Skip to content
Overheid en verzekeraars in de lead:
China neemt het voortouw in auto parts remanufacturing
China staat op het punt megastappen te zetten op het gebied van remanufacturing van auto-onderdelen. Op de recente Rematec Asia vakbeurs over remanufacturing technologie in […]
Jfoto

China staat op het punt megastappen te zetten op het gebied van remanufacturing van auto-onderdelen. Op de recente Rematec Asia vakbeurs over remanufacturing technologie in Guangzhou (China) werd duidelijk dat twee partijen de kar trekken: Chinese verzekeraars en de overheid.


Tekst Arjen van der Sar

Een gewetensvraag: als de garage een defect aan uw auto repareert, kiest u dan voor een nieuw onderdeel of gaat u voor een eerder gebruikt, fabrieksmatig gereviseerd onderdeel met garantie dat 30 tot 40 procent goedkoper is?

De chinezen gaan een voorsprong nemen

Toepassing van hoogwaardige hergefabriceerde onderdelen – ook wel remanufacturing en ‘reman’ onderdelen genoemd – trekt wereldwijd de aandacht. In Azië en met name China zullen in de komende jaren steeds meer automobilisten kiezen voor reman onderdelen. En niet alleen omdat ze minder yuan hoeven neer te tellen, maar ook omdat de overheid dit nadrukkelijk stimuleert. “Azië, en met name China, zet dit jaar op dit gebied grote stappen. De vraagzijde ontwikkelt zich daar snel, de overheid heeft wet- en regelgeving ingevoerd en de industrie investeert in grote reman fabrieken. Ik heb de indruk dat China Europa op dit gebied snel inhaalt en een voorsprong neemt”, vertelt Yorien de Ruijter.

Rematec Asia 2020

De Ruijter is sinds mei van dit jaar Director Remanufacturing Events bij RAI Amsterdam. Na succesvolle Rematec beurzen in 2019 in de RAI en in China stond de nieuwe directeur meteen voor een formidabele uitdaging: het – in coronatijd – organiseren van de Rematec Asia 2020 beurs in Guangzhou. Gehinderd door coronareisbeperkingen pakte de beurs qua aantallen internationale exposanten en bezoekers wat minder uit dan het evenement van 2019. Met name de grote internationale automerken waren minder nadrukkelijk aanwezig, maar dit werd deels goedgemaakt door grote lokale belangstelling. Niet verrassend, want Guangzhou is het kloppend productiehart van China’s auto-industrie.

Page image
Op dit moment zijn er alleen al in China 93,2 miljoen auto’s op de weg die buiten de garantie vallen: een enorme, snel ontwikkelende markt voor vervangende onderdelen

Chinese verzekeraars oriënteren zich

In 2019 produceerde China ruim 21 miljoen personenauto’s. Een op de vier nieuwe auto’s in de wereld wordt in China gemaakt. Op dit moment zijn er alleen al in China 93,2 miljoen auto’s op de weg die buiten de garantie vallen: een enorme, snel ontwikkelende markt voor vervangende onderdelen. Onder de exposanten en de circa 20.000 bezoekers van Rematec Asia 2020 vormden vertegenwoordigers van verzekeringsmaatschappijen een opvallende verschijning. “Chinese verzekeraars waren zich duidelijk aan het oriënteren! Zij vinden reman producten om verschillende redenen interessant. De eerste is het prijsvoordeel van pakweg 30 procent. Als een verzekeraar bij schadegevallen bedingt dat garagebedrijven reman onderdelen toepassen, scheelt dat een slok op een borrel. De besparing kan een concurrentievoordeel opleveren, zeker als zich dat vertaalt in lagere premies.”

Overheid spoort aan: duurzaamheid

De tweede reden is dat in China – onder nadrukkelijke aansporing door de overheid – een serieuze duurzaamheidsontwikkeling gaande is. Toepassing van reman onderdelen vormt voor verzekeraars een interessante optie om de activiteiten te vergroenen. “China is een van de eerste landen ter wereld waar verzekeraars serieus en structureel werk willen maken van hoogwaardig hergefabriceerde onderdelen. Een goed voorbeeld, waar ook verzekeraars in Europa en Amerika van kunnen leren.” Natuurlijk zal toepassing van hoogwaardig hergefabriceerde onderdelen zich ook in China moeten ontwikkelen. “Er zijn enkele grote, gecertificeerde bedrijven die zich kunnen ontwikkelen tot betrouwbare partners. Daarnaast zijn de grote internationale merken actief. Zo heeft Mercedes-Benz in China net een grote reman fabriek gebouwd. De overige reman bedrijven in China zijn relatief klein en bevinden zich nog in de ontwikkelingsfase.” Wil de markt voor remanufactured producten zich ontwikkelen, dan is vertrouwen het sleutelwoord. “Daar speelt de Chinese associatie voor remanufacturing een positieve rol. Daar wordt in standaarden en in certificatie gedacht – wij werken daar veel mee samen”, aldus De Ruijter. De associatie heeft op Rematec Asia een aantal fora opgezet waar onder meer over kwaliteit, regelingen en normeringen is gesproken.

