Terug naar home
Strategie

Hoe we waarde creëren

De impact van de automobielsector op onze samenleving is groot en complex. Sinds vele jaren wordt hard gewerkt aan duurzamere productie en consumptie, en niet in het minst: aan recycling en hergebruik.

Autorecycling

ARN concentreert zich op het deel van de autoketen dat begint vanaf het moment dat een auto of de batterij wordt afgedankt. Deze recyclingketen kenmerkt zich in Nederland door een hoge mate van professionaliteit. Bijna alle materialen, onderdelen en vloeistoffen worden teruggewonnen, hergebruikt, gerecycled en/of nuttig toegepast. Dit is een direct gevolg van het feit dat in Nederland in de jaren 90 al een systeem is opgezet om autowrakken milieuverantwoord te gaan recyclen, nog voordat de Europese autowrakkenrichtlijn in 2000 werd gepubliceerd.

Globaal bestaat de recyclingketen voor autowrakken uit drie fases: demontage, shredderen/post-shredden en verwerking van de gedemonteerde materialen. De demontagebedrijven zijn goed voor circa 25% van het recyclingresultaat. De shredderbedrijven realiseren nog eens 73% door recycling en nuttige toepassing en energieterugwinning.

Autorecycling in één oogopslag: de schakels en hun prestaties

De post-shredderfase komt geheel op het conto van de fabriek die in 2011 door ARN werd opgericht en zo’n tien jaar later werd overgedragen aan marktpartij HKS Metals. Deze zogenoemde Post Shredder Technology (PST) fabriek in Tiel borgt dat al het materiaal dat via ARN van de shredderbedrijven afkomstig is, bij voorrang wordt verwerkt. Daarmee kunnen we in Nederland voldoen aan de wettelijke recyclingverplichting.

De state-of-the-art autorecyclingketen is het resultaat van de samenwerking van relevante marktpartijen die gezamenlijk de productie en verkoop, demontage en recycling van auto’s vertegenwoordigen. Door én met ARN geven ze uitvoering aan de Europese regelgeving op het gebied van producentenverantwoordelijkheid.

Recycling van EV-batterijen

Sinds 2008 faciliteert ARN ook de inzameling, recycling en het eventuele tweede gebruik (second use) van EV-batterijen. Het optimaliseren van deze snelgroeiende keten is onder meer van belang vanwege het milieu (adequate verwerking) en het terugwinnen van (kritische) grondstoffen.

Recycling van EV-batterijen in één beeld: de schakels en hun prestaties

Onze meerwaarde

In de basis faciliteert ARN de recyclingketen aan de hand van verplichte zaken als de demontage van auto’s en de recycling van daaruit onttrokken vloeistoffen en materialen en EV-batterijen. Vervolgens ondersteunen we alle schakels in de ketens van auto- en autobatterijrecycling. Wij delen kennis, verbinden partijen, borgen de kwaliteit van recycling, en initiëren innovatieve projecten

Daarbij richten we ons steeds meer op het bevorderen van hoogwaardiger hergebruik en recycling. Door waardevolle grondstoffen zuiverder te behouden, kunnen gerecyclede stromen zonder (of met zo gering mogelijk) waardeverlies worden toegepast, en minimaliseren we de hoeveelheid afval.

Uiteindelijk realiseren we hiermee een aanzienlijke beperking van afval via preventie, vermindering, recycling en hergebruik; een subdoel van de Sustainable Development Goal 12 van de Verenigde Naties. Dit globale duurzaamheidsdoel richt zich op duurzame productie en consumptie, met een efficiënter gebruik van grondstoffen, een lagere milieubelasting en minder grondstoffenafhankelijkheid.

Naast onze focus op techniek, innovatie en het verbinden van partners heeft ARN aandacht voor de mens in de keten. We investeren daarom in kennisoverdracht en trainingen met betrekking tot het ontmantelen en verwerken van auto-onderdelen en batterijen. Schoon en veilig werken staan centraal.

Het waardecreatiemodel geeft een inzichtelijk beeld van de waarde die ARN toevoegt.

