Skip to content
Hans en Jos Klein Gunnewiek, Autodemontagebedrijf Klein Gunnewiek
‘Ons autodemontagebedrijf is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby’
Al vijfendertig jaar runt Hans Klein Gunnewiek samen met zijn broer Jos Autodemontagebedrijf Klein Gunnewiek in Groenlo. Met hun ruime ervaring en staat van dienst […]
Gebroeders Klein Gunnewiek

Al vijfendertig jaar runt Hans Klein Gunnewiek samen met zijn broer Jos Autodemontagebedrijf Klein Gunnewiek in Groenlo. Met hun ruime ervaring en staat van dienst zijn ze met recht markante ketenpartners van ARN.

 

“Mijn vader was timmerman en mijn moeder runde een klein tankstation. ‘Als je maar geen timmerman of metselaar wordt’, zei mijn moeder altijd. ‘Je moet dan bij je oom aan de slag en dat is hard werken en weinig verdienen.’ Samen met mijn broer Jos en onze vrouwen zijn we in 1983 een tankstation met garagebedrijf begonnen. De dames runden het tankstation en Jos en ik deden de garage. Op een gegeven moment stopte de autosloperij in het dorp ermee, waardoor we moeilijker aan onderdelen konden komen. Ik stelde voor om een autosloperij te beginnen. ‘Als je denkt dat we daar iets mee kunnen verdienen, doen we dat’, zei Jos. En zo geschiedde het dat we in 1986 niet alleen een tankstation en garagebedrijf hadden, maar ook een autodemontagebedrijf!”

 

‘Als je maar geen timmerman of metselaar wordt’, zei mijn moeder altijd. ‘Je moet dan bij je oom aan de slag en dat is hard werken en weinig verdienen’

‘Dit richtte meer schade aan dan het opleverde’

De eerste jaren waren ze met het autodemontagebedrijf in een oude steenfabriek gevestigd, die zo’n 10.000 m² groot was. “Er was destijds ook al heel veel vraag naar gebruikte onderdelen in de omgeving.” Hoewel Jos een opleiding tot automonteur had gevolgd en ikzelf al zeven jaar als loodgieter had gewerkt, hebben we hiervoor direct een medewerker aangenomen, Siegfried Krabbenborg, die hier nog steeds werkt. Je kunt wel stellen dat Siegfried ons autodemontagebedrijf op poten heeft gezet. In een kleine caravan op het terrein ontving hij onze klanten en kon hij als hij pauze had even bijkomen met een bakkie koffie. In die tijd haalden klanten, merendeel particulieren uit de omgeving, de onderdelen zelf nog van de autowrakken af. Aangezien dit meer schade aanrichtte dan het opleverde, zijn we daar snel mee gestopt.”

Page image

Zelf demonteren

Vanaf 1987 gooien de broers het helemaal om. “Sinds eind jaren tachtig kopen we alleen nog maar Duitse autowrakken op.” Hoewel dit concept enorm aanslaat, gooit de eigenaar van de steenfabriek waar de broers Klein Gunnewiek het terrein van huren al snel roet in het eten. “De Nedap was met hun bedrijf naast ons bedrijf gevestigd en vanuit het pand keek je uit over de schade auto’s. Waarschijnlijk had de opzegging ermee te maken dat als hij bezoek ontving mensen alleen maar uit het raam stonden te kijken naar de bedrijvigheid op ons terrein”, vertelt hij lachend. “We zijn toen verhuisd naar een veel kleiner terrein, van 600 m², waar klanten ook niet meer zelf konden demonteren. Dat zelf doen, bleek een gouden toekomst!”

Page image

Samen maken we er iets moois van

Sinds 1 mei van dit jaar wordt een recyclingbijdrage geheven op alle auto’s die vanaf dat moment een Nederlands kenteken krijgen. Dit geldt ook voor auto’s die worden geïmporteerd uit het buitenland. Lees hier meer over de nieuwe recyclingbijdrage.

