Skip to content
Gabriël van Seumeren, Prometaal
‘Het vervoeren van autowrakken is onze specialiteit’
In de serie Markante ketenpartners zetten we onze trouwe partners in het zonnetje. Directeur Prometaal Gabriël van Seumeren bijt het spits af. Hij is een […]
GvS-Prometaal-1

In de serie Markante ketenpartners zetten we onze trouwe partners in het zonnetje. Directeur Prometaal Gabriël van Seumeren bijt het spits af. Hij is een van de door ARN erkende tussenhandelaren. “Wij leveren maatwerk aan autodemontagebedrijven.”

Het team van Prometaal houdt zich sinds 1993 – al bijna 30 jaar – bezig met de recycling van en handel in oud ijzer en metaalafval als aluminium, koper, lood en zink. Naast de recyclingtak rijden ze als tussenhandelaar de wrakkentransporten voor bij ARN aangesloten autodemontagebedrijven en halen ze in opdracht van shredderbedrijven de wrakken bij autodemontagebedrijven op. Van Seumeren: “Ik vermoed dat we de grootste door ARN erkende tussenhandelaar in shredderklare autowrakken zijn.” Toch komt er geen wrak fysiek op de werf in Maarssen. Alles gaat direct door naar het shredderbedrijf.

Wrakkentransport

Het kopen en vervoeren van autowrakken bij autodemontagebedrijven is de corebusiness van Prometaal, waarbij het accent ligt op het vervoer van deze wrakken. Daarnaast kopen ze ook andere vrijkomende te recyclen materialen op als velgen, motorblokken, kabelbomen en diverse onderdelen. “Hiervoor plaatsen we containers bij autodemontagebedrijven, die we ophalen als we een belletje krijgen dat ze vol zijn. Zolang het metaalafval is, kopen wij het op. Voor het wrakkenvervoer heeft het bedrijf drie chauffeurs in dienst die allemaal een eigen, speciaal daarvoor ingerichte, vrachtwagen rijden. “Het is in feite volumevervoer, daarom heb je trucks nodig met veel laadruimte. Ik durf wel te stellen dat wij het zelf bouwen van speciale wrakkentransportvrachtwagens tot een hogere kunst hebben verheven.”

Page image

Wrakken laden is een vak apart

Prometaal bouwt haar eigen vrachtwagens zodat ze helemaal ingericht zijn voor het laden en vervoeren van autowrakken. Als een chauffeur de wrakken ophaalt, slaat hij het dak zo plat dat er zoveel mogelijk wrakken in de vrachtwagen passen. “Wrakken laden is een vak apart. Je moet over de juiste gereedschappen beschikken en je moet er aanleg voor hebben. Bij ons werken chauffeurs die het al jaren doen. Daarbij heb je precies de goede vrachtwagen en laadkraan nodig en moet je weten wat je doet. Je kunt niet zomaar alles stukslaan; je moet weten wat je heel moet houden.”

Uniek concept

De tussenhandelaar geeft aan dat de markt voor tussenhandelaren de laatste jaren kleiner is geworden. Prometaal heeft daarom veel tijd en energie gestoken in een uniek concept dat door niemand anders wordt aangeboden. “We noemen onszelf weleens gekscherend de Wrakkenkampioen. Als schrootbedrijf zijn we een beetje de last one standing in deze business. Er zijn niet veel schroothandelaren die dit er nog bij doen. We brengen zo’n tien procent van alle Nederlandse wrakken naar het shredderbedrijf. Ik ben opgegroeid in de autodemontagewereld en voel me er enorm thuis. Ik zou niet anders willen!”

