Hoewel de meeste mensen BYD waarschijnlijk niet kennen, is het merk op het gebied van de verkoop van elektrische voertuigen groter dan Tesla. In 2022 was het de eerste fabrikant van elektrische voertuigen die meer dan een miljoen plug-in hybrides en volledig elektrisch aangedreven auto’s verkocht. De reden dat het merk in Nederland en Europa vrij onbekend is, heeft dan ook te maken met het feit dat het tot voor kort zijn elektrische personenauto’s niet in Europa verkocht. Toch rijden er in Nederland al jarenlang honderden zo niet duizenden elektrische voertuigen van BYD rond: elektrische bussen, bestelwagens en taxi’s. Met de eBus is BYD zelfs marktleider in Europa.
BYD nu ook in Nederland
BYD wordt in Nederland vertegenwoordigd door Louwman Group, die ook een flink aantal andere bekende automerken als Toyota, Lexus en Mercedes-Benz in Nederland distribueert. Het automerk introduceert in Nederland maar liefst drie verschillende 100% elektrisch aangedreven modellen: de compacte BYD Atto 3 cross-over SUV, de luxe BYD Han sedan en de ruime BYD Tang SUV. Voor de inzameling en recycling van aandrijfbatterijen is BYD onlangs aangesloten bij ARN.
‘BYD is begonnen met oplaadbare batterijen. Het bouwen van auto’s is er pas later bijgekomen’
Geschiedenis van het merk
Maar eerst even terug naar het begin. BYD is in 1995 in China opgericht door twee neven. De een is biochemicus en de ander zakenman met financieel inzicht. Vijf jaar na de oprichting maakte het bedrijf een groeispurt door toen het Amerikaanse bedrijf Motorola afnemer werd van Li-ion batterijen. In 2002 kregen de aandelen een beursnotering in Hongkong, wat het bedrijf 182 miljoen dollar opleverde. Een jaar later werden de eerste stappen gezet in de automobielmarkt en in 2005 volgde het eerste eigen model, de F3
Niets is onmogelijk bij BYD
General Manager BYD bij Louwman Group Lucas van Schijndel: “BYD is begonnen met oplaadbare batterijen. Het bouwen van auto’s is er pas later bijgekomen. Het merk is heel vooruitstrevend en altijd op zoek naar betere oplossingen. Echt niets is onmogelijk. Om als National Dealer samen met zo’n innovatief merk te mogen werken, is fantastisch. Wat ik het meest bijzonder vind? Het hoge aspiratieniveau en de actiegerichtheid.” Van Schijndel verduidelijkt dat met het feit dat BYD de meest kwetsbare onderdelen, denk aan chips en batterijpakketten, zelf produceert, waardoor het minder afhankelijk is van toeleveranciers. “Dat getuigt van hun proactieve aanpak. Met deze eigen supply chain omzeilen ze de zwakke plekken in de keten.”
‘Dat getuigt van hun proactieve aanpak. Met deze eigen supply chain omzeilen ze de zwakke plekken in de keten’
Blade Battery-technologie
De batterijen die gebruikt worden in de accupakketten zijn ontwikkeld volgens een eigen batterijtechnologie: de zogenaamde Blade Battery. De enkelvoudige batterijcellen worden in een reeks bij elkaar gerangschikt en vervolgens in een batterijpakket geplaatst. Het grote voordeel hiervan is dat de batterij minder groot is en dus minder ruimte inneemt. Dat scheelt 50% in vergelijking met conventionele lithium-ijzerfosfaat-blokbatterijen (LFP).
Van Schijndel: “De batterijen bevatten met name lithium en zijn vrij van de schaarse grondstoffen nikkel en kobalt. Doordat deze LFP-batterijen een lagere energiedichtheid hebben, zijn er wel meer batterijcellen nodig in één batterijpakket. Door haar unieke vorm kunnen de Blade Battery-cellen echter efficiënt worden toegepast, waardoor de actieradius van de auto’s concurrerend is. Hoewel de actieradius per model verschilt, is deze minimaal 420 kilometer.
Waar de meeste automerken eerst al auto’s hadden en pas later zijn gaan elektrificeren is het bij BYD precies andersom gegaan. “Om de batterijen is een platform gebouwd, waarna ze met verschillende carrosserieën auto’s zijn gaan maken.”
‘De batterijen bevatten met name lithium en zijn vrij van de schaarse grondstoffen nikkel en kobalt’
BYD neemt deel aan het ARN Beheerplan
ARN zorgt in Nederland voor de uitvoering van de producentenverantwoordelijkheid voor batterijen in auto’s; hiervoor regelt ARN de inzameling en recycling van batterijen en zorgt voor de rapportage aan de overheid. BYD heeft zich daarom net als de meeste Nederlandse automerken aangesloten bij het ARN Beheerplan. “Bij de Louwman Group is dit de standaard. Dus wij hebben dit namens het merk voor hen gedaan.”
Duurzaamheid
BYD droomt van een betere toekomst, waarin onze menselijke natuur om te willen reizen, ontdekken en bewegen in perfecte harmonie bestaat met het zorgen voor onze planeet. Bij het automerk blijven ze zoeken naar slimme en elektrische innovaties in emissievrije mobiliteit. Op het gebied van elektrische voertuigen, maar bijvoorbeeld ook op het gebied van zonnepanelen en SkyRail-systemen. Met Louwman Group heeft het merk een partner gevonden in het najagen van haar ambities in duurzame mobiliteit in Nederland. De groene droom van BYD sluit naadloos aan bij het ‘Mobility For Life’-doel van Louwman Group.
Cijfers en weetjes BYD
- 2003: introductie eerste volledig elektrische conceptauto.
- 3 miljoen elektrische personenauto’s (inclusief plug-in hybride) heeft BYD tot nu toe wereldwijd op de markt gebracht.
- Begin 2022 is BYD als eerste grote autofabrikant gestopt met het bouwen van voertuigen met alleen een brandstofmotor.
- In 2022 verkocht BYD wereldwijd meer dan 1,8 miljoen auto’s.
- In twintig jaar tijd is BYD uitgegroeid tot de grootste producent van elektrische auto’s ter wereld (waarvan de helft van de auto’s elektrisch is en de andere helft plug-in hybride).
- Ten opzichte van 2021 steeg het aantal verkochte auto’s wereldwijd in 2022 met 155%.
Deel dit bericht op je kanalen
Nieuwsbrief