Vertrouwen en wetgeving

Dat vertrouwen in de kwaliteit van hoogwaardig hergefabriceerde onderdelen cruciaal is voor de ontwikkeling van de markt, hebben Chinese overheden goed begrepen. In december wordt nieuwe remanufacturing wetgeving van kracht en op Rematec Asia was dat duidelijk een belangrijk gespreksonderwerp. “De introductie van wetgeving is een voorbeeld van de slagvaardige aanpak van de overheid. Het gaat snel in China: de overheid wil een duurzamere en meer circulaire economie ontwikkelen en neemt meteen, binnen een paar maanden, maatregelen om dat mogelijk te maken.”

De effecten van die aanpak zijn al zichtbaar binnen en buiten de regio van Guangzhou. “In 2008 deed nog maar een handvol bedrijven in China aan remanufacturing. Een recent onderzoek toonde aan dat er inmiddels circa € 30 miljard omgaat in deze relatief nieuwe industrie, ongeveer even veel als in Europa. In China wordt voorzien dat in deze markt in 2030 zo’n € 70 miljard zal omgaan.

 

“Reman uit China komt eraan. Je ziet het aan de grote automerken: die sorteren met hun activiteiten voor op deze snelle ontwikkeling”

Knelpunt: retourlogistiek en import en export

Natuurlijk zijn er nog knelpunten. De retourlogistiek van Chinese garagebedrijven naar de fabrikant of naar reman fabrieken staat nog in de kinderschoenen. De kwaliteitsstandaarden zullen eerst gemeengoed moeten worden en de organisatie van de controle en inspectie moet nog verder wordt uitgewerkt. Ook verloopt bijvoorbeeld de import en export van ‘cores’ (de te remanufacturen onderdelen) tussen China en Europa nog moeizaam. “Deze ‘cores’ worden in China nog als afval geregistreerd, waardoor ze het land niet in of uit mogen. Daardoor lijkt auto parts remanufacturing in China gedoemd om voorlopig een lokale activiteit te blijven. Reman onderdelen worden nog geen exportproduct. Daar kan de nieuwe wetgeving in december voorzichtig verandering in brengen, omdat ‘cores’ daarin een nieuwe status krijgen wat de deur op een kier zet voor internationale handel. Als Covid-19 is teruggedrongen en het internationale handelsverkeer weer als vanouds draait, kan het volgens De Ruijter wel eens heel hard gaan met deze groeimarkt. “Reman uit China komt eraan. Je ziet het aan de grote automerken: die sorteren met hun activiteiten voor op deze snelle ontwikkeling.”

Nieuw beursconcept

Op 24 en 25 maart 2021 wordt het nieuwe beursconcept Rematec Live & Connected georganiseerd. Dit beursconcept zal een sterke online presence hebben en focus op verbinden en het delen van kennis.

Wat is het verschil tussen ‘Duurzaam gebruikt’ en reman?

Remanufacturing is een vorm van hergebruik van onderdelen op basis van het herstellen naar nieuwstaat. Hiervoor worden onderdelen vakkundig uit elkaar gehaald, industrieel gereinigd, opnieuw en volgens de nieuwste specificaties geassembleerd en zorgvuldig getest. Daarmee is het onderdeel kwalitatief gelijkwaardig aan het origineel. Doordat het uitgebreid gecheckt en getest wordt, weet je zeker dat het een volwaardig product is met een gunstiger prijskaartje en garantie. Duurzaam gebruikt zijn originele, gebruikte onderdelen, die met de grootste zorg geselecteerd worden door autodemontagebedrijven. Dit is niet alleen duurzaam maar ook goed voor je portemonnee. Om het gebruik van originele, gebruikte onderdelen te stimuleren heeft Stiba onlangs de campagne Duurzaam Gebruikt gelanceerd.

Deel dit bericht op je kanalen

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte gehouden worden?

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.