Importeurs van auto’s met een aandrijfbatterij moeten volgens de Europese batterijverordening zelf zorgen voor de inzameling en recycling van afgedankte batterijen aan het eind van de levensduur. Deze verplichting geldt voor zowel nieuwe als gebruikte (plug-in) hybride en volledig elektrische voertuigen. Om deze EV’s op de markt te mogen brengen, moeten zij zich vooraf registreren bij Rijkswaterstaat.
Eenvoudig aan voldoen via collectieve aanpak
Het Beheerplan EV-batterijen van ARN regelt al sinds 2008 de praktische uitvoering voor de deelnemende importeurs van nieuwe voertuigen. Ook autobedrijven van individueel geïmporteerde voertuigen met batterijen kunnen vanaf nu hieraan deelnemen. Zij hoeven daardoor niet zelf een systeem voor inzameling, recycling en rapportage op te zetten. Bedrijven kunnen bij Rijkswaterstaat in theorie ook zelf een goedkeuring voor hun recyclesysteem aanvragen, maar dit is complex. ARN ziet dat vrijwel alle importeurs van nieuwe EV’s kiezen voor deelname aan het ARN-systeem.
Praktische uitvoering
De collectieve aanpak is in samenspraak met RAI Vereniging ontwikkeld. In overleg met BOVAG wordt deze nu uitgebreid voor importeurs van individueel geïmporteerde EV’s. Importeurs kunnen zich gemakkelijk online aanmelden. Via data van RDW worden maandelijks achteraf automatisch de beheerbijdrages per nieuw ingeschreven EV in rekening gebracht. Voor 2026 zijn deze bedragen vastgesteld op € 15 voor hybride voertuigen, € 60 voor plug-in hybride voertuigen en € 75 voor volledig elektrische voertuigen, inclusief btw.
“Met het Beheerplan EV-batterijen zorgen we voor de praktische uitvoering van de Europese regels. Autobedrijven die elektrisch aangedreven voertuigen importeren kunnen erop vertrouwen dat hun wettelijke verantwoordelijkheid professioneel wordt ingevuld”, zegt Paul Dietz, Algemeen directeur van ARN.
Auto Egberts als eerste autobedrijf aangesloten
De eerste autobedrijven hebben zich al aangemeld bij ARN. Auto Egberts was de allereerste. Dit is een erkend onafhankelijk BOVAG-autobedrijf voor verkoop, reparatie en onderhoud van alle merken auto’s. Jaarlijks importeren zij tientallen elektrische auto’s. Gerben Weegenaar: “Door ons aan te sluiten bij ARN voldoen we aan de nieuwe regels, zonder dat dit ons veel extra werk kost.”




