Jaarverslag 2024

Overall
topscorer!

Nederland scoort top met het recyclen van auto’s en autobatterijen. Bijna 99% van een auto wordt hergebruikt of nuttig toegepast.

Paul Dietz
Algemeen directeur ARN
Voorwoord
Dankzij een uitstekend partner- en kennisnetwerk waken we al vele jaren over recycling van auto's, en inmiddels ook van autobatterijen. De kennis en data die we opbouwden, maken dat we nu op meerdere fronten kunnen bijdragen aan de circulaire economie van de autosector.
Terugblik 2024

Diverse dynamiek in ketens

De auto- en de autobatterijketen hebben hun eigen dynamiek. Maar in beide groeit de urgentie om grondstoffen terug te winnen en te hergebruiken.
Lees het hoofdstuk

Auto­recycling

Na een eerdere daling, steeg het aanbod van autowrakken in 2024 weer met 16%.
Rood wrak van auto op sloopterrein

Recycling­percentage

98.8%
van aangeboden autowrakken in Nederland worden nuttig toegepast, en dat is meer dan de 95% die de EU voorschrijft.
203
auto­demontage­bedrijven
Consolidatietrend zet door; ARN telt minder aangesloten bedrijven, maar deze hebben relatief meer aanbod aan autowrakken.

Markt­aandeel

85.3%
aandeel in het aanbod van autowrakken in Nederland.

Klaar voor demontage

Hoeveel auto's worden jaarlijks afgemeld om te worden gedemonteerd?

Auto­batterijen

Autobatterijen gaan langer mee dan gedacht. Toch zal het aanbod waarschijnlijk elk jaar verdubbelen.
Auto­batterijen gerecycled
362.869kg
Aanbod autobatterijen stijgt snel
Schema van batterijkernexplosie en portaalopties
Portaal Mijn Batterij Inzameling

10.000

aangemeld in slechts 20 maanden tijd!
Plannen en programma's

Op zoek naar circulaire modellen

Lees meer

CO2 vermijden door hergebruik

In februari 2025 introduceerde ARN, samen met RAI Aftermarket en Stiba, een online CO2-calculator om hergebruik van auto-onderdelen te stimuleren. Want waarom een nieuw onderdeel als een gebruikt onderdeel net zo goed is? En op CO2 (en geld…) bespaart.

Van AI tot chemie

Hoogwaardiger hergebruik vraagt om zuiverder terugwinnen van materialen. En dat vraagt weer meer expertise op allerlei gebied: van AI tot chemie, en van design tot identificatie-oplossingen. ARN deelt en verbindt kennis.

Koudemiddel is ‘hot’

De vraag naar gerecycled koudemiddel is groot. De kwaliteit die via ARN komt, is dan ook top. Maar het aanbod blijft achter, terwijl er toch meer in zou moeten zitten. Waar blijft het?

Dealen met de Green Deal

Europa trekt hard aan circulariteit. Regels in de nieuwe End-of-life verordening worden dan ook strenger. Prima, zolang ze maar uitvoerbaar zijn. ARN pleit voor professionalisme en pragmatisme.
De waarde die we creëren

Onze strategie

ARN draagt bij aan de totstandkoming van de circulaire economie van auto’s en autobatterijen. En doet dat door kennis te delen, partijen te verbinden, de kwaliteit van recycling te borgen en innovatieve projecten te initiëren.

Het waardecreatiemodel vangt in één beeld de maatschappelijke, ecologische en economische waarde van autodemontage en recycling via de ketensamenwerking in Nederland en de rol/bijdrage van ARN.
Stroomdiagram bedrijfsmodel: input tot impact proces.
Wat leeft er?

ARN in quotes

Sanne van Haastere
Financieel Controller
Ik ben blij dat deze administratieve ruggegraat van batterijrecycling direct goed werkt. Zelfs de huidige afhandeling van circa 500 aanmeldingen per maand hadden we anders nauwelijks aangekund, laat staan de volumes die we in de komende jaren verwachten.

Op 15 oktober 2024, 20 maanden na de lancering, waren op de kop af 10.000 batterijen aangemeld in het online portaal Mijn Batterij Inzameling. Met dit portaal heeft ARN de registratie van batterijrecycling onder controle en inzichtelijk.

Man glimlacht voor stapel autobanden, buitenlocatie.
Kees-Jan Riemersma
Lintire
Alle binnenkomende banden worden bekeken om eventueel te worden hergebruikt. Kan dat niet, dan gaan ze de shredder in. In de rubbershreds zitten nuttige en bruikbare grondstoffen. Van een deel van het shredderresidu worden onder meer stoeptegels en schoenzolen gemaakt. Een ander deel is geschikt voor de pyrolyse-industrie.

