Skip to content
Nederlandse automobilist hecht waarde aan gerecyclede materialen
Nederlandse automobilist hecht waarde aan gerecyclede materialen
Uit onderzoek dat is uitgevoerd naar aanleiding van de campagne ‘Samen maken we er iets moois van’ blijkt dat consumenten waarde hechten aan gerecyclede materialen […]
Autodemontage Haaijer

Uit onderzoek dat is uitgevoerd naar aanleiding van de campagne ‘Samen maken we er iets moois van’ blijkt dat consumenten waarde hechten aan gerecyclede materialen in hun auto. Met dit gegeven kunnen autofabrikanten worden aangemoedigd om waar mogelijk gebruik te maken van recyclebare materialen in nieuwe auto’s. Autobedrijven en schadeherstellers worden aangespoord om, in samenwerking met autodemontagebedrijven, auto-onderdelen te hergebruiken.

De onderzoeksresultaten zijn gedeeld met RAI Vereniging, BOVAG, FOCWA, Stiba en RDW als mede afzenders van de campagne ‘Samen maken we er iets moois van’. In de online survey stonden drie thema’s centraal die de automotive sector momenteel bezighouden:

  1. Hergebruik auto-onderdelen
  2. Recyclebare materialen in nieuwe auto’s
  3. Autobezit

Volgens ARN, ook bekend als Auto Recycling Nederland, tonen de uitkomsten aan dat consumenten veel belang hechten aan het onderwerp duurzaamheid. “Duurzaamheid is een duidelijk motief bij de aanschaf van een nieuwe auto: 8 op de 10 consumenten vindt het belangrijk dat de auto van gerecyclede grondstoffen is gemaakt. De meerderheid van de respondenten geeft aan dat ze hergebruik van materiaal belangrijk vinden. Duurzaamheid heeft ook de aandacht bij het onderhoud van de auto, bijvoorbeeld als het gaat om hergebruik van onderdelen bij reparaties. Maar liefst 90 procent geeft aan vertrouwen te hebben in gebruikte auto-onderdelen”, zegt Ingrid Niessing, Algemeen Directeur ARN.

 

”Maar liefst 90 procent geeft aan vertrouwen te hebben in gebruikte auto-onderdelen”

Resultaten consumentenonderzoek

  1. Hergebruik van onderdelen

Hergebruik is voor veel mensen van belang. Consumenten gedragen zich prijs- en milieubewust en stellen de kwaliteit van gebruikte onderdelen eigenlijk niet meer ter discussie. Bijna 90 procent van de respondenten onderschrijft de stelling dat gebruikte onderdelen net zo goed zijn als nieuwe. Vrijwel iedereen vindt dat autobedrijven en schadeherstellers aan consumenten voortaan de keuze moeten geven of ze nieuwe of gebruikte onderdelen moeten gebruiken bij een reparatie.

Page image
  1. Recyclebare materialen in nieuwe auto’s

Uit het online onderzoek komt naar voren dat duurzaamheid en recycling van belang zijn bij de aanschaf van een nieuwe auto. Zo vindt 80 procent van de respondenten het belangrijk dat hun nieuwe auto deels van gerecyclede grondstoffen is gemaakt.

Page image
  1. Autobezit

Car sharing, ofwel het delen van auto’s, mag rekenen op de sympathie van de helft van de respondenten, maar als het erop aankomt wil 88 procent een of meer auto’s in bezit hebben. Vrijwel iedereen (95 procent) vindt het essentieel dat hij of zij kan beschikken over een auto wanneer dat nodig is.

Page image

Deel dit bericht op je kanalen

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte gehouden worden?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.