Mobiliteitsbedrijf Van Mossel Automotive Group is met ruim 6.700 medewerkers in ruim 75 jaar tijd uitgegroeid tot een van de grootste automotive bedrijven in de Benelux. Het bedrijf telt 452 vestigingen in België, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Luxemburg en Nederland. In Nederland is Van Mossel dealer van 28 automerken; sinds een klein jaar daarnaast ook distributeur van de bedrijfswagens van Maxus.
Maxus aangesloten bij ARN Beheerplan
ARN staat voor duurzame en verantwoorde autorecycling. Dit doen we – in opdracht van de auto-importeurs – samen met ruim 200 organisaties. Voor de uitvoering van de producentenverantwoordelijkheid voor batterijen in auto’s kunnen auto-importeurs gebruikmaken van het ARN Beheerplan. ARN regelt dan de inzameling en recycling van de batterijen en zorgt voor de rapportage aan de overheid. Van Mossel deed dat al voor het merk MG en doet dat nu ook voor het nieuwe merk Maxus.
Maxus Motors Nederland is sinds een klein jaar de officiële Nederlandse distributeur van Maxus. Algemeen directeur Ralf van Meer: “Onze producten zijn leverbaar en we leveren service door heel Nederland, van Friesland tot Limburg.”
Voor de uitvoering van de producentenverantwoordelijkheid voor batterijen in auto’s kunnen auto-importeurs gebruikmaken van het ARN Beheerplan
Schonere en duurzamere transportoplossingen
Het Chinese SAIC, waar Maxus onder valt, is een van de grootste autoproducenten ter wereld. In een korte periode zette Van Mossel voor Maxus een compleet dealernetwerk op en introduceerde Maxus de eDeliver-serie: een range van drie bestelwagens die in laadvermogen variëren van 905 tot 1.885 kg. Ook introduceerde de autoproducent als eerste een volledig elektrisch aangedreven pick-up.
Maxus zet zich met haar volledig elektrische aangedreven wagenpark in voor het creëren van schonere en duurzamere transportoplossingen voor de lichte bedrijfsvoertuigenindustrie. Ralf: “Maxus biedt misschien wel de meeste variatie als je op zoek bent naar een bedrijfsauto. Of je nu een heel klein busje zoekt of iets heel groots met een speciale opbouw als een takel of een kipper: we leveren het. Maxus levert kwalitatieve auto’s voor een scherpe prijs.”
Laatste bpm-loze jaar voor ondernemers
Ralf van Meer gelooft dat de grote groei van het merk in Nederland vanaf volgend jaar gaat komen. “In landen als Australië en Nieuw-Zeeland is Maxus nu al het bestverkochte automerk uit China.” In Nederland is 2024 het laatste jaar waarin ondernemers geen bpm hoeven te betalen bij het aanschaffen van een bestelauto. Vanaf 2025 betalen ondernemers een soortgelijke belastingheffing zowel voor een bestelauto als voor personenauto’s.
“Voor elektrische bestelauto’s blijft de uitzondering nog wel bestaan. Dus we verwachten dat volgend jaar veel ondernemers die een nieuwe bestelauto aanschaffen, zullen overstappen naar een volledig elektrisch exemplaar – zeker als je vaak in de binnenstad van grotere steden moet zijn. Een dieselbestelauto kan hierdoor wel 15.000 euro duurder worden in aanschaf! Zoals het er nu naar uitziet, kun je straks goedkoper uit zijn met een volledig elektrische bus dan met een dieselbus. Door het merk Maxus nu ook te distribueren, speelt Van Mossel sinds vorig jaar in op deze transitie.”
Klanten van Maxus zijn veelal al bezig met het terugbrengen van hun CO₂-voetafdruk. “Waarom investeren in energiezuinige huisvesting, maar vervolgens achterblijven met je wagenpark? De elektrificatie van het bedrijfswagenpark is onvermijdelijk.”
De batterijpakketten zijn het goud van elektrische auto’s. Het is heel belangrijk dat batterijen aan het einde van hun levensduur hoogwaardig gerecycled worden
Het goud van elektrische auto’s
Op het moment van het schrijven van dit artikel zijn er bij Van Mossel-dealers nog geen batterijpakketten of modules van Maxus ingezameld door ARN. Ralf van Meer: “De batterijpakketten zijn het goud van elektrische auto’s. Het is heel belangrijk dat batterijen aan het einde van hun levensduur hoogwaardig gerecycled worden. We hebben deze grondstoffen immers hard nodig om weer nieuwe batterijen van te maken. Ik geloof dat verduurzaming de komende vijf jaar op alle fronten, inclusief mobiliteit, een enorme vlucht zal gaan nemen. Door bij het ARN Beheerplan aangesloten te zijn weten we zeker dat de inzameling en recycling verantwoord gebeurt.”
Deel dit bericht op je kanalen
Nieuwsbrief