Batterijwetgeving

Import van Elektrische Voertuigen (EV’s): registratie & goedkeuring verplicht

Autobedrijven die een auto met een aandrijfbatterij in Nederland importeren, zijn volgens de nieuwe Europese batterijverordening zelf verantwoordelijk voor de inzameling en recycling van afgedankte batterijen daaruit aan het eind van de levensduur. 

Deze verplichting geldt voor zowel importeurs van nieuwe- als van gebruikte (plug-in) hybride en volledig elektrische auto’s. Om deze EV’s op de markt te mogen brengen, is vooraf een registratie bij Rijkswaterstaat verplicht.

Importeert u nieuwe óf gebruikte EV’s?
Sluit dan direct aan via ons digitale formulier.

Batterijwetgeving

Ook batterij­beheerbijdrage voor import van gebruikte EV’s en hybrides

De nieuwe Europese Batterijverordening is gefaseerd in werking getreden. Deze verordening heeft gevolgen voor alle schakels in de keten: van ontwerp en productie tot en met inzameling en recycling.

Ook importeurs van gebruikte elektrische voertuigen vallen straks onder de Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid (UPV) voor het afvalbeheer van de aandrijfbatterij.

Naar het formulier

Op 18 augustus 2025 is het hoofdstuk Beheer van afgedankte batterijen uit de nieuwe Batterijverordening in werking getreden. Vanaf dat moment gelden voor alle lidstaten basisregels over inzameling, verwerking en rapportage.

Per 1 januari 2026 moeten deelnemende importeurs via ARN een batterijbeheerbijdrage afdragen voor gebruikte elektrische voertuigen.

Let op: een nieuw voertuig is een voertuig dat nog niet eerder in een EU-lidstaat is geregistreerd. Een gebruikt voertuig is al wel eerder in een lidstaat geregistreerd.

Hoe werkt het?

Verplichte aanmelding bij Rijkswaterstaat

  1. ARN verzorgt de aanmelding, mits een bedrijf een overeenkomst met ARN heeft gesloten.
  2. Zelf aanmelden bij Rijkswaterstaat is ook mogelijk, maar dat is gezien de bijbehorende verantwoordelijkheid alleen realistisch voor de grootste importeurs.

Zonder registratie mag een bedrijf geen elektrische voertuigen op de Nederlandse markt brengen, ongeacht het aantal voertuigen.

Eenvoudig aanmelden voor 
het ARN beheerplan in 5 stappen:

  1. Vul het online formulier in
  2. Geef akkoord voor het gebruik van RDW-data voor rapportage en facturatie
  3. Controleer uw gegevens en bevestig het gebruik van Twikey voor incasso (beveiligd incassoplatform)
  4. Geef akkoord voor automatische incasso
  5. Onderteken de overeenkomst met Stichting Autobatterij Recycling (SABR) via sms-verificatie. U ontvangt per e-mail de getekende overeenkomst en de incassomachtiging. SABR is de contractpartij binnen het beheerplan. ARN, Auto Recycling Nederland, regelt de uitvoering hiervan.

Tip: gegevens worden niet tussentijds opgeslagen. Houd KVK-nummer, IBAN en contactgegevens bij de hand.

Ook voor gebruikte EV’s

Tot nu toe gold de batterijbeheerbijdrage alleen voor importeurs van nieuwe voertuigen. Deze verplichting gaat per 2026 ook gelden voor gebruikte voertuigen met een aandrijfbatterij, zoals (mild) hybride, plug-in hybride en volledig elektrische voertuigen.

De Stichting Autobatterij Recycling stelt jaarlijks de hoogte van de bijdragen vast op basis van de verwachte collectieve kosten over een periode van minimaal vijf jaar.

Naar het formulier
Werknemer tilt gereedschap in fabriekshal op.
De meest gestelde

vragen en antwoorden

Staat uw vraag er niet tussen?

Mail import@arn.nl of bel 0346 – 728 220. We helpen u graag op weg.

De verordening vervangt de oude Richtlijn batterijen, waarin al verplichtingen voor producenten stonden. De regels zijn nu strenger.

Vanaf nu gelden er in alle lidstaten basisregels over inzameling, verwerking en rapportage.Vrijwel alle importeurs in Nederland zijn aangesloten bij ARN om hieraan invulling te geven (zie Deelnemende importeurs – ARN).

Alleen Tesla, Honda en Nissan niet. Ook importeurs van gebruikte elektrische voertuigen (zoals mild-hybride, plug-in hybride en volledig elektrische voertuigen) vallen onder de Uitgebreide Producentenverantwoordelijkheid (UPV) voor het afvalbeheer van de aandrijfbatterij.

  • Producent/importeur en distributeur moeten afgedankte batterijen gratis innemen van de eindgebruiker, ook als ze die niet zelf verkochten.

  • Producenten moeten financiële middelen reserveren voor toekomstige inzamel- en verwerkingskosten.

  • Batterijen die vrijkomen bij reparatie of demontage moeten worden ingeleverd bij de producent (via ARN of direct).

