In Nederland is autorecycling goed geregeld en voldoen we ruimschoots aan de huidige wettelijke normen. Tegelijkertijd zijn er mogelijkheden om het proces naar een circulaire economie te versnellen. De EU-regelgeving voor autorecycling wordt momenteel herzien door de Europese Commissie. Nieuwe regelgeving om gerecycled materiaal te gebruiken zal technologische ontwikkelingen op het gebied van plasticrecycling stimuleren.
Van afval naar grondstof
Auto Recycling Nederland (ARN) zorgt er samen met 300 partners voor dat auto’s in Nederland worden gerecycled. De restmaterialen van auto’s, waaronder plastics, moeten op de juiste wijze worden verwerkt. Deze plastics bestaan behalve uit de harde kunststoffen van bijvoorbeeld bumpers onder meer uit de vulling en bekleding van autostoelen en de hemeltjes van afgedankte auto’s. Deze materialen worden, na het vermalen van de auto in een shredder, samen met een groot aantal andere materialen mechanisch gescheiden in de ‘post shredder technology’-fabriek in Tiel. De bruikbare plastics worden vervolgens in Frankrijk verder opgewerkt voor toepassing in bijvoorbeeld nieuwe auto’s.
Plastics uit afgedankte auto’s bestaan behalve uit de harde kunststoffen van bijvoorbeeld bumpers onder meer uit de vulling en bekleding van autostoelen en de hemeltjes van afgedankte auto’s
Veelbelovende technieken opschalen
Technologische innovaties bevinden zich op dit moment nog in de experimentele fase. Nieuwe recyclingmethoden kunnen – om technische en economische redenen – nog niet op grote schaal worden ingezet. Grofweg gaat het daarbij om methodes die temperatuur gebruiken om plastics tot hun bouwstenen af te breken en om methodes die hiervoor chemicaliën inzetten. Het is interessant om te zien dat wat nu nog niet kan, straks wel mogelijk is. Nieuwe technieken lijken veelbelovend in het laboratorium. Met grootschaliger proeven wordt bekeken of dit in de toekomst is toe te passen
Hoogwaardige plasticrecycling
ARN streeft naar een betaalbaar en duurzaam recyclingpercentage op de lange termijn waarbij ook de CO2-voetafdruk en het energiegebruik van de toegepaste recyclingtechnologie wordt meegewogen. De onderzoeksuitkomsten laten toekomstige recyclingmogelijkheden zien. ARN steunt een hogere norm voor plasticrecycling uit afgedankte auto’s als dit technisch en economisch mogelijk is. Het verplichten van een bepaald percentage hergebruik bij de fabricage van nieuwe auto’s zal de technologische ontwikkelingen die hiervoor nodig zijn verder kunnen stimuleren.
Rapport RIVM
Het rapport Chemische recycling van kunststoffen van voertuigen: Naar een veilige en circulaire economie | RIVM is bedoeld om beleidsmakers en industrie handvatten te geven bij de transitie naar een veilige en circulaire economie. Het RIVM inventariseerde met input van ARN en partijen in de recyclingsector de beschikbare technieken tot 2030 voor recycling van kunststofafvalstromen uit de automotive sector. Daarbij werd niet alleen gekeken naar de effecten voor circulariteit van materialen, maar ook naar reductie van de CO2-uitstoot en het verlagen van de concentraties zeer zorgwekkende stoffen (ZZS). Het onderzoek is gedaan in opdracht van ministerie van van Infrastructuur en Waterstaat – DLCE in het project Grondstoffen en Recycling.
Deel dit bericht op je kanalen
Nieuwsbrief