Vijf doelen voor 2027

In 2027 wil ARN een vijftal doelen hebben gerealiseerd. De strategie waarmee deze doelen worden nagestreefd, kent een fundamenteel uitgangspunt: ARN draagt bij aan de totstandkoming van de circulaire economie van auto’s en EV-batterijen, en maakt zichzelf daarbij op lange termijn overbodig.

Strategische doelen:

1. De keten intact, gegarandeerd!

Hoe dan ook, recycling moet altijd door kunnen gaan, ook als er een ketenpartner wegvalt, een contract wordt beëindigd, en/of eisen strenger worden.

2. Circulariteit in de plus, kosten in de min

De druk, het belang én de kansen van steeds hoogwaardigere recycling en hergebruik nemen toe.

3. Vertrouwen in onze rol, en begrip voor onze positie

Markten ontwikkelen zich snel, en ARN wil daarin van betekenis zijn. Daarvoor is het cruciaal dat het transparant is over hoe en met wie ARN verbonden is en samenwerkt.

4. Hergebruik in opkomst

De vraag naar gebruikte onderdelen en grondstoffen neemt toe.

5. Regels moeten werken, voor iedereen

ARN geeft uitvoering aan de producentenverantwoordelijkheid, we gaan niet over de regels maar pleiten wel voor uitvoerbare regelgeving.

Aan de hand van deze doelen wil ARN inspelen op ontwikkelingen die zich in de markt voordoen, en indien mogelijk een antwoord bieden en een bijdrage leveren. De grote lijnen van deze ontwikkelingen hebben we hieronder beschreven.

  • De autoketen is al decennia bekend met het principe van uitgebreide producentenverantwoordelijkheid. Naast het duurzame uitgangspunt hiervan wordt inmiddels het (economische en politieke) belang hiervan steeds nadrukkelijker gevoeld, omwille van de grondstoffenonafhankelijkheid in de eigen regio.
  • Zowel bij de importeurs als bij de autodemontagebedrijven is sprake van een consolidatieslag waardoor er steeds minder, maar wel grotere partijen op de markt komen. Het speelveld verandert, inclusief de invloed die marktpartijen kunnen hebben op wet- en regelgeving en de ontwikkelingen in de ketens.
  • De eisen en verwachtingen op het gebied van modulair ontwerpen, hergebruik en recycling worden herzien, én scherper. Dit geldt in het bijzonder voor de toepassing van gerecycled materiaal.
  • Gelijktijdig evolueren voertuigen zowel in samenstelling als in technologie. Zo heeft de elektrificatie inmiddels al een geheel eigen keten, die van de batterijen, opgeleverd. Nieuwe materialen zijn soms lastiger te scheiden. Tegelijkertijd gaan auto’s langer mee. Ook is het hergebruik van onderdelen meer geaccepteerd.

Het is aannemelijk dat marktpartijen in de keten in toenemende mate zelf verantwoordelijkheid zullen nemen voor de fase ná gebruik van een voertuig, inclusief batterij. Hierdoor kan op langere termijn de rol van ARN in het faciliteren en organiseren van de ketens deels of geheel worden overgenomen.

Wat onze stakeholders vinden

Zowel interne als externe stakeholders waarderen het behalen van de recyclingdoelstellingen als belangrijkste thema voor ARN. Bijna net zo belangrijk wordt de betrouwbaarheid van cijfers gevonden, evenals de uitvoering van wetgeving (Besluit beheer autowrakken en het Besluit regeling voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid). Dat blijkt uit onderzoek dat ARN in 2024 heeft gedaan onder haar stakeholders.

Uit de veelheid aan geïnventariseerde thema’s kwam in het onderzoek een aantal onderwerpen nadrukkelijk naar voren. Zo werd belangrijk gevonden dat ARN aandacht moet blijven houden voor ondersteuning van autorecycling, naast de snel opkomende recyclingketen van EV-batterijen. Ook werd belang gehecht aan het ondersteunen van de veiligheid bij het ontmantelen, ontladen en verwerken van batterijen. In het algemeen onderschrijven de externe stakeholders de bijdrage die ARN levert aan de circulaire economie en het verlagen van milieu-impact in de keten.