Iedere beroepsmatige importeur van elektrische voertuigen moet:

  1. Een goedgekeurde registratie hebben bij het producentenregister van Rijkswaterstaat Leefomgeving.

  2. Aantoonbaar voldoen aan alle wettelijke verplichtingen.

Dit kan:

  • Collectief via ARN (Beheerplan EV-batterijen)

  • Zelfstandig bij RWS (alleen realistisch voor grote importeurs)

Zonder geldige registratie bij RWS mag u geen elektrische voertuigen op de Nederlandse markt brengen.

De regels zijn wettelijk verplicht, ongeacht het aantal voertuigen.

Door deelname via ARN voldoet u automatisch aan alle wettelijke regels en mag u hybride en elektrische voertuigen in Nederland verkopen.

U tekent een overeenkomst met ARN en betaalt maandelijks een beheerbijdrage per voertuig dat u in Nederland op de markt brengt.

ARN ontvangt RDW-gegevens van voertuigen op uw KvK-nummer.

Op basis daarvan krijgt u maandelijks een factuur die automatisch wordt geïncasseerd.

Neem contact op met ARN.

De factuur is gebaseerd op RDW-data. In de overeenkomst staat hoe geschillen worden afgehandeld.

De Stichting Autobatterij Recycling bepaalt jaarlijks de tarieven, gebaseerd op verwachte collectieve kosten over minimaal vijf jaar.

Voor hybride, plug-in hybride en volledig elektrische voertuigen.

Ja.

Via het digitale aanmeld- en betalingsportaal op arn.nl.

Categorie

Organisatie

Draagbare batterijen

Stichting OPEN

Start, Lighting & Ignition

ARN

Light-Means-of-Transport

SRN (bromfietsen) / Stichting OPEN (fietsen & speedpedelecs)

EV-batterijen

ARN

Industriële batterijen

Nog onbekend

Type voertuig

Beheerbijdrage

Hybride

€15

Plug-in hybride

€60

Volledig elektrischa

€75

* Alle vermelde tarieven zijn inclusief BTW.

Nee. Export is al verdisconteerd in het tarief.

Dat is niet mogelijk. Het systeem is gebaseerd op kostendekkendheid en efficiëntie.

  • Vaste tarieven zorgen voor eenvoud en duidelijkheid.

  • Er is een opslag voor voertuigen waarvoor nog niet eerder is afgedragen.

  • Gebruikte batterijen worden eerder afgedankt → eerder kosten.

Ja, maar nieuwe en gebruikte voertuigen zitten in verschillende situaties.

Nieuwe voertuigen hebben al een bijdrage betaald; gebruikte nog niet.

De tijdelijke verhoging zorgt dat dit op termijn weer gelijk wordt.

Uit Europese wetgeving.

De Europese Batterijverordening treedt gefaseerd in werking.

Vanaf 18 augustus is het hoofdstuk over afvalbeheer actief.

Voor alle schakels in de keten — van ontwerp en productie tot inzameling en recycling.

Het afvalbeheerhoofdstuk geldt voor de importeur, of via ARN als die het collectief regelt.

De verordening verplicht producenten verantwoordelijkheid te nemen over de volledige levenscyclus van batterijen — van ontwerp tot recycling, inclusief financiering.

De UPV vraagt samenwerking tussen producenten, importeurs, producentenorganisaties (zoals ARN, Stichting OPEN, EPAC) en brancheorganisaties.

Belangrijkste onderdelen:

  • Financiële verantwoordelijkheid voor inzameling, vervoer, behandeling en recycling.

  • Verplichte gescheiden inzameling; kosten zijn voor de producent.

  • Consumentenvoorlichting over correct inleveren.

  • Monitoring en rapportage over ingezamelde stromen.

  • Hergebruik en remanufacturing: bedrijven die batterijen reviseren of hergebruiken, worden ‘nieuwe producent’.

  • PRO’s (Producer Responsibility Organisations): producenten kunnen hun verplichtingen via erkende PRO’s uitvoeren.

Iedere fabrikant, importeur, distributeur of andere rechtspersoon die batterijen op de Nederlandse markt brengt.

Dat omvat:

  • Fabrikant / merkhouder: verkoopt onder eigen naam/merk.

  • Private-label verkoper: verkoopt onder eigen merk, geproduceerd door ander.

  • Importeur: brengt batterijen beroepsmatig vanuit andere landen op de markt.

  • Online verkoper: verkoopt direct aan eindgebruikers in NL vanuit andere landen of buiten de EU.

Automonteur plaatst een autobatterij in een oranje container.

Aanmelden voor batterij-beheerbijdrage via ARN

Sluit uw autobedrijf aan op het ARN EV-batterijen Beheerplan en u bent voor batterijen in één keer verzekerd van inzameling, recycling en verplichte rapportage aan de overheid.

Zo voldoet u zonder gedoe aan de nieuwe regels bij import van (mild)hybride, plug-in hybride en volledig elektrische voertuigen.

Naar het formulier

Coming soon!

Vanaf 15 oktober kunt u via deze knop uw aanmelding indienen bij ARN.

Welkom bij ARN!

Sluit je aan bij ons landelijke netwerk van 238 ARN-ketenpartners en profiteer direct van vele voordelen.