Skip to content
Maltha Glasrecycling ziet kansen
Eindeloos recyclen
Autoglas wordt in Nederland lang niet altijd voor recycling aangeboden. En dat terwijl glas eindeloos recyclebaar is, zonder kwaliteitsverlies. “Een gemiste kans”, volgens de Maltha Groep. […]
VBW.0219.3375-1

Autoglas wordt in Nederland lang niet altijd voor recycling aangeboden. En dat terwijl glas eindeloos recyclebaar is, zonder kwaliteitsverlies. “Een gemiste kans”, volgens de Maltha Groep.

Tekst Arjen van der Sar

Fotografie Verse Beeldwaren

Maltha Glasrecycling (dochteronderneming van Renewi) is de specialist in de verwerking van holglas – zoals flessen – en van vlakglas van ramen, spiegels uit auto’s. Voor de inzameling van het glas werkt Maltha Glasrecycling nauw samen met inzamelbedrijven en recycleprogramma’s in heel Europa. De onderneming verwerkt jaarlijks 1,4 miljoen ton glasafval tot secundaire grondstof voor nieuwe producten. Dit verwerken gebeurt met een efficiënte verwerkingslijn, waarvan de capaciteit nog niet maximaal wordt benut.

“Autoglas is anders dan flessenglas”, legt Bianca Lambrechts, Manager Sales & Sourcing van de Maltha Groep, uit: “Omdat er dikwijls een folielaag tussen zit. Ook bevat het glas soms metalen en zijn geavanceerde ruiten ook uitgerust met elektronica. Daarnaast heeft autoglas vaak een groene glans, veroorzaakt door de metalen die er in de oven aan zijn toegevoegd.”

‘Schoner glas’

“De autoglasscherven die wij aan de glasindustrie leveren, worden elk jaar ‘schoner’. Ontdaan van zo veel mogelijk additionele stoffen. Onze sorteermachines brengen glas als het ware in een vrije val en schieten onder andere niet-lichtdoorlatende scherven zoals steentjes met perslucht uit de hoofdstroom. Wij investeren voortdurend, onder meer in betere sorteermachines, die glasscherven op basis van hun chemische samenstelling automatisch detecteren en uit de stroom scheiden. Dat gaat steeds sneller en nauwkeuriger. Dat is ook nodig, want zo kunnen onze ‘schone scherven’ bij onze industriële afnemers telkens beter concurreren met primaire grondstoffen.”

Zuiver en uniform

Zuiver en vooral uniform aanleveren volgens de specificaties van de glas- en glaswolindustrie zorgt voor meer afzet van scherven. Lambrechts: “Autoglasscherven worden vooral verwerkt bij de fabricage van bierflesjes en van glaswol.”

De glasindustrie neemt de glasscherven gretig af. Dat heeft alles te maken met het energievoordeel dat de industrie behaalt door ‘gebruikt’ glas als grondstof te gebruiken. “Iedere 10 procent scherven die een fabrikant inzet in de oven, levert 2 tot 3 procent energiebesparing op. Een groen bierflesje bestaat meestal voor meer dan 80 procent uit gerecyclede glasscherven. Dat levert dan al met al 25 procent energiebesparing op. Om nog maar te zwijgen over de CO2-besparing. Daarnaast wordt de doorzet van de glasovens groter; scherven zijn sneller te smelten en leveren eerder nieuw glas op dan dat je glas produceert uit zand en soda.”

Downcycling is de standaard

De praktijk van autoglasrecycling is volgens Lambrechts nog niet ideaal. Vanuit Nederland leveren slechts enkele demontagebedrijven autoglas aan voor verwerking bij Maltha. Vooralsnog gaat het meeste autoglas uit Nederland mee in de grote reststroom, die onder meer gebruikt wordt als basismateriaal voor de wegenbouw.

Afgedankt autoglas wordt in Nederland onder andere gebruikt als basismateriaal voor de wegenbouw

Bij Maltha zouden ze dat graag anders zien. “Ik begrijp dat het financieel uit moet kunnen”, drukt Lambrechts zich diplomatiek uit, “maar wij zouden dat glas juist heel graag willen hebben en hebben met ARN hier ook voortdurend contact over. Aanlevering is voor ons zakelijk interessant, maar het is ook goed voor de autorecycling in Nederland. We kunnen het immers oneindig vaak verwerken, zonder kwaliteitsverlies. Glas is dus een heel duurzaam en circulair materiaal. Het is eeuwig zonde dat de autorecyclingbranche dit glas niet apart aanlevert.”

Regelgeving

Los van de kostenfactor, speelt er ook een aspect van regelgeving mee. Overheidsregels bepalen dat glas voluit meetelt in de minerale restfractie die na het shredderen van autowrakken overblijft. Met andere woorden: er is weinig stimulans om het glas apart te houden. Doe je dat wel, dan maak je kosten die je mogelijk niet terugverdient. En dat terwijl dat niet terug te zien is in je recyclepercentage. De demonteur moet betaald worden als ook de fijnmazige inzamellogistiek. Lambrechts: “Ik vind dat een gemiste kans. Door inzameling en verwerking houden we het glas binnen de keten.”

Onder de huidige omstandigheden is de vraag naar glasscherven in de glasindustrie groter dan het aanbod

Onder de huidige omstandigheden is de vraag naar glasscherven in de glasindustrie groter dan het aanbod. De verhouding tussen nieuw produceren en glas uit glasscherven maken, maakt recycling op den duur alleen maar aantrekkelijker, zegt Lambrechts, simpelweg omdat de beschikbaarheid van geschikt zand in de komende decennia zal afnemen. Als ook – zoals de verwachting is – energie en CO2in de toekomst kostbaarder wordt, wordt het recyclen op den duur een steeds aantrekkelijker alternatief.

Den Haag in actie

Maar is er ook op de wat kortere termijn een stimulans denkbaar om de recycling van autoglas een zetje in de rug te geven? Lambrechts, zonder aarzeling: “Jazeker, al zal de actie vooral uit Den Haag moeten komen. Mijn pleidooi aan de minister is dan ook: kijk op een andere manier naar glas. Wees niet tevreden met autoglas als onderdeel van de restfractie. Haal het glas daar uit en maak de recycling tot een speerpunt. Dat is goed voor de bedrijvigheid – voor de autorecycling en voor recyclers zoals wij – maar brengt ook de circulaire economie duidelijk dichterbij.”

Deel dit bericht op je kanalen

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte gehouden worden?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.