‘We noemen onszelf weleens gekscherend de Wrakkenkampioen. Als schrootbedrijf zijn we een beetje “the last one standing” in deze business’

Maatwerk

Hoewel je als autodemontagebedrijf tegenwoordig je wrakken ook direct door het shredderbedrijf kunt laten ophalen, kiezen veel autodemontagebedrijven toch voor een tussenhandelaar als Prometaal. “Vooral als de afstand tot het shredderbedrijf wat groter is, bellen ze ons. Daarbij krijgen we vaak terug van onze contactpersonen bij autodemontagebedrijven dat ze onze persoonlijke aanpak, snelle service en flexibiliteit waarderen. Zonder de shredderbedrijven tekort te willen doen, hebben wij de voordelen van een kleine organisatie. Denk bijvoorbeeld aan een persoonlijke aanpak en een grote servicegerichtheid. Wij ontzorgen bedrijven echt. Er zijn bijvoorbeeld autodemontagebedrijven die nauwelijks ruimte hebben voor wrakken op hun terrein. Bij deze bedrijven komen we dagelijks en hebben we zelfs de sleutel van de poort. En er zijn ook bedrijven waar we altijd voor tien uur ‘s ochtends geweest moeten zijn. In het leveren van maatwerk licht onze kracht.” Prometaal is ook de uitvoerende partij voor de shredderbedrijven. “Er zijn bedrijven die ons bellen en ons de rekening naar het shredderbedrijf laten sturen.”

Ook interessant voor u

Green Light dook in de wereld van metaalprijzen om erachter te komen wat de factoren zijn die de prijzen van industriële metalen beïnvloeden.

Metaalprijs

Op het moment is de metaalprijs hoog, waardoor veel bedrijven hun wrakken nu verkopen. “Als de prijs voor metaal laag is, zie je dat autodemontagebedrijven de neiging hebben om hun wrakken te bewaren. Voor onze continuïteit is dat lastig, want dan hebben we het eerst een periode rustig en dan opeens heel druk. Dus hoewel wij zelf voor een vaste vergoeding rijden, ongeacht de prijs van het metaal, raakt het ons in die zin wel.” Van Seumeren vertelt verder dat hij de laatste vijfentwintig jaar de professionaliteit bij autodemontagebedrijven heeft zien toenemen. “Je ziet dat er een professioneel systeem achter zit.” Als tussenhandelaar is hij gebaat bij veel kleinere autodemontagebedrijven. “Je wilt niet voor meer dan 10 procent van je omzet afhankelijk zijn van één grote klant.” Toch wordt de spoeling qua autodemontagebedrijven volgens hem wat dunner, omdat de kleintjes verdwijnen.

Duurzaamheid

Prometaal werkt met kwaliteitszorgsystemen en heeft maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid hoog in het vaandel staan. “Als recyclingbranche zijn we natuurlijk een toonbeeld van circulariteit. Wij hebben er net als alle andere ketenpartners belang bij dat alles zo duurzaam mogelijk gebeurt. Zo zorgen we ervoor dat we zoveel mogelijk wrakken vervoeren in zo weinig mogelijk ritten en op onze werf werken we met elektrische kranen en heftrucks. Op het gebied van duurzaamheid zijn we innovatief bezig om zo nog beter ons werk te kunnen doen.”

Page image

xx

De toekomst

Hoe het familiebedrijf er over vijf, tien of twintig jaar voorstaat, weet Van Seumeren niet. “Ik verwacht dat we zeker de komende twintig jaar nog voldoende werk hebben, want alle auto’s die nu rondrijden, moeten op een dag gerecycled worden. Wel verwacht hij dat er de komende jaren veel gaat veranderen op het gebied van mobiliteit. “Als deze veranderingen gevolgen hebben voor de ketenpartners, dan heeft het ook gevolgen voor ons.” Hij sluit niet uit dat fabrikanten misschien op een gegeven moment zelf de recycling van hun voertuigen in handen gaan nemen. “Alles op het gebied van autorecycling zal de komende jaren alleen maar complexer worden. Als branche moeten we er ons in verdiepen, het vervolgens omarmen en er positief mee omgaan. Zo kunnen autodemontagebedrijven er nu al voor zorgen dat hun personeel net zo goed een elektrische auto kan demonteren als een auto die op brandstof rijdt en dat ze hun onderdelen zo duurzaam mogelijk verkopen. Zo zijn wij als tussenhandelaar steeds, binnen de wet- en regelgeving, op zoek naar het meest optimale vervoersconcept. We dragen allemaal ons groene steentje bij. Daar mogen we best trots op zijn!”

Deel dit bericht op je kanalen

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte gehouden worden?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.