Sinds 1 maart is het vernieuwde kwaliteitslabel voor de voertuigdemontagebranche ingevoerd. Sebastiaan Wierenga van autodemontagebedrijf Binckhorst heeft onlangs als eerste autodemontagebedrijf het logobord van het vernieuwde KwaliteitsZorg Demontage (KZD) in ontvangst genomen.
Autodemontagebedrijf Binckhorst levert al bijna vijftig jaar auto-onderdelen. Naast online verkoop rijden ze vier keer per dag vaste routes voor de levering van nieuwe en van originele gebruikte onderdelen aan klanten in Den Haag en omstreken. Het bedrijf beschikt over KZDPlus voor herleidbare gebruikte onderdelen met garantie en KZD-E voor het veilig demonteren van hybride en elektrische voertuigen.
Eigentijdse certificering van demontagebedrijven
De nieuwe KZD-certificering is dankzij de update volledig eigentijds. Door een aantal onderwerpen te vereenvoudigen en door vragen over demontage van elektrische voertuigen toe te voegen als extra hoofdstuk is de certificering voor duurzame voertuigdemontage toekomstbestendig ingericht. Ook zal voortaan uit praktische overwegingen een deel van de audit online worden gehouden.

Demontage van hybride en elektrische auto’s
De nieuwe norm is ingedeeld in twee niveaus: KZD en KZDPlus. Daarnaast is er een extra optie: KZD-E. Dit is een optionele aanvulling op de KZD- of KZDPlus-normering. De vernieuwde certificering is nu ook gericht op de demontage van elektrische en hybridevoertuigen, opslag van batterijen, veilig werken en een gelijk speelveld. Stefan Cabri van Stiba: “Dit is belangrijk voor de branche. Er is veel oneerlijke concurrentie. Ook gaan we, om de norm onafhankelijk te maken, naar accreditatie toe.” De vernieuwde KZD-norm is vastgesteld door het College van Deskundigen en bij de aanpassingen zijn mensen uit de praktijk uit de voertuigdemontagebranche betrokken geweest.
Gelijk speelveld
Hoewel er veel goed gaat in voertuigdemontage blijft er altijd ruimte voor verbetering. Bijvoorbeeld op het gebied van een gelijk speelveld. Er wordt in de sector nog steeds hier en daar de hand gelicht met de milieuvoorschriften. Hier proberen ARN en Stiba samen met de RDW iets aan te doen. Zo zijn er plannen om de RDW-erkenningsregeling te koppelen aan de KZD-certificering.