De grote passie van Jerry Bootsma van autodemontagebedrijf GAOS is een botter, een oud-Nederlands vissersvaartuig gemaakt van eikenhout. Een passie die hij van kinds af aan heeft meegekregen. Rond 1973 startte zijn vader met het restaureren van deze schepen, eerst in Amsterdam en vervolgens in Urk. Vanaf 1978 is het bedrijf gevestigd in Emmeloord waar het de ruimte heeft om boten en caravans te stallen. In 1980 breekt de crisis uit en is het alle hens aan dek om als ondernemer het hoofd boven water te houden. Dit betekent de start van de autodemontage-activiteiten. “We hebben alle voertuigen vanaf het begin netjes afgetapt”, zegt Bootsma. Als werktuigbouwkundigen denken we hier eerst na voordat we iets doen. Zo hebben we als eerste autodemontagebedrijf zelf een eigen droogleginstallatie ontwikkeld. De arbeidsinspectie heeft deze bekeken en was tevreden met het resultaat”, vertelt hij trots. “Ik ben zo’n beetje in de techniek geboren. Om het werk makkelijker te maken hebben we zelf een shovel aangepast die handiger is te manoeuvreren tussen de autowrakken. Daarnaast gebruiken we een pletter om pakketjes te maken van vijf auto’s tegelijkertijd. Met een eigen schip transporteerden we deze rechtstreeks vanaf ons bedrijf naar de shredderbedrijven in Zwartsluis en Amsterdam.”
Verkoop van onderdelen
Destijds was het nog nodig om elke tien jaar opnieuw een milieuvergunning aan te vragen. “Dit voelde als een soort zwaard van Damocles dat altijd boven ons hoofd hing. Met de komst van het Activiteitenbesluit is aan deze onzekerheid een einde gekomen en is onze vergunning permanent geregeld. In al die jaren hebben we een stabiele verkoop van onderdelen gehad. Op het hoogtepunt lagen er 160.000 onderdelen op stellingen in de loods. De medewerkers van ARN hadden bij ons altijd wat extra tijd nodig voor de jaarlijkse materiaaltelling.”
‘Nog altijd zijn er geen goed recyclebare auto’s op de markt. Het blijft dus noodzakelijk om afgedankte auto’s netjes te demonteren’
Bewust met spullen omgaan
Binnen het bedrijf is altijd goed gekeken naar de herbruikbaarheid van materialen. Zo werden kleine stukken metaal netjes opgeruimd in de metaalbak en werden gebruikte kartonnen dozen gebruikt voor het versturen van onderdelen. “Ik vind het belangrijk om bewust om te gaan met spullen. GAOS heeft in al die jaren een goede naam opgebouwd. Dat danken we aan kennis van zaken en aan een prettige sfeer in het bedrijf. Klanten kwamen soms met een achterhaald beeld van een sloperij naar ons toe en vonden het prettig om gastvrij te worden onthaald. Bij de balie waren mijn moeder en mijn vrouw de vaste krachten. Klanten die een beetje hulp nodig hadden bij het demonteren van een gebruikt onderdeel hielpen we graag. Mede dankzij onze opvallende naam hebben we nooit reclame hoeven maken: er werd toch wel positief over ons gesproken.”
Creatieve klanten
In al die jaren is er natuurlijk veel gebeurt op in totaal meer dan drie hectare grootte terrein. “We hebben ooit eens een gat ontdekt in het hek waardoor mensen met onderdelen doorheen vandoor zijn gegaan. Ook zijn er via de vaart die grenst aan het bedrijf complete motorblokken van het terrein verdwenen. Ik wil niet weten hoeveel er in totaal op oneigenlijke wijze is meegenomen”, stelt Jerry.
‘We hebben ooit eens een gat ontdekt in het hek waardoor mensen met onderdelen doorheen vandoor zijn gegaan. Ook zijn er via de vaart die grenst aan het bedrijf complete motorblokken van het terrein verdwenen’
Waanzinnig goed idee
“De recyclingbijdrage op nieuwe auto’s en het systeem van duurzame demontage in Nederland is een waanzinnig goed idee. Een voorbeeld voor de rest van de wereld. Nog altijd zijn er geen goed recyclebare auto’s op de markt. Het blijft dus noodzakelijk om afgedankte auto’s netjes te demonteren. Wat mij betreft, is de daling van de recyclingbijdrage wat te ver doorgeschoten. Ook was ik liever doorgegaan met handmatige demontage van bijvoorbeeld purschuim en bumpers en had ik graag gekeken of we dit op het bedrijf hadden kunnen mechaniseren. Er is een periode geweest dat er meer over ons dan met ons is gesproken en dat voelde niet goed. Deze periode hebben we gelukkig achter ons gelaten en de lijnen stonden de laatste jaren weer open”, besluit Bootsma.
Typeplaatjes
“Destijds moesten we de typeplaatjes van auto’s verzamelen als bewijs van de demontage, omdat de kentekenbestanden van de RDW nog vervuild waren. De buitendienst van ARN zamelde deze destijds met kofferbakken vol in. Ook in dat opzicht is er de afgelopen jaren veel verbeterd. Als ondernemer komt er desondanks nog altijd ontzettend veel op je af. Je moet overal verstand van hebben. Bovendien moet er steeds meer worden geregistreerd, voor de boekhouding, de RDW, het Landelijk Meldpunt Afvalstoffen en binnenkort misschien ook nog voor de gemeente. Het kost strijd om een bedrijf te leiden, dus in die zin valt er met de sluiting van GAOS ook een last van mijn schouders.”
‘GAOS heeft een grote bijdrage geleverd aan autorecycling’
Autodemontagebedrijf GAOS was een van de eerste autodemontagebedrijven in Nederland die zich aansloten bij ARN. Daarmee stonden ze aan de basis van de organisatie. Erik van der Zwet Slotenmaker van ARN: “Autodemontagebedrijf GAOS heeft in Nederland een grote bijdrage aan autorecycling geleverd. Hoewel we het jammer vinden dat ze zijn gestopt wensen we Jerry Bootsma alle succes met zijn andere activiteiten.”
Deel dit bericht op je kanalen
Nieuwsbrief