25/05/2011

ARN rondt onderzoek af naar de bouw en sloop van veilige schepen

ARN rondt onderzoek af naar de bouw en sloop van veilige schepen

Sinds kort richt ARN zich niet alleen meer op het snijvlak van recycling en automobiliteit. Recent is namelijk in opdracht van de wereldvereniging van superjachtbouwers (SYBAss) een project op het gebied van schepen afgerond; in de scheepvaart is nieuwe wetgeving voorgesteld om de sloop van schepen veiliger en milieuvriendelijker te maken. De resultaten van het onderzoek maken de werven goed duidelijk wat op hen af komt en hoe ze met de mogelijke nieuwe wet om kunnen gaan.


Veilig bouwen en slopen

In de wetgeving wordt een relatie gelegd tussen de bouw en de demontage van een veilig schip. Een schip is veilig wanneer het geen gevaarlijke stoffen bevat. De wetgeving heeft daarom zowel effect op de sloop van schepen als op de bouw van schepen.

Van voorstel naar wet 

Er is inzichtelijk gemaakt hoe de mogelijke wetgeving zich zal ontwikkelen van voorstel naar definitieve wet. Er zullen eisen worden gesteld aan de toepassing en aan de registratie van het gebruik van gevaarlijke stoffen. Sommige materialen worden totaal verboden, andere mogen slechts heel beperkt gebruikt worden. Alle gebruikte gevaarlijke stoffen in het gehele schip dienen geregistreerd te zijn. Schepen moeten opgeleverd te worden met een sluitende inventarislijst hiervan.

Dit klinkt eenvoudig, maar betekent dat van alle onderdelen en systemen die aan boord gemonteerd worden de chemische samenstelling bekend moet zijn. Alleen het aantal verschillende ringen van verschillende materialen in een airconditioningsysteem is al bijzonder groot. Bij elkaar zorgt dit dat de impact van de wetgeving zowel technisch als administratief aanzienlijk is.

Gebruik systemen auto-industrie

Interviews met werven in de studie tonen aan dat het bouwen van commerciële schepen met de huidige werkwijze niet voor honderd procent vrij van gevaarlijke stoffen kan zijn. Bij superjachten kan dit wel. Door toepassing van systemen uit de auto-industrie kan de registratie ook volledig zijn. Op deze manier kunnen gevaren voor de uiteindelijke slopers van het schip geheel worden voorkomen. Het enkele superjacht dat ooit gesloopt wordt vormt zo geen gevaar voor milieu of gezondheid.


 Gerelateerde artikelen

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief

ARN

Postadres
Postbus 190
3620 AD Breukelen

Telefoon/Fax
T +31 (0)346 – 728 220
F +31 (0)346 – 728 221
E – info@arn.nl

Bezoekadres
De Corridor 5
3621 ZA Breukelen

ARN Recycling

Post- en bezoekadres
Biezenwei 3
4004 MB Tiel

T – (0344) 636850
E – info@arn.nl