In het batterijwisselstation kunnen NIO-rijders hun lege batterij inwisselen voor een volle. Deze ‘battery swap’ duurt in totaal niet meer dan vijf minuten vanaf het moment dat de auto bij het wisselstation staat. Het werkt heel eenvoudig en is volledig geautomatiseerd. De bestuurder zet de auto op de lijnen buiten het wisselstation en vervolgens rijdt de auto zelf achteruit het wisselstation in. Hier wordt de auto opgetild en worden lasergestuurd de tien schroeven losgemaakt om het batterijpakket te vervangen. Nadat het nieuwe batterijpakket is geplaatst en de boordelektronica weer geactiveerd is, rijdt de auto vanzelf weer naar buiten. Het hele proces gaat sneller dan tanken, terwijl de bestuurder in de auto ondertussen met andere zaken bezig is.
14 miljoen battery swaps
“Wereldwijd zijn op deze manier al meer dan 14 miljoen battery swaps gedaan”, zegt Daniel de Groot, Head of power. Het merk, dat in 2018 is gestart met de productie van auto’s, heeft in vier jaar tijd in totaal 1.200 wisselstations geplaatst. De plannen van het merk zijn ambitieus: komend jaar is het doel om 120 batterijwisselstations in Europa te realiseren. De eerstvolgende komt in Apeldoorn, daarna volgen onder meer Den Haag, Harmelen en Utrecht. “Het batterijwisselstation is onderdeel van de totale laadparaplu”, vult Keuter aan. “Deze bestaat uit thuisladen (11 kW), publiek laden (in 30 minuten 10-80%) en met een NIO dus ook je batterij wisselen. Elke keer dat een batterij wordt gewisseld gebeurt dit bij een batterijwisselstation onder de juiste condities bij een optimale temperatuur. Ook vindt een kwaliteitscheck plaats op elke batterij die wordt gewisseld.” Eventuele problemen komen op die manier vroegtijdig aan het licht. NIO heeft een eigen repair center voor de incidentele gevallen dat er iets mis is met de batterij. “Met dit concept kunnen we de levensduur van de batterij verlengen.”

De batterij is core business van NIO en omvat veel meer dan alleen de aandrijving

Battery as a service
NIO blijft, als de batterij wordt geleased, eigenaar van de aandrijfbatterij. “Daarom is het voor ons van belang dat de batterij zo lang mogelijk gezond blijft. Inmiddels heeft het merk wereldwijd meer dan 270.000 auto’s verkocht en de batterijen hiervan zijn een belangrijke asset voor het bedrijf”, stelt Keuter. “Door de batterij te wisselen maken verschillende bestuurders gebruik van dezelfde batterij. Daarnaast zullen de batterijen bij het wisselstation een bijdrage leveren aan de netstabiliteit. In tijden van energie-overschotten als gevolg van veel zonne- en windenergie zullen de batterijen als buffer dienen om energie op te slaan. In 24 uur kunnen 312 auto’s van een vers batterijpakket worden voorzien. Daarmee is het batterijwisselstation in vergelijking met laadpalen erg ruimte-efficiënt”, aldus Keuter. Dat is in een stedelijke omgeving waar het woekeren is met de beschikbare ruimte een bijkomend voordeel.
Batterijrecycling als sluitstuk
“In Nederland is de recycling van afgedankte auto’s en autobatterijen goed geregeld. Het was voor ons een no-brainer om ons bij ARN aan te sluiten voor de inzameling en recycling van de aandrijfbatterijen. We zijn ervan verzekerd dat kwalitatief goed geregeld is tegen acceptabele kosten”, zegt Keuter. “Maar we doen er alles aan om het moment van recyclen zo lang mogelijk uit te stellen. Totdat de batterij het einde van z’n leven heeft bereikt bewaken we de kwaliteit van de batterij en doen we er alles aan om de levensduur te verlengen.”
‘Bij ARN zijn we ervan verzekerd dat de inzameling en recycling van aandrijfbatterijen kwalitatief goed geregeld is tegen acceptabele kosten’

Over NIO
Het merk NIO is in 2014 opgericht door William Li. Vanaf 2018 is gestart met de productie van volledig elektrisch aangedreven auto’s. In 2016 en 2017 is een record op de Nurbürgring neergezet en vanaf dit jaar is het merk actief in Nederland. Het merk heeft wereldwijd inmiddels meer dan 260.000 auto’s verkocht. De inzameling en recycling van afgedankte aandrijfbatterijen laat NIO – net als de meeste andere automerken in Nederland – over aan ARN.