Martijn Boelhouwer (47) studeerde communicatie aan de economische faculteit in Utrecht. “Hier heb ik het praktische deel van het vak geleerd. Hoe schrijf ik een persbericht en zorg ik voor een leesbare website.” Hij miste na het afronden van zijn hbo-opleiding de link naar organisatie en strategie. “Aansluitend heb ik daarom aan de VU de kopstudie Beleid communicatie en organisatie (BCO) gedaan.” Gelijktijdig voerde Martijn een project uit voor AutoRAI.
Grote fascinatie voor auto’s
Dat Martijn zijn loopbaan is begonnen in de automotive sector is niet verwonderlijk. Als klein jongetje was hij al gefascineerd door vierwielers. “Van kinds af aan ben ik gek op auto’s en alles wat ermee samenhangt. Met name de gewone auto’s die je op straat ziet staan, niet per se heel exclusieve exemplaren of bijvoorbeeld oldtimers.” Waar de fascinatie voor auto’s vandaan komt, weet Martijn niet precies. Het is niet iets wat hij vanuit huis heeft meegekregen. Wel hadden vrienden van zijn ouders een bedrijf waar altijd veel mooie auto’s stonden en waar Martijn als klein jochie graag mee naartoe ging.
Na AutoRAI gaat Martijn aan de slag bij Rijkswaterstaat. “Ik heb toen mede de communicatie rondom het 200-jarig jubileum verzorgd; onder andere met de uitgave van een groot boek en een evenement.” Ook heeft hij een tijd gewerkt voor de verkeersdienst van het openbaar ministerie. “Dat was in de periode dat er voor het eerst werd gekeken naar de inzet van onopvallende auto’s van verschillende merken. Ik heb toen net als agenten een verhoogde rijvaardigheidstest gedaan. Heel gaaf!”
Er is met een klein team veel te doen
Na die baan maakt Martijn een uitstapje naar de wereld van elektriciteit en gas. “Ik ben toen gaan werken bij brancheorganisatie Netbeheer Nederland. Naast de communicatie en woordvoering hield ik mij bezig met lopende projecten. Onder meer: wat is de invloed van elektrische auto’s op het elektriciteitsnetwerk? Dat was reuze-interessant en zo was er toch een link naar auto’s”, zegt Martijn lachend.
Als hij door twee vrienden op de vacature bij ARN wordt gewezen hoeft hij niet lang na te denken. “Ik zat goed op mijn plek bij Netbeheer Nederland, maar je wilt het in elk geval onderzoeken als twee mensen los van elkaar laten weten: ‘dit is echt iets voor jou!’. Daar kwam bij dat mijn reisafstand voor woon-werkverkeer naar Den-Haag flink was. Dat brak me met twee kleine kinderen thuis op een gegeven moment wel op. Zeker omdat ik in mijn functie Kamerdebatten moest bijwonen en ook het netwerken gebeurt meestal in de avonduren… Maar de belangrijkste reden was dat de organisatie zelf en de opdracht van ARN mij direct aansprak; er is met een klein team veel te doen. Ik heb nooit spijt gehad van mijn keuze. Het is een boeiende wereld om, inmiddels al acht jaar, een steentje aan bij te mogen dragen.”
Vanuit ARN willen we de blik naar buiten houden; wat gebeurt er buiten de sector en wat kunnen we daarvan leren?
Terug naar de kerntaken
In die periode van acht jaar is er veel veranderd bij ARN. “Toen ik begon, waren er veel activiteiten die ARN deed buiten de kerntaken om. Samenvallend met mijn komst is daar focus in aangebracht. Zo is de PST-fabriek onder Ingrid Niessing, destijds Algemeen directeur van ARN, verkocht.” Ook verhuisde ARN in 2017 van Amsterdam-Zuid naar Breukelen. Met de komst van Paul Dietz als Algemeen directeur zijn de banden met de belangrijkste relaties van ARN verder versterkt.
Martijn kijkt terug op een aantal mooie hoogtepunten, zoals het 30-jarig bestaan van ARN in 2023. “En een flink aantal mooie ARN Relatiedagen.” Dat de laatste jaren er ook veel meer aandacht is voor de inzameling en recycling van autobatterijen en voor scooterrecycling, houdt zijn baan uitdagend. “Je hebt daardoor weer te maken met compleet andere partijen en grootheden. Het blijft een mooie uitdaging om namens de producenten en importeurs samen met de hele keten het onderwerp op een goede manier voor het voetlicht te brengen. Op een borrel of verjaardag moet ik nog steeds uitleggen wat ARN doet, ondanks de steeds groter wordende aandacht voor duurzaamheid en circulariteit. Er is geen sector die het zo goed doet als wij. Al jaren achter elkaar weten we met alle partijen samen een recyclingprestatie te behalen van 98,7%. Dat verhaal mag best breed verteld worden.”
De recyclingsector kan het volgens Martijn overigens niet alleen. “De auto-industrie heeft ook grote stappen gezet om het productieproces schoner te maken en er wordt bij de productie steeds beter nagedacht over de uiteindelijke recycling.” Martijn vertelt dat ARN ook steeds vaker wordt benaderd om een presentatie of speech te geven om mensen uit andere sectoren te inspireren. “Vanuit ARN willen we zelf ook de blik naar buiten houden; wat gebeurt er buiten de sector en wat kunnen we daarvan leren?”
Blijven leren
Een veelheid aan taken maakt het werk voor de communicatiemanager leuk en veelzijdig. “Zowel de in- en externe communicatie als woordvoering spreken mij erg aan. Ik heb er daarnaast naar gestreefd dat communicatie ook een stoel heeft in het managementteam; als Mt-lid kun je strategisch meedenken.” Martijn vindt het belangrijk om zichzelf te blijven ontwikkelen en start daarom in september met een opleiding. “Omdat ik wil bijblijven en blijven leren ga ik een MBA-opleiding doen. Ik verwacht hierdoor breder, vanuit andere vakgebieden en nog meer strategisch naar vraagstukken te kunnen gaan kijken.”
‘Wind door je haren’
Martijn woont met zijn gezin in Bennekom. Hij vindt het heerlijk om er met zijn vrouw, zoon en dochter op uit te trekken. Zo maken ze regelmatig uitstapjes in Nederland en gaan ze graag op vakantie. “Het wordt steeds lastiger om pubers mee te krijgen, maar fietsen of wandelen in het bos samen met mijn vrouw is ook leuk. In de zomervakantie gaan we het liefst met elkaar een paar weken weg, zo zijn we dit jaar in Portugal geweest. We gaan het liefst naar Zuid-Europa. We vinden het leuk om veel te zien, maar zorgen er ook voor dat we lekker opladen en uitgerust terugkomen.” Martijn gaat graag uiteten en vindt het gezellig om met vrienden of familie uitgebreid thuis te eten. Maar waar je hem misschien wel het aller gelukkigst mee maakt, is rijden in een cabrio. “Ik heb zelf een open auto. Kap open, wind door je haren en het zonnetje op het bolletje. Beter wordt het niet!”