Organisatie en stakeholders

ARN is in 1995 als ‘Auto Recycling Nederland’ opgericht door vier marktpartijen uit de autobranche: BOVAG, RAI Vereniging, Stiba en FOCWA. ARN is dus niet ingesteld door de overheid, maar door de sector zelf. Met als doel: Nederland helpen te voldoen aan de Europese normen en autodemontage/-recycling zo schoon, duurzaam en volledig mogelijk maken.

 

Volgens de ‘Europese Autowrakken richtlijn’ van 2015 moeten alle lidstaten van de Europese Unie minstens 95 procent van het gewicht van afgedankte auto’s nuttig hergebruiken: 85 procent in de vorm van hergebruik van componenten en materialen; 10 procent via energieterugwinning of andere nuttige toepassing. In Nederland helpt ARN de sector om die doelstelling te halen, en liefst zelfs te overtreffen. ARN streeft naar hoogwaardige autorecycling, waarbij zoveel mogelijk voertuiggewicht een goede nieuwe bestemming krijgt. Al onze inspanningen zijn erop gericht om dit zo kwalitatief mogelijk én economisch haalbaar te realiseren.

Verschillende businessunits
De ARN-organisatie is ‘lean’ en efficiënt, met verschillende businessunits voor de diverse taken. Elk op hun eigen plek in de keten helpen zij om het autorecyclingproces milieutechnisch verantwoord, efficiënt en optimaal gecontroleerd te laten verlopen – nu én in de toekomst. Daarvoor werken we nauw samen met alle schakels in de keten.

Vanuit ARN Holding B.V. houden we de ontwikkeling van regelgeving nauwlettend in de gaten en gaan we in gesprek waar nodig. Daarnaast stimuleren we innovatie van recyclingprocédés door middel van samenwerkingen met onder meer de TU Delft.

Vanuit ARN Autorecycling B.V. zorgen we dat consumenten en garagehouders hun oude auto’s verantwoord en zonder extra kosten kunnen inleveren. We helpen alle aangesloten demontagebedrijven bij het efficiënt demonteren en vermarkten van bruikbare onderdelen en materialen. En we zorgen voor het milieuvriendelijk afvoeren en verwerken van restmaterialen.

Met ARN Recycling B.V. treden we zelfs op als investeerder en ondernemer, zoals in onze ‘Post Shredder Technology’-fabriek in Tiel. Daar verwerken we de laatste kleine restjes afval tot herbruikbare grondstoffen.

"De organisatie
is lean en efficiënt:
elke businessunit heeft
zijn eigen taken"

BOVAG
De Bond Van Garagebedrijven (sinds 1930) is de brancheorganisatie van circa 9.000 ondernemers in mobiliteit: van personenauto’s, bedrijfsauto’s en trucks tot tweewielers, caravans, aanhangwagens, motorenrevisie, autoverhuur, autowassen/-poetsen, verkeersopleidingen, schadeherstelbedrijven en tankstations. Daarnaast is BOVAG een kwaliteitskeurmerk: de leden zorgen dat BOVAG-klanten zorgeloos kunnen genieten van hun mobiliteit. Binnen ARN wordt de BOVAG vertegenwoordigd door Bertho Eckhardt:

''Ik sta achter ARN omdat je als sector je verantwoordelijkheid moet nemen om grondstoffen die steeds schaarser worden een tweede of derde leven te geven.''

''ARN zou nog meer de rol kunnen oppakken van kennisautoriteit en marktmeester, boven de partijen. Afgelopen jaren was dat wat uitgewaaierd, maar nu gaan ze weer terug naar de kern: autoriteit zijn in de keten, met betrokkenheid én distantie. De markt of de overheid kunnen dat niet; ik kan me nog niet voorstellen dat we zonder ARN kunnen.''

 

FOCWA 
FOCWA (sinds 1936) is de Federatie van Ondernemers in de Carrosserie- en Wagenbouw en Aanverwante bedrijven. FOCWA is een actieve ondernemersvereniging met drie zelfstandige verenigingen, die samenwerken aan de belangenbehartiging van en collectieve dienstverlening aan ondernemers in de Nederlandse carrosseriebranche. Binnen ARN wordt de FOCWA vertegenwoordigd door Guus van Dreven:

''ARN zou partijen nóg meer met elkaar kunnen verbinden. Zodat brancheorganisaties intensiever gaan samenwerken om de (klimaat)doelstellingen te ondersteunen – en te halen.''

''De recyclingbijdrage kan in de toekomst nog beter. Nu wordt gemeten in een percentage van het totale voertuiggewicht. De volgende uitdaging is om per materiaalsoort doelstellingen te formuleren, waarbij voor een aantal materiaalsoorten 100 procent circulair zeker haalbaar is.''

 

Stiba
Stiba (sinds 1985) is de Nederlandse brancheorganisatie van gecertificeerde auto-, motorfiets-, truck- en aanverwante voertuigdemontagebedrijven. Lidmaatschap van Stiba garandeert dat het bedrijf voldoet aan alle eisen voor wat betreft vergunningen, garanties en kwaliteit. Binnen ARN wordt Stiba vertegenwoordigd door Albert de Boer:

''ARN is voor mij al 25 jaar de organisatie die uitvoering geeft aan de verantwoordelijkheid van de (auto)producenten, conform Europese regelgeving, met een maatschappelijk verantwoord en breed gedragen recyclingsysteem – tot ruim voorbij de 95 procent.''

