ARN werkt met een landelijk dekkend innamenetwerk voor de laatste eigenaar van een auto en/of de autobatterij. Afvalstoffen worden opgehaald en verwerkt door een professioneel netwerk van bedrijven in binnen-en buitenland. In een hoogwaardig recyclingnetwerk werkt ARN samen met in totaal ongeveer driehonderd bedrijven.
ARN in een notedop
Onder de verantwoordelijkheid van een autofabrikant vallen onder andere het ontwerp, de homologatie, productie, verkoop, garantie, terugroepacties en aftersales. ARN voert in Nederland voor importeurs de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid uit. Deze heeft specifiek betrekking op het organiseren, de inzameling en verwerking van afgedankte voertuigen- en batterijen.
ARN stimuleert hiertoe hergebruik, faciliteert innovatie en organiseert de inzameling en verwerking van afvalstoffen. Gelijktijdig organiseert ARN de inzameling van EV-batterijen en lithium startaccu’s, en ondersteunt het hergebruik (second use) en de recycling ervan. Daarnaast is ARN betrokken bij het initiatief om scooterrecycling te ontwikkelen.
ARN werkt in opdracht van Stichting Auto Recycling waarin de brancheorganisaties BOVAG, RAI Vereniging en Stiba ieder een bestuurder leveren. Doel is om te voldoen aan de Europese verplichtingen voor duurzaam afvalbeheer van auto’s en EV-batterijen nadat deze zijn afgedankt. Deze verplichting wordt in Nederland sinds 1995 opgelegd aan fabrikanten, importeurs en andere aanbieders en is vertaald in het Besluit beheer autowrakken (Bba) en het Besluit regeling voor uitgebreide producentenverantwoordelijkheid.
ARN wordt voor autorecycling gefinancierd vanuit de recyclingbijdrage die wordt geïnd bij het aanvragen van een Nederlands kenteken voor een auto. Dit geld komt ten goede aan verantwoorde en hoogwaardige recycling. Zo ontvangen autodemontagebedrijven een vergoeding voor elke gedemonteerde Nederlandse auto en worden de afvalstoffen door ARN kosteloos afgevoerd.
ARN wordt voor autobatterijrecycling gefinancierd vanuit een beheerbijdrage die gebaseerd op het gewicht van de batterij kan variëren. Zo’n 70% van de markt is deelnemer aan het collectieve systeem voor batterijen. Met de beheerbijdrage wordt de het organiseren en betalen van inzameling en verwerking van afgedankte lithium-batterijen gefinancierd.
De bijdrage voor autorecycling was in 2024 €20 en blijft in 2025 ongewijzigd. Ook de beheerbijdragen voor de inzameling en verwerking van batterijen voor elektrische auto’s blijven gelijk. Hier leest u meer over deze bijdragen.
Onze visie
Recycling van gemotoriseerde voertuigen draagt bij aan de circulaire economie zonder schade voor milieu en leefomgeving. Wat nu nog niet kan, is straks mogelijk.
Onze missie
ARN zorgt ervoor dat zowel nu als op de lange termijn minimaal de wettelijke doelstellingen voor voertuig- en batterijrecycling op verantwoorde wijze en tegen aanvaardbare kosten worden behaald.
Onze ambitie
Richting 2050 wil ARN de keten stapsgewijs ondersteunen bij het zelfstandig realiseren van hergebruik en recycling van gemotoriseerde voertuigen, de kennis daarover delen, daarover rapporteren, en vanzelfsprekend de recyclingdoelen behalen.
Met deze ambitie voor ogen ontwikkelde ARN haar langetermijnstrategie (zie hierna). Aan de hand hiervan spelen we in op (toekomstige) ontwikkelingen en brengen (mede) de circulariteit in de sector tot stand. Jaarlijks wordt de strategie herijkt, en vanzelfsprekend als er sprake is van relevante ontwikkelingen. Dat is het geval bij de inwerkingtreding van de batterijverordening in augustus 2025 en als de nieuwe End-of-life vehicles verordening (waarschijnlijk in 2026) definitief gepubliceerd wordt.
Concrete acties worden vastgelegd in een operationeel jaarplan. De resultaten van ons werk, én dat van de gezamenlijke keten, worden gerapporteerd aan de rijksoverheid namens de auto-importeurs.