Altijd voorraad van twee jaar in het magazijn

Bij autodemontagebedrijf Klein Gunnewiek wordt alles wat er binnenkomt en uitgaat in de computer bijgehouden. Niet alleen de onderdelen op voorraad, maar ook de vraag naar specifieke onderdelen. “Wij weten precies welke vraag er is voor een tien jaar oude auto van een specifiek model. Zo verkopen we bijvoorbeeld elke twee jaar drie linker voorportieren van een Opel Astra. Die voorraad, van twee jaar, hebben we in ons magazijn opgeslagen. Ook onze prijzen zijn afgestemd op vraag en aanbod. Kun je wel tien voorportieren verkopen, maar heb je er maar drie op voorraad, dan ben je te goedkoop. En andersom. Goed je voorraad bijhouden en je prijzen daarop aanpassen, kan alleen als je alles automatiseert. Wij werken hiervoor al vijfentwintig jaar samen met software van AutoMate. Inmiddels is ons softwarepakket helemaal aan onze wensen en eisen aangepast en kunnen we ermee lezen en schrijven.” Alle onderdelen (zo’n 250.000) van Klein Gunnewiek worden ook op de onderdelenlijn geplaatst.

 

‘De kinderen hopen met deze investering goed voorbereid te zijn op de snelle veranderingen binnen de automotive sector’

‘Goed voorbereid op de toekomst’

Ruim dertig jaar later is het bedrijf flink gegroeid, telt het vijftig medewerkers en is het gevestigd in Groenlo op een terrein van zo’n 12.000 m² met 8.000 m² aan opslaghallen. “Tussendoor hebben we nog tien jaar op een ander industrieterrein gezeten, waar we zo’n 2.400 m² tot onze beschikking hadden.” Inmiddels zijn ook de kinderen – Susanne, Jaap en Koen – van beide echtparen tot het bedrijf toegetreden en wordt er in het najaar op een andere plek begonnen met de bouw van een nieuw pand. Met het oog op de toekomst hebben de kinderen een grotere kavel gekocht van zo’n 40.000 m². Hier komt een magazijn op te staan van 16.000 m² en een werkplaats/verkoopruimte van 3.500 m². “Dit is natuurlijk niet allemaal zonder risico, maar ze hopen met deze investering goed voorbereid te zijn op de snelle veranderingen binnen de automotive sector.”

 

Page image

Koen, Susanne en Jaap voor de locatie waar het nieuwe pand straks gebouwd zal worden.

Andere markante ketenpartners

Eerder spraken we met Gabriël van Seumeren, directeur Prometaal en met Gerrit van der Hoeven van De Populier in Rotterdam. Lees hier het interview met Van Seumeren.

‘Heel veel vraag naar gebruikte onderdelen’

Daarnaast zal het magazijnsysteem voor kleine onderdelen (om en nabij 200.000 stuks) volledig geautomatiseerd worden door middel van een Autostore bakkensysteem en is Klein Gunnewiek bezig met het ontwikkelen van een softwaresysteem voor opslag en verkoop van onderdelen. “Dit hopen we in het najaar te kunnen gaan gebruiken. Er is ontzettend veel vraag naar gebruikte onderdelen. Zo’n 50 procent van onze onderdelen zijn nul tot vijf jaar oud. Elke dag dat een auto in de garage stilstaat kost geld. Waar je met nieuwe onderdelen met lange wachttijden te maken hebt, kunnen wij supersnel leveren en is het nog goedkoper ook!”

‘Wij staan 100 procent achter onze producten’

Zo’n 95 procent van de gebruikte onderdelen verkoopt Klein Gunnewiek aan garagebedrijven, leasemaatschappijen en autoverhuurbedrijven. “Stel je hebt een nieuwe startmotor nodig. Je haalt er bij ons een en binnen een paar uur rijdt je auto weer. Omdat wij 100 procent achter onze producten staan, geven we op bijna elk onderdeel één jaar garantie. Dit kunnen we doen, omdat we de gebruikte onderdelen die wij verkopen controleren op werking en schade waardoor ze net zo goed zijn als even oude nieuwe onderdelen.”

Page image

Autodealers proberen klanten langer te binden

Als we het hebben over wat er de laatste jaren in de sector is veranderd, vertelt Klein Gunnewiek dat autodealers de laatste tien jaar hun klanten voor langere tijd aan zich willen binden. “Ze willen hun klanten in de werkplaats houden. Dit doen ze door onder meer de eerste vijf jaar garantie op een auto te geven. “Auto’s komen vaak pas na vijf jaar bij een autogarage in de buurt.” Dealers die gebruikte onderdelen gebruiken kunnen dankzij autodemontagebedrijven als Klein Gunnewiek passende offertes bij reparatie aanbieden. “Als wij een onderdeel als een motorkap verkopen aan een dealer voor een auto van vier jaar oud en dat onderdeel is ook vier jaar oud, dan is dat een stuk voordeliger dan een nieuw onderdeel.”

