Opdracht
De opdracht aan ARN is het blijvend behalen van de vastgestelde recyclingdoelstelling op een verantwoorde en hoogwaardige manier.
ARN Auto Recycling Nederland B.V. (ARN) is opgericht op 13 oktober 1993 door BOVAG, het toenmalige FOCWA, RAI Vereniging en Stiba. De organisatie geeft in opdracht van de Stichting Auto Recycling en de Stichting Autobatterij Recycling uitvoering aan de producentenverplichtingen voor de inzameling en verwerking van afgedankte auto’s en EV- en LMT-batterijen en aan de activiteiten van de stichting Scooter Recycling Nederland.
Stimuleringspremie
Op 30 juni 2024 is de stimuleringspremie regeling voor autodemontagebedrijven, die een looptijd had van een jaar, beëindigd. Deze premie komt naast de bestaande (administratie)vergoeding voor de demontage van Nederlandse autowrakken en was bedoeld om de professionaliteit van autodemontage verder te vergroten. De premie is gekoppeld aan de duurzame en veilige demontage van koudemiddel en EV-aandrijfbatterijen. Door te investeren in training, apparatuur en registratie op het gebied van EV-aandrijfbatterijen en koudemiddel konden de bij ARN aangesloten autodemontagebedrijven tot maximaal € 10.485,- vergoed krijgen. Er is veelvuldig gebruik gemaakt van deze stimuleringspremieregeling en de resultaten ervan zijn naar volle tevredenheid.
Nieuw softwarepakket
Na een goede voorbereidingsperiode in 2023 is ARN per 1-1-2024 van start gegaan met de bouw en implementatie van het ERP softwarepakket SAP/Mendix. In het softwarepakket Mendix worden alle materiaalstromen en de operationele bedrijfsprocessen geregistreerd. De financiële resultaten hiervan worden geregistreerd in SAPbyDesign. Dit arbeidsintensieve en uitdagende project is door de inzet van vrijwel alle ARN-collega’s, de implementatiepartner en de externe projectleider soepel verlopen, binnen tijdsplanning en budget, met een livegang per 1-10-2024.
Rapportage
De jaarrekening van ARN Auto Recycling Nederland B.V. is opgesteld op basis van BW 2 Titel 9.
| Balans en winst- & verliesrekening | 2024 | 2023 | |
|---|---|---|---|
| Balans (voor resultaatbestemming in euro) | |||
| 1 | Immateriële Vaste Activa | 714.038 | 281.225 |
| 2 | Materiële Vaste Activa | 52.261 | 83.663 |
| 3 | Financiële Vaste Activa | 33.694 | 33.694 |
| Totaal vaste activa | 799.993 | 398.582 | |
| 4 | Vorderingen | 5.215.109 | 5.650.970 |
| 5 | Liquide middelen | 451.095 | 477.988 |
| Totaal vlottende activa | 5.666.204 | 6.128.959 | |
| Totaal activa | 6.466.197 | 6.527.541 | |
| 6 | Eigen vermogen | 3.489.620 | 3.307.018 |
| Totaal eigen vermogen | 3.489.620 | 3.307.018 | |
| 7 | Voorzieningen | 120.885 | 107.000 |
| 8 | Langlopende Schulden | 0 | 9.439 |
| 9 | Kortlopende Schulden | 2.855.692 | 3.104.084 |
| Totaal schulden | 2.976.577 | 3.220.523 | |
| Totaal passiva | 6.466.197 | 6.527.541 | |
| Winst-en-verliesrekening (in euro) | |||
| 10 | Netto omzet | 15.217.924 | 13.537.544 |
| Totaal opbrengsten | 15.217.924 | 13.537.544 | |
| 11 | Kostprijs omzet | 10.911.981 | 9.415.796 |
| 12 | Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten | 1.965.369 | 1.773.344 |
| 13 | Lonen en salarissen | 1.572.029 | 1.543.612 |
| 14 | Sociale lasten en pensioenlasten | 436.237 | 443.432 |
| 15 | Afschrijving op vaste activa | 142.350 | 154.519 |
| 16 | Rentelasten en soortgelijke kosten | 1.914 | 263 |
| Totaal bedrijfslasten | 14.984.880 | 13.330.966 | |
| Bedrijfsresultaat | 233.044 | 206.578 | |
| 17 | Belastingen over het resultaat | -50.442 | -51.846 |
| Resultaat na belastingen | 182.602 | 154.732 | |
Toelichting
- Immateriële vaste activa bestaat uit aangeschafte software en wordt lineair tot nihil afgeschreven in vijf jaar. In 2024 is voor € 577.886 geïnvesteerd in met name de bouw en implementatie van het softwarepakket Mendix, het opgaveportaal Bbb en de doorontwikkeling van een BI-tool.
