Veranderende wet- en regelgeving

Hoe staat het met de PGS 37-2? En wat betekent dit voor autodemontagebedrijven?

Samen met BOVAG en RAI Vereniging heeft ARN vorig jaar meegewerkt aan de totstandkoming van de richtlijn PGS 37-2, die bedoeld is voor elk bedrijf dat lithiumbatterijen opslaat. Het belang voor de ketenpartners, die ermee zullen gaan werken, stond daarbij voorop. Hoewel de richtlijn sinds november 2023 een feit is, is hij nog niet verankerd in wetgeving. Wat betekent dat voor de autodemontagesector?

Nu we richting het einde van 2024 gaan, is het nog steeds wachten op de definitieve verankering in het Besluit activiteiten leefomgeving en zoeken betrokken partijen daarom nog steeds naar de juiste toepassing van het onderdeel uit de Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen (PGS). Hoewel er dus nog veel onduidelijk is, zijn er ook een aantal zaken die we wél weten. Zo staat de verankering in wetgeving gepland voor eind 2025. In de tussenliggende periode kan PGS37-2 als wettelijke verplichting al wel via nieuwe of gewijzigde vergunningverlening voorgeschreven worden door omgevingsdiensten. “We bevinden ons op dit moment in ‘no man’s land’. Een richtlijn is immers geen wet”, begint Hector Timmers van ARN te vertellen. “Het is positief dat er, voordat de richtlijn PGS 37-2 verankerd wordt in het Besluit activiteiten leefomgeving, een inhoudelijke internetconsultatie komt, waar ARN zal aankaarten wat in onze ogen met elkaar in tegenspraak is. Wat we intussen ook weten, is dat in de PGS 37-2-richtlijn een zeecontainer als een bouwwerk wordt gezien. Dat betekent dat voor opslag in zeecontainers dezelfde regels gelden als voor inpandige opslag.”

Regionale verschillen

Zolang de verankering in de Omgevingswet nog geen feit is, adviseert ARN autodemontagebedrijven om het gesprek aan te gaan met de omgevingsdienst in hun regio om samen een passende oplossing te vinden. “In dit stadium van de richtlijn hebben we te maken met regionale verschillen in de toepassing en uitwerking van PGS 37-2, dus het is goed om overleg te voeren. Ga ook als je bouwplannen hebt het gesprek aan met jouw omgevingsdienst.”

Kennis delen

ARN deelt graag kennis over PGS 37-2 en andere richtlijnen, maar specifieke adviezen rondom de opslag van batterijen brengt de organisatie niet uit. “Dat kan ook niet”, stelt Hector Timmers. “We willen onze ketenpartners wel wegwijs maken in de nieuwe regelgeving, maar doen dat zonder op de stoel van de omgevingsdienst te gaan zitten. Juist daarom hebben we ervoor gekozen om in de aanloop naar de richtlijn mee te werken aan de totstandkoming en zullen we deelnemen aan de inhoudelijke internetconsultatie om de PGS 37-2 beter van toepassing te maken op de autodemontagesector.”

Wat is PGS 37-2?

Voor de veilige opslag van batterijen is de richtlijn PGS 37-2 ontwikkeld. Deze maakt onderdeel uit van de Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen (PGS) en is opgesteld door een team van vertegenwoordigers van het bedrijfsleven en de overheid. De bestaande regels voor het transport van lithiumbatterijen (ADR) zijn zoveel mogelijk doorgetrokken naar de opslag van batterijen.

De PGS 37-2 geldt voor elk bedrijf dat meer dan 333 kilogram lithiumbatterijen en/of een of meer beschadigde/defecte batterijen opslaat. Monitoring van de situatie ter plaatse en in overleg met het bevoegd gezag afstemmen van de maatregelen is hierbij van belang. De interpretatie van de richtlijn is voorbehouden aan het bevoegd gezag.

Welkom bij ARN!

Sluit je aan bij ons landelijke netwerk van 238 ARN-ketenpartners en profiteer direct van vele voordelen.

Zoek een inleverpunt

Lever uw afgedankte auto gratis in bij een autodemontagebedrijf voor milieuverantwoorde recycling, ook van startaccu’s en aandrijfbatterijen.
Lever uw auto in