Opdracht en financiering
De Stichting Autobatterij Recycling is opdrachtgever van ARN Auto Recycling Nederland B.V. De financiering vindt plaats via de beheerbijdrage op EV- en LMT- batterijen die deelnemende importeurs afdragen.
Governance
RAI Vereniging is bestuurder en kan een natuurlijk persoon benoemen, schorsen en ontslaan.
De Raad van bestuur bestaat uit:
- Olaf de Bruijn (voorzitter) – RAI Vereniging
- Paul Dietz (bestuurssecretaris)
Online portaal voor opgave batterijen (MBO)
Op 1 april 2024 is het Mijn Batterij Opgave-portaal van start gegaan. Dit portaal is bedoeld voor alle marktpartijen die als eerste een aandrijfbatterij of een startaccu (ingebouwd of een los aftersales exemplaar) van een EV-voertuig op de Nederlandse markt brengen en deelnemen aan het ARN beheerplan. Door batterijen aan te melden op het Mijn Batterij Opgave-portaal van ARN geven zij invulling aan de registratieverplichting bij het op de markt brengen van nieuwe batterijen. De opgave wordt gebruikt om de totale massa van batterijen die jaarlijks op de markt komt te rapporteren aan de Nederlandse overheid en voor de inning van de beheerbijdrage.
Batterijen uit de light means of transport (LMT)
RAI Vereniging heeft ARN in 2023 gevraagd om een beheersysteem op te zetten voor LMT-batterijen. In 2024 is dit beheersysteem verder uitgewerkt, is de beheerbijdrage over 2023 geïnd, zijn er veel LMT-importeurs benaderd om zich hierbij aan te sluiten en de eerste LMT-batterijen zijn ingezameld. Dit zijn batterijen onder de 25 kilogram. Deze activiteit is (tijdelijk) ondergebracht bij Stichting Autobatterij Recycling omdat zij een erkenning heeft om hierover aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat te mogen rapporteren. Voor deze batterijen geldt een beheerbijdrage van € 13,50 inclusief BTW in 2024 (2023: € 13,50). De hiervoor gemaakte kosten worden separaat doorbelast waardoor er een duidelijk onderscheid is te maken tussen de beide fondsen in de Stichting Autobatterij Recycling.
Rapportage
De jaarrekening van Stichting Autobatterij Recycling is opgesteld op basis van eigen grondslagen.
| Balans en winst- & verliesrekening | 2024 | 2023 | |
|---|---|---|---|
| Balans (voor resultaatbestemming in euro) | |||
| 1 | Financiële Vaste Activa | 36.180.641 | 28.985.511 |
| Totaal vaste activa | 36.180.641 | 28.985.511 | |
| 2 | Vorderingen | 2.744.859 | 1.823.212 |
| 3 | Liquide Middelen | 4.323.873 | 5.052.403 |
| Totaal vlottende activa | 7.068.732 | 6.875.615 | |
| Totaal activa | 43.249.373 | 35.861.126 | |
| 4 | Fonds beheer batterijen EV | 42.592.394 | 35.359.559 |
| 5 | Fonds beheer batterijen LMT | 31.604 | 8.250 |
| 6 | Kortlopende Schulden | 625.375 | 493.317 |
| Totaal schulden | 43.249.373 | 35.861.126 | |
| Totaal passiva | 43.249.373 | 35.861.126 | |
| Winst- & verliesrekening (in euro) | |||
| 7 | Opbrengst beheerbijdrage batterijen EV | 5.563.084 | 5.449.537 |
| 8 | Opbrengst beheerbijdrage batterijen LMT | 42.530 | 37.264 |
| 9 | Opbrengst beleggingen | 3.346.748 | 2.556.794 |
| 10 | Rentebaten en soortgelijke opbrengsten | 62.823 | 26.030 |
| Totaal opbrengsten | 9.015.185 | 8.069.625 | |
| 11 | Algemene kosten | 1.683.794 | 1.487.052 |
| 12 | Rentelasten en soortgelijke kosten | 75.202 | 63.960 |
| Totaal bedrijfslasten | 1.758.996 | 1.551.012 | |
| Bedrijfsresultaat | 7.256.189 | 6.518.613 | |
| 13 | Belastingen over het resultaat | 0 | 0 |
| Resultaat na belastingen | 7.256.189 | 6.518.613 | |
Toelichting
- Financiële vaste activa: Stichting Autobatterij Recycling heeft het beheer van de beleggingsportefeuille ondergebracht bij twee vermogensbeheerders. De gelden worden belegd in zowel obligatie- als aandelenfondsen. De vermogensbeheerders hebben een neutraal en duurzaam beleggingsbeleid meegekregen, afgeleid van het beleggingsstatuut van de stichting. Hierdoor worden de risico’s die met beleggen samenhangen zoveel mogelijk tot een minimum beperkt en wordt duurzaam beleggen gewaarborgd.