Organisatie en aansturing
De dagelijkse operatie van ARN Auto Recycling Nederland B.V. is in handen van zo’n twintig professionals, die kantoor houden in Breukelen. Leiding wordt gegeven door de algemeen directeur, die wordt ondersteund door een driekoppig managementteam.

Onze opdrachtgevers zijn de Stichting Auto Recycling en de Stichting Autobatterij Recycling. Toezicht wordt gehouden door de raad van commissarissen. De commissarissen hebben allen de Nederlandse nationaliteit:
- Gerrit Mastenbroek (voorzitter). Aangesteld per 23 april 2020. Relevante overige functies: Opportunity partner Globitas Capital, senior-adviseur Boston Consulting Group,
statutair bewaarder administratie voormalige coöperatie CNC, commissaris Saver NV - Gerard Bolder. Aangesteld per 23 mei 2023. Relevante overige functies: lid van raad van toezicht RDW
- Marinke Wijngaard. Aangesteld per 23 april 2020. Relevante overige functies: bestuurder Berenschot, lid SER Topvrouwen

Meer informatie over onze opdrachtgevers en bestuurders vindt u hier.
Innovatie
Innovatie om hoogwaardiger hergebruik te bevorderen, groeit aan belang bij ARN. Hierover, en over strategische vraagstukken en ontwikkelingen, wordt de organisatie ondersteund door de ARN Innovatie Adviesraad, zowel gevraagd als ongevraagd.
Deze raad telt drie externe leden: Marc van den Brand, Jean Pierre Heijster en Willy Tomboy. Uit ARN nemen deel: Paul Dietz (voorzitter), Janet Kes (secretaris) en Thorsten Friedrich (lid).
Onze aanpak
Onze kernactiviteit bestaat uit het volgen en coördineren van de recyclingketen van auto’s en EV-batterijen om samen met de recyclingketen zorg te dragen voor de wettelijke recyclingdoelstelling. ARN volgt de materiaalstromen vanaf het moment dat een auto wordt aangemeld voor demontage tot en met de recycling van de laatste restanten.
Over de behaalde resultaten rapporteert ARN het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (Inspectie Leefomgeving en Transport).
Vanuit deze gedegen structuur investeert ARN in de ontwikkeling van de keten, zowel om het recyclingresultaat te verbeteren, als om de veiligheid in de keten beter te borgen. Denk hierbij aan initiatieven op het gebied van innovatie, het delen van kennis en het bij elkaar brengen van kennispartijen en marktpartijen.
Zo ontwikkelde ARN, samen met Stiba, in 2001 het kwaliteitsmanagementsysteem KwaliteitsZorg Demontage (KZD). Daarmee werden voor het eerst normen voor demontage, arbowetgeving, materiaalrecycling en kwaliteit samengevoegd en vastgelegd. Door zich te certificeren, laten demontagebedrijven zien dat ze milieuverantwoord en veilig te werk gaan.
Ook organiseert ARN diverse trainingen rond veilig werken en veilige omgang met kritische (vloei)stoffen, zoals koudemiddelen en batterijen.
Eigen organisatie
Hoewel de impact van ons team niet in verhouding staat tot de impact die we hebben met onze kernactiviteiten, hechten we aan een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk van onze werkzaamheden. Mede hierom besloot ARN in 2024 zich te willen certificeren voor ISO 14001:2015 (milieumanagement). We anticiperen daarmee ook op de implementatie van de CSRD bij partners die duurzaamheidsinformatie bij ARN opvragen.
De kwaliteit van onze dienstverlening borgen we aan de hand van ons kwaliteitsmanagementsysteem, waarvoor we zijn gecertificeerd volgens ISO 9001:2015.
Europese samenwerking
Met de nieuwe Europese autowrakkenverordening in het vooruitzicht hebben Febelauto (Belgische zusterorganisatie van ARN) en ARN het initiatief genomen om tot meer Europese samenwerking te komen via het zogenoemde ELV Forum. De verschillen in implementatie van de verplichtingen rondom autowrakken zijn in de negentien deelnemende landen groot. De gemene deler is dat iedereen te maken gaat krijgen met de nieuwe verscherpte regels vanuit Brussel.
Dit leidde onder meer tot een gezamenlijk standpunt over de aanstaande autowrakken verordening van de Europese Commissie (zie ook Plannen en Programma’s.). Deze werd gepresenteerd op het Internationale Auto Recycling Congres (IARC) in Antwerpen

