PGS staat voor Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen. In een PGS-richtlijn staan de belangrijkste risico’s voor de omgevings- en brandveiligheid. Ook beschrijft een PGS-richtlijn de maatregelen om die veiligheid te vergroten en risico’s op incidenten en nadelige gevolgen daarvan te verkleinen. Voor lithiumbatterijen en -accu’s uit auto’s is de richtlijn PGS 37-2 van belang voor autodemontagebedrijven die lithiumbatterijen (tijdelijk) opslaan.
Conceptversie
Voordat een PGS-richtlijn officieel tot stand komt, is er ruimte voor feedback van belanghebbenden. ARN heeft, evenals Stiba, input gegeven om eraan bij te dragen dat de nieuwe regelgeving duidelijk en werkbaar is voor autodemontagebedrijven. De verwachting is dat in 2023 de definitieve regelgeving rond is. U kunt zich nu alvast voorbereiden op de maatregelen die u straks moet nemen. Bekijk de conceptversie van de PGS 37-2 via deze link. Let op: er kunnen nog wijzigingen volgen.
Hoe nu verder?
Op basis van de feedback die is gegeven vinden de komende maanden wijzigingen plaats aan de PGS 37. Als hierover meer bekend is, zullen we u hierover verder informeren.
Als de batterij nog een positieve restwaarde heeft, is het mogelijk om de batterij te verkopen – mits deze toegepast wordt als aandrijfbatterij in hetzelfde type hybride of elektrische auto
Deel dit bericht op je kanalen
Nieuwsbrief