Skip to content
part 2: PLA (bioplastic)
Presentation circular car Luca
Recently, a car named Luca was presented at the Eindhoven University of Technology. This car is almost completely made of waste: used PET bottles, household […]

Recently, a car named Luca was presented at the Eindhoven University of Technology. This car is almost completely made of waste: used PET bottles, household waste and plastic retrieved from the ocean. 22 students worked on this project for a year and a half. With this project, they want to show that waste can indeed be used as a source of new raw materials.


Tekst Cathelijne van Wingerden

During the design phase of this car, we already discussed the students of the Eindhoven University of Technology and their work in a Green Light article titled ‘The Circular Car’. Now, in cooperation with various companies and using materials like flax, coconut fibre and horsehair, they managed to turn waste into new materials.  The exterior of the car, for example, is made of flax fibres combined with ocean plastic, and PET bottles were used to create the chassis. The seats are likewise made of PET bottles, combined with coconut fibre and horsehair.

‘An inspiration for the sector’

Spokesman Martijn Boelhouwer of ARN: “A waste-built car like this one won’t simply pop up in the showroom tomorrow, but I definitely believe this could be an inspiration for the sector. By the way, numerous manufacturers are already using parts made of used materials on a modest scale.” The students also believe it might be another ten years before a car made of waste will take to the road. They do expect to see this concept applied to interior furnishings. The plastics in cars could be replaced with waste plastic, for example. Currently, dozens of plastic types are used in new cars. European car manufacturers alone use over a million tonnes of plastic each year, and the plastic content of cars continues to grow.

“A waste-built car like this one won’t simply pop up in the showroom tomorrow, but I definitely believe this could be an inspiration for the sector”

Sustainability report 2019

All used cars in the Netherlands are recycled sustainably, and virtually all materials are reused. In 2019, car dismantling companies, shredding companies and recycling companies achieved a recycling percentage of 98.4%. You can read all about the context of this exceptional presentation in our Sustainability Report 2019 which also covers the car named Luca.

 

Cathelijne van Wingerden

Cathelijne van Wingerden

Hier komt informatie over de auteur.

Geavanceerde PP-recycling in Ohio

PP wordt ook veel gebruikt als verpakkingsmateriaal. Bijvoorbeeld voor shampooflessen. Slechts drie procent wordt gerecycled, omdat het plastic geuren vasthoudt en na recycling zwart of grijs wordt. Voor auto-onderdelen meestal geen probleem, maar voor een nieuwe fles shampoo wel. Het Amerikaanse PureCycle Technologies weet hier raad mee. In de zomer van 2019 opende het een 300 miljoen dollar kostende state-of-the-art recyclingfabriek. In Ohio wordt op jaarbasis 54 miljoen kilo aan PP verwerkt tot geurloze, heldere plastickorrels. Dankzij purificatie kan het op moleculair niveau bijna alle plastic producten aan, van tapijten tot speelgoed en van verpakkingsmateriaal tot wegwerpluiers. Zelfs dashboards en vloermatten zijn niet veilig.

Naast PLA bestaan er veel meer plastics met een bio-based karakter. Zo is Bio-PBS een polymeer op plantenbasis. PBS is sterk en hitte-resistent en wordt in de auto-industrie gebruikt als vervanger van PP, PET en PE-plastics. Er bestaat echter ook bio-based polypropylene (Bio-PP) en bio-PET. Ook PHA kan worden ingezet voor duurzame applicaties, zoals in de automotive industrie.

Kansen na de crisis

“Hoe ik de kansen voor verkoop van hoogwaardig hergebruikte onderdelen in relatie tot de coronacrisis zie? Tijdens de kredietcrisis zagen we dat consumenten langer doorreden met hun auto. Als het ging om onderhoud was er een duidelijke voorkeur voor kostenbesparende alternatieven. Automotive Parts Remanufacturing heeft in die periode een grote vlucht genomen.  

Circulaire economie

“Tegenwoordig is het aanbod van her te gebruiken onderdelen van demontagebedrijven en van reman-onderdelen groter, is de markt veel transparanter en heeft het online zoeken en bestellen een vlucht genomen. Daarnaast staan begrippen als duurzaamheid en circulaire economie veel beter op het netvlies bij de consument. Garage- en demontagebedrijven kunnen de te verwachte vraag bij klanten naar aantrekkelijk geprijsde, kwalitatief goede onderdelen op maat invullen.”

Minder afhankelijk van nieuwe onderdelen

De ontwikkeling van het concept heeft duidelijke raakvlakken met de actualiteit van vandaag. Waar de aanvoerlijnen van auto-onderdelen complex zijn en over grote afstanden zijn georganiseerd, brengt de huidige coronacrisis een grote kwetsbaarheid aan het licht. “Het maakt de automotive business minder kwetsbaar, doordat we niet meer compleet afhankelijk zijn van nieuwe onderdelen. De leveringszekerheid is groter, doordat de cyclus dichterbij huis blijft.”

