Skip to content
“Eén antwoord op alle uitdagingen: samenwerken”
Albert de Boer, demontageondernemer in Stadskanaal, bestuurslid Stichting Auto & Recycling.  Het nieuwste en tevens jongste bestuurslid is er duidelijk een die ‘midden in de praktijk’ […]
Albert-de-Boer-header-1920x1054

Albert de Boer, demontageondernemer in Stadskanaal, bestuurslid Stichting Auto & Recycling. 

Het nieuwste en tevens jongste bestuurslid is er duidelijk een die ‘midden in de praktijk’ staat. Albert de Boer, directeur van een van de bekendste autodemontagebedrijven van Noord-Nederland, weet wat autorecycling in ons land nodig heeft. “We hebben het in Nederland goed voor elkaar, maar we moeten wel de samenwerking blijven zoeken om nieuwe uitdagingen aan te gaan”, zegt de Groninger. Een kennismaking met een nuchtere kijk op autorecycling en ondernemen.

Tekst Arjen van der Sar

Het bestuurslid, gedelegeerd vanuit de Stiba, is eerst en vooral ondernemer. Hoewel er uiteraard een bedrijfspand is, met werkplaatsen, maakt De Boer Auto Onderdelen – handelsnaam: Reclycar – nadrukkelijk online contact met klanten. Op de website van het bedrijf in Stadskanaal kun je gebruikte auto-onderdelen zoeken op nummers, codes, merk en model. Albert de Boer ziet zijn site als het belangrijkste gereedschap van een autodemontagebedrijf anno 2018. “Zonder de samenwerking in de branche was de site lastig te realiseren.

“Wie z’n auto bij een garagebedrijf laat repareren, zou wat mij betreft twee opties moeten krijgen: een nieuw onderdeel, of een goed, gebruikt onderdeel”

Net als 200 andere bedrijven in Nederland maken wij gebruik van dezelfde data-engine, de motor onder de motorkap van de site. Er zijn in Nederland enkele softwarehuizen actief die de demontagebedrijven van backofficesoftware voorzien. Stiba zet zich ervoor in dat deze bedrijven de data op eenzelfde manier zichtbaar maken, zodat ze gekoppeld kunnen worden.Die basis is goed geregeld, de aankleding en userinterface zijn onze eigen oplossing. Samenwerken is prima en nodig, maar concurrentie moet er ook zijn”, lacht De Boer.

Gebruikt én nieuw

De Groningse ondernemer is met De Boer Auto Onderdelen al vele jaren actief in de aankoop van schadeautoʼs, sloopautoʼs en de verkoop van gebruikte en nieuwe auto-onderdelen. Gebruikte én nieuwe onderdelen – wat Albert de Boer betreft gaan die in de toekomst steeds meer de ‘concurrentie’ met elkaar aan. “Wie z’n auto bij een garagebedrijf laat repareren, zou wat mij betreft twee opties moeten krijgen: het bedrijf gebruikt een nieuw onderdeel voor de reparatie of een goed, gebruikt onderdeel, met keurmerk en garantie – en tegen een veel lagere prijs”, vindt De Boer. In het nieuwe circulaire denken zal ‘gebruikt’ op den duur steeds meer het redelijke alternatief moeten worden. “In dat opzicht kijk ik met interesse naar de gang van zaken in Frankrijk, waar een wet [zie laatste alinea, red.] is ingevoerd die de garagebedrijven bij reparaties verplicht twee offertes aan te bieden, zowel met gebruikte als met nieuwe onderdelen. Dat lijkt mij een goede manier om circulair denken te stimuleren.”

“Duurzaamheid is het sleutelwoord”

Zo zijn er volgens De Boer thema’s te over die de demontagebedrijven in Nederland onmogelijk op eigen houtje kunnen klaren. “Als we de hoofdlijnen van de klimaatvoorvoorwaarden overzien, dan kun je eenvoudig vaststellen dat duurzaamheid hét sleutelwoord is.

“Een keurmerk ondersteunt de professionele uitstraling van de demontagebranche en bevordert het vertrouwen onder kopers”

We zullen allemaal méé moeten. Ik ben wel optimistisch. De tijd van ‘ieder voor zich’ ligt ver achter ons. Natuurlijk, we zijn allemaal individuele ondernemers. Als je door goed ondernemerschap de aanlevering van auto’s kunt verbeteren, of je vindt een goed kanaal voor de afvoer van je materialen, dan doe je daar je voordeel mee. Maar voor de zaken waar we als branche en keten beter presteren door samenwerking moeten we gelijk optrekken. Gelukkig gebeurt dat veel. Die instelling heeft er in Nederland toe geleid dat wij samen een geweldig hoog recyclepercentage van meer dan 98 procent halen. Zoals we bij ARN zeggen: recyclen doe je samen.”

De Franse wet

Frankrijk heeft het hergebruik van auto-onderdelen een flinke duw in de rug gegeven. Het parlement heeft een nieuwe wet aangenomen die autobedrijven verplicht om werkplaatsklanten bij een reparatie behalve nieuwe onderdelen ook een alternatief te bieden met gebruikte delen.

Demontage- en revisiebedrijven staan wel positief tegenover de Franse aanpak, zo schreef Automotive Management onlangs. Het citeerde Marianne Tromp van Ronald Morien Automotive: “Er is nog veel onwetendheid onder consumenten, maar ook onder autobedrijven over de mogelijkheden van gebruikte onderdelen. Door de optie voor gebruikte onderdelen verplicht aan te bieden, maakt de klant in ieder geval een bewuste keuze. Hij zien dan ook meteen het prijsverschil.”

Overigens geldt de verplichting in de Franse wet niet voor alle reparaties en vervangingen. De categorieën reserveonderdelen waarvoor de wet geldt, zijn onder meer:

Verwijderbare delen van de carrosserieBinnenbekleding en de bekledingNiet-gelijmd glasDe optische onderdelenSommige mechanische of elektronische onderdelen

Wie meer wil weten over de nieuwe Franse wet, leest hier de complete wettekst.

Deel dit bericht op je kanalen

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte gehouden worden?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.