''ARN zou nog meer de rol kunnen oppakken van regisseur, die zich beperkt tot sturing, controle en verantwoording. Dat kan alleen als ARN niet meer zelf operationeel in de keten betrokken is.''

 

RAI Vereniging
De RAI Vereniging (sinds 1893), voluit de Vereniging van de Rijwiel en Automobiel Industrie, behartigt de belangen van 700 fabrikanten en importeurs van personenauto’s, vrachtauto's, aanhangwagens, opleggers, carrosserieën, speciale voertuigen, motorfietsen, scooters, brom- en snorfietsen, fietsen en onderdelen. Binnen ARN wordt de RAI Vereniging vertegenwoordigd door Olaf de Bruijn:

''ARN is voor mij een geweldig mooi voorbeeld van hoe je in de branche kunt samenwerken en invulling kunt geven aan de producentenverantwoordelijkheid en circulaire economie.''

''Ik sta achter ARN omdat we naar een duurzamere samenleving moeten. Zorgvuldig omgaan met de wereld. Circulair. Dit is een heel tastbaar voorbeeld en daaraan leveren we samen een bijdrage.''

De ARN-organisatie

Stichting Auto en Recycling
Geeft opdracht aan ARN Holding B.V. om uitvoering te geven aan de producentenverantwoordelijkheid namens de auto-importeurs en houdt een fonds aan om te kunnen voldoen aan toekomstige autorecyclingverplichtingen. De stichting is gevestigd in Breukelen, heeft geen medewerkers op de loonlijst en werkt zonder winstoogmerk. Voorzitter: Olaf de Bruijn.

ARN Holding B.V.
Moedermaatschappij van ARN Autorecycling B.V. en ARN Recycling B.V.. Levert ondersteunende diensten. Gevestigd in Breukelen; twaalf medewerkers. Algemeen directeur: Ingrid Niessing.

Raad van Commissatrissen
Toezichthouder en adviesorgaan voor de ARN Holding en haar dochtermaatschappijen. Speelt een belangrijke rol in de voortdurende verbetering van aanbod en services van ARN.
Toezichthouders:

  • Peter Janssen (voorzitter)
  • John van Est
  • Roel Geers

Peter Janssen (voorzitter)

''Ik ben heel gemotiveerd om ARN te helpen omdat ik heel trots ben op wat we samen bereiken in de markt. Als ik consumenten vraag wat ze denken dat er mogelijk is op het gebied van autorecycling, zijn ze stomverbaasd dat we dat redden voor meer dan 95% van het gewicht van de auto. Dat verhaal zouden we veel nadrukkelijker moeten vertellen – bij de aflevering van nieuwe auto’s, op allerlei manieren. Het is een van de kroonjuwelen van onze sector, ook als je vergelijkt met andere sectoren.''

''De toegevoegde waarde van ARN zie ik voor de toekomst vooral in het delen van kennis binnen de sector. Niet als zelfstandig wetenschappelijk centrum, maar als schakel in het netwerk van technische universiteiten en de automotive industrie rond Helmond, waar we inmiddels ook een ‘pied-à-terre’ hebben.''

 

John van Est

''Ik ben heel gemotiveerd om bij te dragen aan ARN omdat ik heel graag een schone wereld wil voor mijn kinderen en kleinkinderen. Daar werk ik al sinds 2002 fanatiek aan mee. Door onze betrokkenheid zijn we als toezichthouders soms wellicht wel lastig voor de directie. We zitten er kort op.''

''De toegevoegde waarde van ARN zie ik voor de toekomst vooral in de keten volledig sluiten, tot 100 procent, in de komende tien jaar. Dat is ambitieus, maar we moeten wel blijven ontwikkelen. Daarnaast blijven we de ketenpartners verbinden, met hun soms tegenstrijdige belangen. Dat blijven ondernemers, die zoeken altijd de mooiste bloemetjes aan de rand van het ravijn.''

 

Roel Geers

''Bij toezicht houden op ARN let ik vooral op het rechtmatig besteden van de middelen, de exacte verantwoording over het recyclingproces, en de continuïteit van de organisatie in de rol van de ketenregisseur.''

''De voornaamste uitdagingen voor ARN in de komende jaren zijn de technologische ontwikkelingen richting elektrische en zelfsturende auto’s. We weten nu nog niet hoe onze wereld er over tien tot vijftien jaar uit ziet, maar intussen moet ARN al wel de regierol nemen over de recyclingketen. ARN moet dus richting gaan bepalen en het initiatief nemen – naar de hele keten én naar de overheid.''

 

ARN Autorecycling B.V.
Geeft uitvoering aan de recyclingdoelstellingen en zorgt voor ketenregie. Gevestigd in Breukelen; veertien medewerkers. Directeur: Hedde Rijkes.

ARN Recycling B.V.
Maakt uit autoshredderafval, zoals kunststoffen, vezels, mineralen en metalen, hernieuwde grondstoffen en stimuleert productie ervan, zoals van de innovatieve en veelzijdige kunststof Circore. Gevestigd in Tiel; 45 medewerkers. Directeur: Hans van de Greef.