Interne stakeholders betreffen de medewerkers van ARN, het bestuur en de raad van commissarissen. Bij de steekproef onder externe stakeholders werden diverse partijen betrokken die vermeld staan in het stakeholderoverzicht

De uitkomsten van dit onderzoek worden meegenomen in de strategie-ontwikkeling en bedrijfsvoering van ARN en zijn leidend voor de inhoud van dit verslag.

Het relatienetwerk van ARN

ARN onderhoudt met vele partijen relaties. De tabel geeft een niet-limitatief overzicht van het uitgebreide relatienetwerk.

 RolRelatie ARNPrimaire thema’s
RAI VerenigingVertegenwoordiging van  de importeurs van voertuigen en behartigen van  hun belangenLevert bestuurslid StichtingInvulling van de uitgebreide producenten- verantwoordelijkheid en ontwikkeling van de recyclingketen
StibaVertegenwoordiging van  de demontagebedrijven en behartigen van  hun belangenLevert bestuurslid StichtingAlle dossiers rond autodemontage
BOVAGVertegenwoordiging van o.a. dealers en autobedrijven en behartigen van  hun belangenLevert bestuurslid StichtingGebruikte onderdelen. Gelijk speelveld
Inspectie Leefomgeving en TransportToezichthouder  van wet Bba en Bbb namens ministerie van Infrastructuur en WaterstaatToezichthouderWettelijke rapportages, handhavingsdossiers
Demontage-bedrijvenOntmanteling van autowrakken en demontage van EV-batterijenDeelnemerAllerhande uitvoeringsvraagstukken, vergoedingen
ImporteursVoertuigen op de markt zetten, betalen recyclingbijdrageDirect én via RAI VerenigingRapportages, operationele verbeteringen, kennis delen
HKS TielVerwerking van post-shredder materiaal (kunststof)ContractpartnerRapportages, betalingen, onderzoeken
ShreddersVerwerking van autowrakken na demontageContractpartnerOperationele verbeteringen
Verwerkers(Eind)verwerking van materialen uit demontage en post-shredderprocesContractpartnerBehalen contractuele afspraken, operationele verbeteringen
Ministerie van I & WBeleid- en wetgevingWetgeverGoede, uitvoerbare regelgeving
RDWVoertuig toelating- en registratie. Toezichthouder demontagebedrijven.Overheids-partnerGelijk speelveld, gebruik data, fake-export, etc
Europese CommissieBeleid en wetgevingOverheidGoede, uitvoerbare regelgeving
VoertuigfabrikantenFabrikant van voertuigenMarktpartijOnderzoeken
ConsumentenGebruiker voertuigen, vaak degene die een voertuig afdankt. Kan ook gebruiker van gebruikte onderdelen zijn. Betaalt indirect recyclingbijdrageAlgemeen publiekCommunicatie over ARN
NGO’sBetrokken bij duurzaamheid in de ketens van ARNOverlegpartnerCommunicatie- en afstemming  over ARN
Collega PRO’sInvullen producenten-verantwoordelijkheidNetwerk-collega’sDiverse thema’s, kennis delen en streven naar goede regelgeving
OnderzoeksinstellingenOnderzoek, kennisvermeerdering, innovatieKennispartnerMateriaal- en methode onderzoeken
RijkswaterstaatHandhaving/uitvoering UPVOverheidAlgemeen Verbindend Verklaringen en rapportages
Omgevingsdiensten, gemeenten, etc.Handhavers demontagebedrijven en verwerkersOverheidVerbeteren handhaving
BCC NLBouwen aan batterijsector in NederlandSamenwerkingspartnerStimuleren batterij-ecosysteem in Nederland
Stichting OpenUitvoerder van producentenverantwoordelijkheidNetwerk-collega’sCollegiale afstemming op overlappende dossiers

Nieuwe batterijverordening: 
bent u al aangesloten?

Autobedrijven kunnen zich aansluiten bij het ARN EV-batterijen Beheerplan voor EV-import.
Lees meer

Coming soon!

Vanaf 15 oktober kunt u via deze knop uw aanmelding indienen bij ARN.

Welkom bij ARN!

Sluit je aan bij ons landelijke netwerk van 238 ARN-ketenpartners en profiteer direct van vele voordelen.