Terug naar home
Voorwoord

Volop in ontwikkeling, en door naar 2030!

Al sinds vele jaren slagen we erin auto’s, nadat ze zijn afgedankt, bijna geheel te recyclen en nuttig toe te passen. Dat doen we in Nederland aantoonbaar goed.

Maar goed blijft niet automatisch goed genoeg, al was het maar omdat de wetgever steeds hogere kwaliteitseisen stelt. Gelijktijdig is het thema grondstoffen­schaarste actueler dan ooit en dat jaagt het ontstaan van circulaire modellen aan. Duurzaamheid dient daarmee direct economische belangen en de strategische onafhankelijkheid van materialen uit het buitenland. Door de materialen van het bestaande wagenpark voor nieuwe toepassingen te gebruiken, dienen we dus tegelijkertijd meerdere doelen.

Duurzaamheid dient ook steeds directer het economisch belang van de individuele auto-eigenaar. Want dankzij de goed georganiseerde demontagesector kan deze persoon bij reparatie steeds makkelijker kiezen voor originele, gebruikte onderdelen. Een gebruikt onderdeel is nu eenmaal vaak goedkoper dan een nieuw. En behalve dat het in de portemonnee scheelt, is het ook een duurzame keuze: met elk opnieuw toegepast onderdeel wordt gemiddeld 80% CO2-uitstoot vermeden. Wat zijn gebruikte motorkap, koplamp of condensor het klimaat oplevert, kan de auto-eigenaar zien via de online CO2-calculator (zie het PS hieronder).

Als uitvoerder van de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid ontwikkelen de werkzaamheden van ARN zich in verscheidenheid en complexiteit. Sinds ruim dertig jaar waken we over de kwaliteit (het recyclingpercentage) van het proces van autorecycling, en sinds 2010 ook recycling van EV-batterijen. De kennis en data die we jaar in, jaar uit opbouwden, stellen ons nu in staat om op allerlei fronten invulling te geven aan onze rol. Zo trekken we hard aan de ontwikkeling van de batterijketen, maar laten we ook zien hoeveel een gebruikt portier aan CO2-uitstoot bespaart. Niet in het minst zijn we actief betrokken bij innovatieve projecten, zoals op het gebied van groen staal en hergebruik van plastics waardoor we steeds meer materialen zullen terugwinnen. En we spelen samen met onze Belgische collega’s een leidende rol in het samenwerkingsverband met vergelijkbare collega-organisaties in achttien Europese landen.

Wij kunnen onze rol vervullen dankzij een uitstekend partner- en kennisnetwerk. Een netwerk dat het deskundige ARN-team ook in 2024 weer het vertrouwen schonk om alle belangen zorgvuldig te behartigen en – minstens zo belangrijk – alle talenten, kennis en inzet samen te brengen. Waarvoor mijn dank!

De breedte en verscheidenheid van ons werk binnen de ketens van auto- en batterijrecycling leest u terug in dit jaarverslag. Zoals vorig jaar aangekondigd, is dit verslag nog maar een eerste stap richting de Corporate Sustainabily Reporting Directive (CSRD). Ik nodig u van harte uit om te zien wat we in 2024 deden, wat we samen met onze partners realiseerden, en wat onze plannen zijn voor 2025 en daarna.

U zult daarbij ontdekken dat elke keten een eigen ontwikkeling doormaakt en dat ARN daarin mee-ontwikkelt en anticipeert. Van een uitvoerende organisatie die oog houdt voor de kwaliteit van de huidige ketens en de continuïteit van recyclingprocessen borgt, worden we steeds nadrukkelijker ontdekt als kennispartij en verbinder, getuige onze rol in samenwerkingsverbanden en innovatieprogramma’s. ARN staat dus niet stil. We kijken en bewegen vooruit, waarbij we steeds meer oog hebben voor kansen om materialen hoogwaardiger te hergebruiken en te recyclen.

ARN kan rekenen op draagvlak. Dat blijkt uit het feit dat de importeurs, verenigd in de RAI Vereniging, in meerderheid hebben ingestemd met het aanvragen van een nieuwe ‘algemeen verbindend verklaring’ tot en met 2030. Daarmee wordt via de Stichting Auto Recycling in Nederland collectief voldaan aan de uitgebreide producentenverantwoordelijkheid die aan de importeurs is opgelegd. Namens mijzelf en het team kan ik u melden dat wij ons, zoals altijd, zullen inzetten voor een uitstekende uitvoering en doorontwikkeling.

Paul Dietz
Algemeen directeur

PS. De CO2-calculator op onze website laat in één oogopslag zien wat een gebruikt auto-onderdeel oplevert voor het klimaat. Deze tool kwam tot stand in samenwerking met RAI Aftermarket en Stiba.

Geen vorig hoofdstuk

Je bent bij het begin, lees snel verder >

Nieuwe batterijverordening: 
bent u al aangesloten?

Autobedrijven kunnen zich aansluiten bij het ARN EV-batterijen Beheerplan voor EV-import.
Lees meer

Coming soon!

Vanaf 15 oktober kunt u via deze knop uw aanmelding indienen bij ARN.

Welkom bij ARN!

Sluit je aan bij ons landelijke netwerk van 238 ARN-ketenpartners en profiteer direct van vele voordelen.