- De post vorderingen bestaat voornamelijk uit debiteuren en nog te factureren beheerbijdragen batterijen.
- De liquide middelen van Stichting Autobatterij Recycling zijn ondergebracht bij kredietwaardige bancaire instellingen.
- In het fonds beheer batterijen EV wordt het jaarlijkse stichtingsresultaat van Stichting Autobatterij Recycling voor EV voertuigen verwerkt met betrekking tot het Besluit beheer batterijen (Bbb). Het resultaat wordt zichtbaar in de winst- en verliesrekening en wordt toegevoegd of onttrokken aan het fonds. Het fonds dient voor verwachte en onverwachte toekomstige uitgaven.
- In het fonds beheer batterijen LMT wordt het jaarlijkse stichtingsresultaat van Stichting Autobatterij Recycling voor LMT voertuigen verwerkt met betrekking tot het Besluit beheer batterijen (Bbb). Het resultaat wordt zichtbaar in de winst- en verliesrekening en wordt toegevoegd of onttrokken aan het fonds. Het fonds dient voor verwachte en onverwachte toekomstige uitgaven.
- De kortlopende schulden bestaan voornamelijk uit de contractueel overeengekomen bijdrage in de exploitatiekosten Q4 2024 van ARN en nog te betalen beheersfee Q4 2024 voor de beleggingsportefeuilles.
- De beheerbijdrage voor batterijen van elektrische auto’s ligt voor Li-ion accu’s tussen de € 3 en € 65 inclusief btw en is afhankelijk van het gewicht van een accu. De beheerbijdrage voor lood (start)accu’s bedraagt € 0,05 exclusief btw. Over 2024 zijn voor 249.315 (2023: 223.224) batterijen voor elektrische auto’s en voor 1.227.877 (2023: 1.560.104) lood(start) accu’s beheerbijdragen in rekening gebracht.
- De beheerbijdrage voor batterijen van LMT voertuigen (elektrische scooters) bedraagt € 13,50 inclusief BTW. Over 2024 is voor 3.810 (2023: 3.340) batterijen van LMT voertuigen beheerbijdrage in rekening gebracht.
- Opbrengst beleggingen: Stichting Autobatterij Recycling heeft haar vermogensbeheerders een neutraal mandaat gegeven, dat wordt gekenmerkt door met name te beleggen in obligaties en aandelen van duurzame fondsen. De hier verantwoorde opbrengst betreft de koersresultaten, de dividendinkomsten en obligatierente.
- De rentebaten (en soortgelijke opbrengsten) betreffen de ontvangen rente op spaarrekeningen.
- De algemene kosten bestaan uit de contractueel overeengekomen bijdrage in de exploitatiekosten van ARN voor de uitvoering van het beheerplan voor EV en LMT batterijen en de kosten van Stichting Autobatterij Recycling. In 2024 zijn 907 EV batterijen (2023: 728) en 7.703 EV modules (2023: 5.481) ingezameld en verwerkt. In 2024 zijn 110 LMT batterijen (2023: 0) ingezameld.
- De rentelasten en soortgelijke kosten betreffen met name negatieve koersresultaten en beheersfee voor de beleggingen.
- Belastingen over het resultaat: Stichting Autobatterij Recycling is niet vennootschapsbelastingplichtig.

