Skip to content
Batterijrecycling
Het Zweedse Northvolt komt met een aandrijfbatterij gemaakt van 100 procent gerecycled nikkel, mangaan en kobalt
Het Zweedse bedrijf Northvolt heeft laten weten dat het zijn eerste batterijcel heeft geproduceerd die gemaakt is van 100 procent gerecycled nikkel, mangaan en kobalt. […]
1636701104-press-release-cover

Het Zweedse bedrijf Northvolt heeft laten weten dat het zijn eerste batterijcel heeft geproduceerd die gemaakt is van 100 procent gerecycled nikkel, mangaan en kobalt. Ook meldde de autobatterijfabrikant een recyclagefabriek te gaan bouwen, waarmee de onderneming jaarlijks 125.000 ton batterijen kan gaan recyclen.

 

Het Zweedse bedrijf Northvolt heeft laten weten dat het zijn eerste batterijcel heeft geproduceerd die gemaakt is van 100 procent gerecycled nikkel, mangaan en kobalt.

Nu de auto-industrie begint te transformeren (van fossiele brandstoffen naar elektriciteit) is dit hét moment om ons voor te bereiden op hoe we straks met afgedankte aandrijfbatterijen omgaan. Het streven van Northvolt is dat aandrijfbatterijen die voor recycling in aanmerking komen zo hoogwaardig mogelijk gerecycled worden en dat de materialen weer gebruikt kunnen worden voor een nieuwe batterij. Op dit moment gaat het nog om relatief kleine aantallen batterijen, maar naar verwachting zijn dit over een paar jaar al serieuze hoeveelheden. De Zweedse batterijproducent Northvolt bereidt zich hierop voor door de recyclingcapaciteiten op te schalen en naast hun Northvolt Ett-gigafabriek (productiefabriek) nog een recyclingfabriek, de Revolt Ett-recyclingfabriek, te bouwen. Daarnaast zal de Revolt Ett verder worden uitgebreid dan in het oorspronkelijke ontwerp stond gepland om zo de recycling van 125.000 ton batterijen per jaar straks mogelijk te maken.

Genoeg batterijen voor 1 miljoen elektrische voertuigen

Om de wereldwijde expansie te stimuleren en de productie van duurzame elektrische batterijen voor auto’s te verhogen heeft Northvolt 2,75 miljard dollar opgehaald bij een groot aantal grote investeerders. Zo heeft Northvolt deals gesloten met onder meer BMW en Volkswagen ter waarde van maar liefst 27 miljard dollar. Het bedrijf streeft ernaar om ‘de groenste batterijen ter wereld’ te produceren. Dit wil Northvolt, dat lithium-ionbatterijen maakt die worden gebruikt om elektrische auto’s van stroom te voorzien, doen door gebruik te maken van hernieuwbare energiebronnen en gerecyclede grondstoffen. Northvolt laat weten dat het de financiering zal gebruiken om de capaciteit in zijn fabriek in het uiterste noorden van Zweden uit te breiden van 40 gigawatt uur naar 60 gigawatt uur. Dit zou genoeg moeten zijn om batterijen te leveren voor ongeveer 1 miljoen elektrische voertuigen. De productie van de gerecyclede batterij start als alles goed gaat al eind dit jaar.

 

Page image
‘Je vermindert de afhankelijkheid van de grondstoffenmarkt en hebt een veel duurzamere bron. Ook is het veel lokaler’

Gerecyclede batterijen passen perfect in een circulaire economie

Dit terugwinnen van materialen – in plaats van het delven van nieuwe grondstoffen – past perfect in het idee van de circulaire economie. In een circulaire economie bestaat immers geen afval en worden grondstoffen steeds opnieuw hoogwaardig gebruikt, waarbij afval de nieuwe grondstof is. Door materialen en reststoffen zoveel mogelijk opnieuw te gebruiken moet de druk op het milieu afnemen. De eerste batterij die volledig uit opnieuw gebruikte materialen bestaat, sluit daar perfect bij aan.

Northvolt’s Chief environmental officer Emma Nehrenheim werd door de website CNBC gepolst wat haar ideeën over recycling en een circulaire economie in de toekomst zijn. Nehrenheim: “Ik denk dat dit de belangrijkste drijfveer zal zijn voor elke nieuwe industrie. Er zal geen disruptieve technologie zijn die zonder dit kan. Ik verwacht dat op de lange termijn de industrie die gerecycleerde materialen gebruikt competitiever zal zijn dan industrieën die ze niet gebruiken.” Ze gelooft zeker als de processen eenmaal op gang zijn gebracht, dat het veel rendabeler zal zijn om een afgedankt product te gebruiken voor de productie van een nieuw product dan nieuwe grondstoffen te delven. “Je vermindert de afhankelijkheid van de grondstoffenmarkt en hebt een veel duurzamere bron. Ook is het veel lokaler.” Peter Carlsson, mede-oprichter en CEO van Northvolt, vertelde eerder in een interview aan de website CNBC dat de gerecyclede batterijen op dit moment alleen nog in elektrische voertuigen op testbanen worden gebruikt, maar hij verwacht dat de batterijen van Northvolt vanaf 2023 ook toegepast worden in voertuigen die de weg op gaan en in energieopslagtoepassingen.