‘We gooien niets weg waar we geld voor kunnen krijgen’

De verkoop van onderdelen is bij Klein Gunnewiek in de eerste plaats economisch gedreven. “We gooien niets weg waar we van de klant geld voor kunnen krijgen.” Toch speelt duurzaamheid ook een grote rol. “We hebben hier 1.650 zonnepanelen op het dak liggen, zodat we voor stroom zelfvoorzienend zijn. Verder hebben we ledverlichting in het magazijn en de werkplaatsen en worden ruimtes die even niet gebruikt worden niet verlicht. Verder komen de jongens die hier werken als het maar even kan op de fiets naar het werk en proberen we zoveel mogelijk te hergebruiken.”

Page image

‘Bij ons heb je geen stress’

Waar het voor de broers Klein Gunnewiek de eerste jaren een uitdaging was om aan personeel te komen, is dat nu veel makkelijker geworden. “Dat had ook met de uitstraling van het oude pand te maken. Sinds 2002 hebben we veel meer daglicht binnen, vloerverwarming en je hebt bij ons geen stress. Waar je in een garagebedrijf altijd de klantenauto’s dagelijks om 17:00 uur klaar moet hebben staan, ga je bij ons om 17:00 uur weg. Om de volgende dag om 08:00 weer verder te gaan waar je de vorige dag gestopt bent. En dat voor hetzelfde loon hè!” Klein Gunnewiek geeft aan dat ze als bedrijf ook veel investeren in het opleiden van jonge mensen. “Het voordeel daarvan is dat ze direct onze mentaliteit krijgen.” Een andere pre is dat, doordat het een groot bedrijf is, je kunt onderzoeken wat het beste bij je past. “Je kunt bij ons als demonteur aan de slag, maar we hebben ook mensen nodig op de revisie-afdeling, in het magazijn en voor de verkoop. Je kunt bij ons worden wie je wilt! Of je nu wel of niet van vieze handen houdt!”

‘Nog een grote markt te bedienen’

Als we het over het gebruik van gebruikte onderdelen hebben, schat Klein Gunnewiek dat we pas aan het begin staan. “Ik schat dat tachtig tot negentig procent van de onderdelen die voor gebruikte auto’s worden gebruikt nu nog nieuw is. Er is nog een grote markt die wij als leveranciers van gebruikte onderdelen kunnen bedienen.” Hij benadrukt dat hoewel veel particulieren, dealers en garages al ervaringen hebben met een autodemontagebedrijf, je het heel vaak goed kunt doen, maar slechts één keer verkeerd. Hij doelt daarmee op het imago dat de sector helaas nog altijd heeft. Een ding dat volgens hem zou kunnen helpen, is garantie geven op gebruikte onderdelen. “Wij geven klanten altijd hun geld terug. Mensen zitten niet te wachten op een tegoedbon. Als je niet achter je product staat, moet je het ook niet verkopen.”

Page image

Meer transparantie

Klein Gunnewiek ziet de toekomst positief. Wel vindt hij dat autofabrikanten veel meer informatie zouden moeten uitwisselen en opener zouden moeten zijn over hun onderdelen. Ook op het gebied van het elektrificeren van auto’s ziet hij kansen. “Als de importeurs de auto’s niet zelf gaan recyclen, ligt daar zeker een toekomst.” Zelf hebben ze inmiddels, na de training voor veilige demontage van elektrische auto’s van ARN en Innovam te hebben gevolgd, de eerste zestig elektrische auto’s gedemonteerd. “Het zou mooi zijn als over een aantal jaar importeurs, dealers en autofabrikanten ons (red: autodemontagebedrijven) als recycler aanwijzen. Zo kunnen zij ‘hun’ grondstoffen houden, maar laten ze het recyclen aan ons over. Wij hebben dat immers allemaal goed voor.”

Uit de hand gelopen hobby

Als ARN tot slot ter sprake komt, is Klein Gunnewiek louter positief. “Dit is eigenlijk een uit de hand gelopen hobby. Mede doordat ARN is opgericht is ons bedrijf wat het nu is. Onze afvalstoffen worden niet alleen afgevoerd, maar ze hebben ook in onze werkplaats geïnvesteerd. Ik ben heel blij dat ARN er is en dat ze ons ondersteunen. Daar hebben we met z’n allen dagelijks profijt van!”

Deel dit bericht op je kanalen

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte gehouden worden?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.