Autodemontagebedrijven, die aangesloten zijn bij ARN, laten versleten autobanden inzamelen en verwerken door Granuband of Lintire. ”Een duurzamere verwerking is er niet.”

Lees meer
Bouwvakker met helm en veiligheidskleding op werklocatie
Wout Kusters
HKS Metals
Door een speciale manier van shredderen en nashredderen kunnen we verschillende elementen in het schroot identificeren en scheiden. We maken dan van schrootmetaal nieuw metaal. Zo is het al mogelijk om een nieuw paneel voor een auto te maken dat grotendeels uit gerecycled aluminium bestaat. Dat is een flinke circulaire stap.

“In oktober 2024 ontving HKS Metals, dochter van TSR Recycling, de ARN Award voor het baanbrekende product TSR40. Met deze innovatie is het mogelijk geworden om veel zuiverder schroot op te leveren.”

Lees meer
Janet Kes
Themaleider recycling BCC
ARN heeft natuurlijk veel geleerd in de autorecyclingketen en is de aangewezen partner om de schakels in de batterijrecyclingketen goed op elkaar te laten aansluiten. Behalve dat we partijen met elkaar verbinden, hebben we veel aandacht voor innovatie

“Recyclingprocessen kunnen worden verbeterd en efficiënt opgeschaald en we benutten kennis uit de wetenschap om nieuwe metallurgische verwerkingsprocessen op te zetten. Het behoeft geen uitleg dat het draait om zo hoogwaardig mogelijk hergebruik.”

Lees meer
Pieter Kuiper
Groeien met Groen Staal
In 2024 hebben we vooral veel deskresearch gedaan, vanaf 2025 begint zetten we het woord om in de daad. Tot en met 2031 focussen we op het verminderen van vervuiling in staalschroot, bijvoorbeeld door betere scheiding door toepassing van AI bij demontage en sorteren en circulair design.

“Maar we onderzoeken ook raffinage als sorteren geen soelaas biedt, en we kijken naar bewerkingsopties ten behoeve van hergebruik. Natuurlijk heeft de autorecyclingketen binnen het thema Terugwinning een voorname positie, maar we kijken ook naar stromen die zich daarbuiten bevinden.”

Lees meer
Man in ARN-jasje glimlachend in kantoor
Marcel Leuven
Technische innovatie ARN
Ik krijg nog dagelijks vragen over de werking van de droogleginstallatie. Inmiddels ben ik zelf vooral bezig met de nieuwe materialen in auto's. De vraag is dan telkens: "wat kunnen we er mee?"

De laatste droogleginstallatie ging vorig jaar in eigendom over. En nog steeds is Marcel Leuven ermee bezig. “Ik krijg nog vragen over de werking, maar ik ben nu vooral bezig de nieuwe materialen in auto’s. Kunnen we daar wat mee?”

Frans van der Werf
Stellantis
We hoeven ons geen zorgen te maken of we wel voldoen aan wat er wettelijk van ons wordt verwacht en de rapportage naar de overheid is geregeld. Onze ervaring is dat hier veel bij komt kijken. Voor ons zou het een enorme uitdaging zijn om uit te zoeken hoe je batterijpakketten of -modules professioneel demonteert, vervoert en laat verwerken. Dat is dankzij het ARN Beheerplan allemaal geregeld.

In 2024 introduceerde Stellantis met grote snelheid het merk Leapmotor, Brand director Frans van der Werf: “Op zo’n moment is het ideaal dat er met ARN al een infrastructuur voor EV-batterijrecycling is.”

Lees meer
Man staat voor geparkeerde auto op autokerkhof
Willem Stoppelenburg
A-Team Automotive
Het is van de gekke om nieuwe onderdelen te produceren terwijl gebruikte onderdelen net zo goed zijn. In Frankrijk is het al verplicht dat garages gebruikte en nieuwe onderdelen aanbieden. Dat zouden we in Nederland ook moeten verplichten.

A-Team ontwikkelde zich in bijna 40 jaar tot een modern autodemontagebedrijf. Onderdelen worden gedemonteerd, geïnspecteerd, gefotografeerd en online geplaatst, en vervolgens in het magazijn bewaard tot een verkoop. “We versturen door het hele land, en zelfs naar de andere kant van de wereld. Letterlijk naar Australië.”

Jaarverslag 2024

Overige informatie

Nieuwe batterijverordening: 
bent u al aangesloten?

Autobedrijven kunnen zich aansluiten bij het ARN EV-batterijen Beheerplan voor EV-import.
Lees meer

Coming soon!

Vanaf 15 oktober kunt u via deze knop uw aanmelding indienen bij ARN.

Welkom bij ARN!

Sluit je aan bij ons landelijke netwerk van 238 ARN-ketenpartners en profiteer direct van vele voordelen.