Als de processen eenmaal op gang zijn gebracht, zal het veel rendabeler zijn om een afgedankt product te gebruiken voor de productie van een nieuw product dan nieuwe grondstoffen

Uit tests blijkt dat de prestaties van gerecyclede batterijen gelijk zijn

Een aandrijfbatterij uit een elektrische auto bestaat voor het grootste deel uit lithium en daarnaast uit meer nikkel, mangaan en kobalt. In de Revolt-fabriek kunnen materialen als lithium, kobalt, mangaan en nikkel teruggewonnen worden en daarmee de fabriek bevoorraden. De kathodematerialen van de batterijcel worden geproduceerd met metalen die zijn teruggewonnen uit het batterijafval. Tests tonen aan dat de prestaties van deze batterijcellen gelijk zijn aan die van -cellen gemaakt van virgin metalen, aldus Northvolt. Daarnaast zullen ook kunststoffen, koper en aluminium, worden teruggewonnen en via lokale, derde partijen weer in de productiestromen worden teruggevoerd.

De fabriek in Zweden zal gebruikmaken van materialen uit afgedankte elektrische voertuig-batterijen en van schroot uit Northvolt Ett, de gigafabriek van het bedrijf. Daar zal de eerste batterij naar verwachting eind dit jaar al worden geproduceerd. Beide faciliteiten zullen gevestigd zijn in Skellefteå, Noord-Zweden.

Janet Kes

Janet Kes

Batterijmanager & Quality Assurance

We moeten uiteindelijk toe naar een constante aanvoer

Janet Kes van ARN vertelde eerder aan de redactie van Green Light dat bij het ontwikkelen van technologieën om de waardevolle grondstoffen uit batterijen terug te winnen vaak ook autofabrikanten zijn betrokken. “Zij delen de ambitie van de Europese Unie om de grondstoffen binnen Europa te houden en ervoor te zorgen dat de productie van nieuwe batterijen deels plaats gaat vinden met behulp van materialen uit oude batterijen. Onder meer om straks de beschikking te hebben over die schaarse grondstoffen. Uiteindelijk zal er een constante aanvoer moeten komen naar recyclingfabrieken, die in eerste instantie zullen draaien op productie-afval van batterijproducenten aangevuld met afgedankte batterijen uit onder meer elektrische auto’s.”

Page image

CEO Northvolt Peter Carlsson geeft kroonprinses Victoria een rondleiding tijdens haar bezoek aan Skellefte, Zweden.

Duesenfeld

De toename van het gebruik van batterijen zorgt ervoor dat er straks een enorme hoeveelheid batterijen te recyclen valt. Verschillende organisaties bereiden zich net als Northvolt hierop voor. Zo heeft het Duitse Duesenfeld een proces ontwikkeld dat niet alleen de gebruikelijke metalen recyclet, maar ook grafiet, elektrolyt en lithium.

Afgedankte batterijen van elektrische voertuigen en productieschroot van de fabriek Northvolt Ett wordt door Northvolt gerecycled met behulp van een energiezuinige, hydrometallurgische behandeling, waarbij een vloeibare oplossing wordt gebruikt om de metalen te isoleren en ze te scheiden van onzuiverheden. Op deze wijze heeft Northvolt zijn eerste lithium-ionbatterij geproduceerd die is gemaakt met een nikkel-mangaan-kobalt (NMC) kathode, volledig geproduceerd uit metalen die zijn teruggewonnen door de recycling van batterijafval. De ontwikkeling van het recyclingproces is volgens de Zweden een potentiële doorbraak voor de batterij-industrie, die op zoek is naar een duurzamer productieproces. Northvolt’s Chief environmental officer Emma Nehrenheim: “Wat we hier hebben laten zien, is een duidelijk pad om de cirkel rond batterijen te sluiten en dat er een duurzaam, milieuvriendelijk alternatief voor conventionele mijnbouw bestaat om grondstoffen voor batterijproductie te verkrijgen. Het recyclingproces kan tot 95 procent van de metalen in een batterij terugwinnen tot een zuiverheidsniveau dat vergelijkbaar is met dat van nieuw materiaal. Nu moeten we alleen de recyclingcapaciteit opschalen, zodat we voorbereid zijn op de toekomstige hoeveelheden batterijen die moeten worden gerecycled.”

‘Wat we hier hebben laten zien, is een duidelijk pad om de cirkel rond batterijen te sluiten en dat er een duurzaam, milieuvriendelijk alternatief voor conventionele mijnbouw bestaat om grondstoffen voor batterijproductie te verkrijgen’

Over Northvolt

Northvolt is een Europese leverancier van duurzame, hoogwaardige batterijcellen en -systemen. Het bedrijf, opgericht in 2016 om de Europese transitie naar een koolstofarme toekomst mogelijk te maken, heeft snelle vooruitgang geboekt met zijn missie om ’s werelds groenste lithium-ionbatterij te leveren met een minimale CO2-voetafdruk. Het merk is in vijf jaar uitgegroeid tot een mondiaal bedrijf met meer dan 2.300 mensen in dienst, van meer dan 100 verschillende nationaliteiten.

De laatste financieringsronde, de grootste tot nu toe, werd geleid door Goldman Sachs, Volkswagen en nieuwe investeerders, waaronder de Zweedse pensioenfondsen AP1, AP2, AP3, AP4 en de Canadese pensioenuitvoerder OMERS. Eerdere investeerders zoals Spotify CEO Daniel Ek en investeringsbeheerbedrijf Baillie Gifford investeren ook deze ronde.

 

 

Deel dit bericht op je kanalen

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte gehouden worden?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.