het mogelijk om afgedankte EV-batterijen op een duurzame wijze te recyclen. ARN werkt samen met recyclingbedrijven die de wettelijke eis van minimaal 50% van het gewicht van EV-batterijen ruimschoots behalen. In 2023 is een recyclingprestatie van 64% behaald. Zie voor meer informatie het ARN Duurzaamheidsverslag.
De beheerbijdragen voor Li-ion startaccu’s en EV-batterijen 2025 (incl. btw):
€ 3,- per batterij bij een gewicht ≤5 kg
€ 5,- per batterij bij een gewicht >5 kg en ≤15 kg (48V categorie)
€ 8,- per accu bij een accu gewicht >15 kg en ≤25 kg
€ 25,- per accu bij een accu gewicht >25 kg en ≤100 kg
€ 45,- per accu bij een accu gewicht >100 kg en ≤350 kg
€ 55,- per accu bij een accu gewicht >350 kg en ≤600 kg
€ 65,- per accu bij een accu gewicht >600 kg en ≤900 kg
Ongewijzigde beheerbijdrage voor loodzuur en NiMH-startaccu’s en EV-batterijen
De beheerbijdrage voor loodzuur- en NiMH-startaccu’s en EV-batterijen zijn in 2025 ook ongewijzigd: € 0,05 (excl. btw).