- Materiële vaste activa bestaat uit de inrichting van het kantoorpand in Breukelen en andere vaste bedrijfsmiddelen.
- Financiële vaste activa betreft een waarborgsom welke dient als borgstelling voor het huurcontract inzake de huur van het kantoorpand in Breukelen.
- De post vorderingen bestaat uit debiteuren, een vordering op de aandeelhouder en overige vorderingen en overlopende activa.
- De liquide middelen van ARN Auto Recycling Nederland B.V. zijn ondergebracht bij kredietwaardige bancaire instellingen.
- De mutatie van het Eigen Vermogen in 2024 bestaat uit het onverdeeld resultaat over het boekjaar. In 2024 is een wettelijke reserve gevormd voor de geactiveerde zelf-ontwikkelde software van het opgaveportaal Bbb en Mendix.
- Voorzieningen: Voor de overdracht van de droogleginstallaties aan de autodemontagebedrijven is in 2020 en 2021 een voorziening gevormd op basis van de te verwachten bijbehorende kosten. Het project is in 2024 vrijwel afgerond en het restantbedrag van de voorziening bestaat uit een reservering voor het ingeschat milieurisico verminderd met de verwachte opbrengst van de afgevoerde restmaterialen.
- Langlopende schulden: De aangesloten autodemontagebedrijven hebben bij het aangaan van de aansluitovereenkomst met ARN een waarborg gestort voor het gebruik van de ARN logoborden. In 2024 is deze waarborgsom teruggestort aan alle autodemontagebedrijven, waarbij de logoborden in eigendom blijven van ARN.
- Kortlopende schulden bestaan voornamelijk uit crediteuren, de post materiaalverplichting autodemontagebedrijven en de contractueel overeengekomen bijdrage in de exploitatiekosten van HKS Tiel B.V., verminderd met de vijfde (en laatste) termijn van de verkoopopbrengst van de PST fabriek. De post materiaalverplichting autodemontagebedrijven geeft de nog uit te keren vergoeding aan de autodemontagebedrijven en de nog te verwachten kosten voor inzameling en verwerking weer. De verplichting is gekoppeld aan de openstaande materiaalsaldi per bedrijf per einde boekjaar. Openstaande materiaalsaldi worden veroorzaakt door materialen die zich nog in de voor demontage afgemelde wrakken of aanwezige emballage bevinden, of al wel zijn afgevoerd maar nog niet geclaimd.
- De netto omzet bestaat uit doorbelaste kosten zoals contractueel overeengekomen met Stichting Auto Recycling, Stichting Autobatterij Recycling, Stichting Scooter Recycling Nederland en Stichting Instituut voor de Duurzame Mobiliteit. De netto omzet is in 2024 ten opzichte van 2023 met 12,4% gestegen.
- Kostprijs omzet: Door de bij ARN aangesloten 203 (2023: 208) autodemontagebedrijven zijn in 2024 158.589 (2023: 133.224) wrakken gedemonteerd. Aan deze autodemontagebedrijven zijn vergoedingen uitgekeerd voor hun dienstverlening aan ARN. Daarnaast bestaat de kostprijs omzet uit kosten voor inzameling en verwerking van de ARN materialen, de contractueel overeengekomen bijdrage in de exploitatiekosten van de PST fabriek, de stimuleringsregeling voor batterij en koudemiddel demontage en overige recyclingkosten.
- De kosten uitbesteed werk en andere externe kosten betreffen onder andere publiciteit, huisvesting, kantoor, vervoer en overige bedrijfskosten.
- Lonen en salarissen: Het gemiddeld personeelsbestand bij ARN bestaat uit 19,0 fte (2023: 18,5 fte). Daarnaast heeft ARN Auto Recycling Nederland B.V. een Raad van Commissarissen die uit drie leden bestaat.
- De post sociale lasten en pensioenlasten bestaat naast de wettelijk verplichte sociale lasten uit de pensioenlasten. Werknemers van 21 jaar en ouder nemen vanaf hun indiensttreding deel aan een collectieve pensioenregeling.
- De afschrijvingen op vaste activa betreffen met name afschrijvingen op software.
- Rentelasten en soortgelijke kosten betreffen met name rentekosten en bankkosten
- Belastingen over het resultaat: ARN Auto Recycling Nederland B.V. vormt een fiscale eenheid voor de vennootschapsbelasting.
