Het bedrijf Lintire, onderdeel van de Kargro Group, is gespecialiseerd in het inzamelen en circulair verwerken van gedemonteerde personenwagenbanden. De hoofdvestiging in Montfoort richt zich volledig op het innemen en verwerken van banden, vandaar gaan de banden naar Kargro Recycling B.V. in Nederweert. Sales director Kees-Jan Riemersma: “Alles wat bij onder andere autodemontagebedrijven aangesloten bij ARN niet meer hergebruikt kan worden, komt bij ons terecht. Alle banden die bij ons binnenkomen, worden bekeken of ze in aanmerking komen voor hergebruik. Is dat niet het geval dan gaan ze de shredder in. We hebben hier drie shredders staan. De banden die nog wel een tweede leven kunnen krijgen, slaan we op in ons magazijn.”
“Onze taak is het terugwinnen van materialen, zodat ze voor een andere toepassing gebruikt kunnen worden. Een duurzamere verwerking is er niet”
Loopvlakvernieuwing
Kees-Jan legt uit dat Lintire wereldwijd klanten heeft, die allemaal andere eisen stellen aan personenwagenbanden. Zo zijn er landen waar er veel gedaan wordt aan loopvlakvernieuwing van gebruikte banden en landen waar dat minder gebruikelijk is.
Naast het inzamelen en recyclen van autobanden is Lintire gespecialiseerd in het selecteren en leveren van banden voor loopvlakvernieuwing. Van gladde, gebruikte personenwagenbanden worden in vernieuwingsfabrieken in Europa weer banden gemaakt van vergelijkbare kwaliteit als nieuwe banden. “In ons land wordt dit niet gedaan met personenwagenbanden, maar wel met vrachtwagenbanden. Loopvlakvernieuwing is duurzamer dan banden shredden en op deze manier behaal je de maximale levensduur. Versnipperen kan altijd nog, dus dat wil je zo lang mogelijk uitstellen.”
“In ons land geven we de voorkeur aan een nieuwe band”, legt Kees-Jan uit. Er is daarom in Nederland geen loopvlakvernieuwingsfabriek voor personenwagenbanden. “Het imago van een vernieuwde band is in Nederland, onterecht overigens, niet zo goed. Met de huidige wet- en regelgeving moet je aan strenge eisen voldoen om banden te kunnen vernieuwen wat overigens een heel positieve invloed heeft op de kwaliteit van het product. Banden vernieuwen is heel duurzaam en past in de hergebruiktrend.”
Tweede leven als stoeptegel
Autodemontagebedrijven kunnen hun banden voor inzameling aanmelden in MijnARN. In 2023 heeft Lintire op die manier 300.000 stuks ingezameld. Doordat het aantal afgedankte auto’s de afgelopen jaren is afgenomen zijn er minder banden via de bij ARN aangesloten demontagebedrijven door Lintire verwerkt. Dit betekent niet minder banden voor Lintire, maar wel een andere route van binnenkomst (bijvoorbeeld via garages) voor afgedankte banden. Daarnaast zorgt de transitie van fossiele brandstoffen naar elektrisch voor een stijging van het aantal afgedankte banden. “Vroeger gingen banden zo’n 100.000 kilometer mee. Doordat onder meer hybride en elektrische auto’s zwaarder zijn geworden en vrijwel alle auto’s veel meer vermogen hebben gekregen, mag je blij zijn als je er 35.000 tot 40.000 kilometer mee kunt rijden.”
Nuttige grondstoffen
Recyclebedrijf Renewi haalt de banden bij de bedrijven op en levert ze af bij Lintire. Het merendeel van de banden belandt in een van de shredderinstallaties. Kees-Jan: “In de rubbershreds van banden zitten nuttige en bruikbare grondstoffen, die opnieuw te gebruiken zijn. Van een deel van het shredderresidu worden stoeptegels gemaakt. Een ander deel is geschikt voor de pyrolyse-industrie.” Door middel van pyrolyse kan de nuttige stof carbon black teruggewonnen worden uit oude autobanden, die normaal uit fossiele brandstoffen komt. “Rubber heeft de eigenschap om bij 500 graden Celsius in drie elementen uiteen te vallen: gas, olie en carbon black. Het gas wordt gebruikt om de installatie mee te stoken, de olie gaat naar raffinaderijen en carbon black naar de bandenindustrie. Het staal uit oude banden gaat naar hoogovens. “Alles wat in een autoband zit, wordt hergebruikt.” Kees-Jan benadrukt dat Lintire de teruggewonnen grondstoffen aan andere bedrijven en organisaties levert en er zelf verder niets mee doet. “Onze taak is het terugwinnen van materialen, zodat ze voor een andere toepassing gebruikt kunnen worden. Een duurzamere verwerking is er niet.”
Samenwerking met ARN
De samenwerking tussen ARN en Lintire is heel goed. Er is regelmatig contact met coördinator Inzameling en verwerking Rosalina Buis over de dagelijkse gang van zaken voor de inzameling en verwerking. Per kwartaal komen de partners samen om de resultaten te bespreken. Wekelijks stuurt Lintire een overzicht naar ARN met daarin wat er ingezameld en verwerkt is. Andersom krijgen ze vaak een update wat er gepland staat om te leveren. “De lijntjes zijn kort. We weten wat we aan elkaar hebben. We zouden wel meer banden via ARN geleverd willen krijgen”, besluit Kees-Jan met een knipoog.
Deel dit bericht op je kanalen