Skip to content
Oud versus schade
Oud en afgedankt of gevalletje schade?
Gemiddeld worden auto’s in Nederland na 18.4 jaar afgedankt. Daar zitten oude besjes tussen die na een lang en mooi leven volledig op zijn, maar […]
DSC9062

Gemiddeld worden auto’s in Nederland na 18.4 jaar afgedankt. Daar zitten oude besjes tussen die na een lang en mooi leven volledig op zijn, maar ook auto’s die net de showroom zijn komen uitrijden. Wij vroegen drie ondernemers van autodemontagebedrijven door het hele land waar hun voorkeur naar uit gaat.

Tekst Cathelijne van Wingerden

Wielie Gerrits van Jawie Autoparts

Er zitten auto’s tussen met net 20.000 kilometer op de teller’

Wiellie Gerrits van Jawie Autoparts in Beuningen biedt iedere dag bij Nederlandse verzekeringmaatschappijen op voertuigen en werkt samen met handelaren in België en Duitsland die hem regelmatig foto’s van total losse auto’s doorsturen. Gerrits koopt met name wat jongere schade auto’s op. Hij schat dat zo’n 80% van de auto’s die hij koopt van na 2010 zijn. “Er zitten auto’s tussen met net 20.000 tot 30.000 kilometer op de teller, maar ik heb ook weleens een auto gekocht die nog geen 500 kilometer had gereden. Omdat de marktwaarde van een jonge auto hoger is, is het voor mij sneller rendabel.” Eerst wordt een auto van voor tot achter getest. Alles wat demontabel is, wordt eraf gehaald. Deze onderdelen gaan vervolgens het systeem in. Tot een klant het koopt. “90% van onze klanten bestaat uit garagebedrijven, de overige 10% is particulier.” Sinds kort verkoopt Gerrits zijn onderdelen wereldwijd. “Van Australië tot Zuid-Amerika.”

‘Mensen betalen graag meer als ze weten dat het goed is’

Gerrits heeft een grote vaste klantenkring. “Mensen betalen graag iets meer als ze weten dat het goed is.” Omdat de ijzerprijs op dit moment laag is, heeft hij een 50 meter lange wand gebouwd waar de autowrakken worden opgestapeld. “Op dit moment heb ik zo’n 400 wrakken staan. Als de ijzerprijs straks weer stijgt, gaan die naar de shredder. Duurzaamheid staat bij ons voorop; dat begint bij het demonteren.”

Page image

Peter Opdam van Autodemontage Gebroeders Opdam Zwaanshoek

‘Jonge schadeauto’s zijn interessanter voor dealers, leasemaatschappijen en schadeherstellers’

Peter Opdam runt samen met zijn twee broers Autodemontage Gebroeders Opdam Zwaanshoek. Een autobedrijf dat voornamelijk gericht is op de inkoop van jonge schadeauto’s en de verkoop van onderdelen. “We bieden met name voor verzekeringsmaatschappijen, expertise bureaus, garagebedrijven en particulieren op jonge schadeauto’s, die we op ons bedrijf ontmantelen en waar we de losse onderdelen uithalen. Echt elke auto die bij ons binnenkomt is uniek: we zien auto’s uit 2020 die economisch total loss zijn en auto’s uit 2005 waar alleen de motor of versnellingsbak stuk is. Wat voor ons een oude auto is? Een auto uit 2010 noemen wij in ieder geval niet oud. Alles wat voor 2002/2003 geproduceerd is, valt zo’n beetje in die categorie.”

Business as usual

Het voordeel van jonge schadeauto’s is – hoewel ze duurder zijn – dat ze ook interessanter zijn voor dealers, leasemaatschappijen en schadeherstellers. “Tijdens de eerste weken van de coronacrisis zagen we het aanbod jonge schadeauto’s opdrogen, maar dat is nu gelukkig weer op het oude niveau.” Doordat er veel minder auto’s op de weg reden, waren er ook veel minder ongelukken. Qua onderdelen was het bij de Gebroeders Opdam business as usual. “Dit liep gelijk door. Waarschijnlijk omdat garagebedrijven aan klusjes toekwamen waar ze voorheen te druk voor waren.”

Opdam: “Tijdens de eerste weken van de coronacrisis zagen we het aanbod jonge schadeauto’s opdrogen, maar dat is nu gelukkig weer op het oude niveau”

Page image

Appie Maris van Auto recycling Gebroeders Maris

‘Een oude, afgedankte auto heb je sneller terugverdiend’

In tegenstelling tot de twee andere ondernemers handelt Appie Maris uit Groningen in auto’s uit 2004 en ouder. “Met jongere schadeauto’s kom ik niet uit met de prijzen. Voor een oude schadeauto betaal ik tussen de 75 en 200 euro. Dat heb je sneller terugverdiend dan als je 2500 euro of meer moet betalen. Daarbij heb ik aardig wat concullega’s in de buurt die al jonge auto’s opkopen.” De verhouding oude versus jonge schadeauto’s is dan ook makkelijk: 100% oud. Een gedeelte van die auto’s verdwijnt, nadat de vloeistoffen eruit zijn gehaald en de banden eraf, zo in de shredder. “Daar verkoop je niets meer van.” Maar er zitten ook oudjes tussen waarvan de onderdelen – in met name Polen – nog wel wat opbrengen. Op dit moment heeft Maris zo’n 3.000 tot 3.500 gedemonteerde vloeistofvrij gemaakte autowrakken op zijn bedrijf, die klaar zijn voor recycling. “De ijzerprijs is op het moment echt heel slecht. Ik zie mijn wrakken als een belegging: zodra de ijzerprijs weer richting de 16 eurocent per kilo gaat, verkoop ik de boel.”

‘We investeren hier als ARN zoveel in’

70% van de auto’s die Maris inkoopt, komt van particulieren vandaan. Het overige van garagebedrijven. Omdat Maris al 26 jaar een bekende naam is in Groningen weten zijn klanten hem te vinden. Als hij toch eens een jonge schadeauto krijgt aangeboden, belt hij zijn concullega van International Motor in Hoogkerk en andersom.

Schadegevallen 2019

Uit de Online Registratie Autodemontage (ORAD) blijkt dat in 2019 3,5% van de auto’s aangemeld voor demontage zes jaar of jonger was In totaal ging het om 8.299 voertuigen. Voor de categorie 0-10 jaar zijn 16.006 auto’s geregistreerd (6,8% van het totale aantal auto’s vorig jaar).

 

 

Deel dit bericht op je kanalen

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte gehouden worden?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.