PST-Fabriek

Scheiding met ‘Post Shredder Technology’ (PST) is de laatste stap in het recyclingproces. De PST-fabriek van ARN in Tiel scheidt het overgebleven shredderafval in herbruikbare grondstoffen. De combinatie van technieken is uniek in de wereld en ontwikkelt zich steeds verder. “We werken voortdurend aan innovaties,” zegt directeur ARN Recycling Hans van de Greef.

In de PST-fabriek wordt shredderafval in vier afvalstromen van elkaar gescheiden: kunststoffen, mineralen, vezels en metaalrestanten. Het proces is opgedeeld in verschillende modules, die in de fabriek elk een eigen kleur hebben. Zo scheidt de blauwe module het materiaal in de drie hoofdstromen mineralen, kunststoffen en vezels. Die groepen worden in aparte modules weer verder uit elkaar gehaald. De ‘Post Shredder Technology’ is verantwoordelijk voor de laatste 15,8 procent recycling van de afgedankte auto’s. Het PST-bedrijf scheidt de verschillende metalen van andere reststoffen en van elkaar, zodat uiteindelijk koper, aluminium, ijzer en roestvrijstaal overblijven. Met name PVC-houdende kunststof bevat veel

metaal, vooral koper. Vezels, afkomstig van textiel in de auto, bevatten koperdraden. Ook dat koper wordt teruggewonnen. Het scheidingsproces gebeurt onder meer met magneten en met triltafels, die verschillende soorten metaaldeeltjes uit elkaar halen. De teruggewonnen metalen gaan uiteindelijk naar smelterijen en vervolgens naar de metaalverwerkende industrie. Het roestvrijstaal is geschikt voor staalconstructies. Koper heeft tal van toepassingen, zoals in kabels van energiebedrijven. Aluminium gaat naar aluminiumsmelters voor hergebruik, bijvoorbeeld voor blikjes. Het teruggewonnen ijzer komt onder meer terecht in gewapend beton voor de bouw van woningen en kantoren.

Diverse toepassingen

Diverse
toepassingen

De teruggewonnen kunststoffen hebben uiteenlopende toepassingen. Lichte kunststoffen, zoals PP en PE, worden hergebruikt in onder meer nieuwe auto’s. Ze komen terecht in bumpers en in het interieur. ARN levert via het bedrijf Galloo materiaal voor de bumpers van Renault, die voor zo’n derde bestaan uit teruggewonnen kunststof. Renault vervult daarmee een voorlopersfunctie, maar steeds meer automerken gaan die weg op. Zo komen kunststoffen uit afgedankte auto’s terug in de auto-industrie.

Zwaardere kunststof fracties krijgen een nieuwe toepassing als reductiemiddel bij de productie van ijzer in hoogovens. Ze komen dan in de plaats van cokes. PVC-houdend kunststof is niet geschikt voor hergebruik, maar wel als brandstof voor energiecentrales en levert zo energie. Een opvallende toepassing van kunststoffen is het gebruik in damwanden en beschoeiingen van het merk Circore.

Het PST-bedrijf scheidt de kunststoffen in drie verschillende stromen. In de toekomst is het de bedoeling nog meer stromen te onderscheiden. Een van de meest innovatieve processen in het PST-bedrijf is de scheiding van kunststof uit een mengsel van kunststof, rubber en hout. Dat gebeurt door gebruik te maken van het verschil in hardheid van de stoffen. In een zogeheten stuiterscheider stuiteren de harde kunststofdeeltjes, terwijl het zachtere rubber en hout naar beneden vallen. Je houdt zo de harde kunststoffen over. “Het klinkt eenvoudig, maar bouw maar eens zo’n installatie. Het is mooi dat het ons is gelukt,” zegt directeur ARN Recycling Van de Greef.