  • Tijdens de productie van dit interview is Niels Klarenbeek gestart als beursdirecteur van Metstrade, ’s werelds grootste vakbeurs voor de internationale pleziervaart. Zijn opvolger komt binnenkort in het artikel ‘De recycling van aandrijfbatterijen uit elektrische auto’s in Azië’ aan het woord.

Wat is uw mening? Doe doe poll en maak kans op een Airpaq.

“Je schroeft eraf wat je nodig hebt, legt het in de winkelwagen en rekent af. Doet het onderdeel het niet dan breng je het terug en zoek je een nieuwe uit.” Bezoekers kunnen gereedschap aan de balie huren. De borg krijgen ze terug wanneer ze de tools weer inleveren. “We maken de drempel zo laag mogelijk om zelf onderdelen van auto’s te halen. In principe kan iedereen hier terecht die een schroevendraaier in zijn hand kan houden.”

Martijn Traas,
Financieel Directeur van Van der Ven Auto’s

“We maken de drempel zo laag mogelijk om zelf onderdelen van auto’s te halen”

Axim re aut elis derit laborestin conesti undandi dende perro veles sequos pe rerum qui reptatus dolo volorporiore con parcimagnis et molest erovidit diciur? Quid quam, offic tem aut quamus intur? Ut quostia quam faccabore dolupta volor repedis ea dollita aborestium enimil illum as ut eatecullest aut am, od quo consequi beatia nestionsecea nonsedi deruptae solo molupta net acius, am quis everume qui nonsequi oditias eveni corum excerum harum quas eaque ressit aut volorio nsequae nonsequi temoloritaes videbis eostem re, custiant. Ficiunt. Uga. Cum dele nimet harchiciae nectorero inus. Omnienda volorest aut lab ipid mosa.

Opgeruimde aanblik

De klanten zijn divers. Er komen professionele monteurs, doe-het-zelvers, autoliefhebbers, onder wie opvallend veel vrouwen, die of zelf sleutelen of hun partner ondersteunen. De sfeer op de yard en de opgeruimde aanblik werken uitnodigend, bevestigt een jonge vrouw die met haar vader op pad is. “We willen dat het netjes blijft. Daar stoppen we veel energie in”, zegt Wim van der Ven, die de operationele processen binnen de onderneming managet. De vloeistoffen en batterijen zijn uit de auto’s gehaald en als je iets eraf haalt waar mogelijk nog vloeistof inzit, krijg je lekbak mee om het op te vangen. Dit concept is niet meer te vergelijken met die sloperijen waar wrakken driehoog in een weiland lagen.”

Dankzij het asfalt is het nergens drassig en de verlichting zorgt ervoor dat klanten ook in het donker kunnen sleutelen. Na 90 reviews scoort Venyard 4,8 sterren op Google. “Mensen worden er blij van. Laatst was er een makelaar op zoek naar een stoel voor haar 20 jaar oude Fiesta”, vertelt Van der Ven “Ze had online gezien dat we er een hadden staan in precies dezelfde kleur als de hare. De stoel kostte 25 euro. Ze heeft een garagehouder gecharterd om de stoel er hier uit te halen en er bij haar auto weer in te zetten. Het kostte haar 75 euro en ze was zo blij dat ze het aan iedereen vertelt die het horen wil. Een betere ambassadeur kan je je niet wensen. Zo’n vrouw zag je vroeger nooit op ons terrein. Met Venyard boren we echt een nieuw publiek aan.”

PP wordt ook veel gebruikt als verpakkingsmateriaal. Bijvoorbeeld voor shampooflessen. Slechts drie procent wordt gerecycled, omdat het plastic geuren vasthoudt en na recycling zwart of grijs wordt. Voor auto-onderdelen meestal geen probleem, maar voor een nieuwe fles shampoo wel. Het Amerikaanse PureCycle Technologies weet hier raad mee. In de zomer van 2019 opende het een 300 miljoen dollar kostende state-of-the-art recyclingfabriek. In Ohio wordt op jaarbasis 54 miljoen kilo aan PP verwerkt tot geurloze, heldere plastickorrels. Dankzij purificatie kan het op moleculair niveau bijna alle plastic producten aan, van tapijten tot speelgoed en van verpakkingsmateriaal tot wegwerpluiers. Zelfs dashboards en vloermatten zijn niet veilig.

Gerelateerde artikelen

Deel dit bericht op je kanalen

Newsletter

Want to keep up to speed on ARN’s activities?
Sign up for our newsletter

Toestemming