LANDENREPORTAGE DENEMARKEN

Autorecycling in Denemarken: schroot in goud veranderen

In 2021 zijn er in Denemarken in totaal 97.959 auto’s gedemonteerd. Het Deense autorecyclingbedrijf Salling Autogenbrug wil samen met recyclingbedrijf HJ Hansen en Aarhus University het bedrijfsmodel van autodemontagebedrijven veranderen dat het percentage hoogwaardige recycling de komende jaren stijgt.

In Denemarken zijn zo’n 170 erkende bedrijven die legaal autowrakken accepteren. Naast autodemontagebedrijven zijn dit ook autowerkplaatsen en autodealers. De laatste twee sturen de auto’s door naar de autodemontagebedrijven. Deze erkende bedrijven zijn verplicht om de sloopauto’s milieuvriendelijk te demonteren in overeenstemming met de voorschriften van het Deense bureau voor milieubescherming. In 2019 was volgens Eurostat het recyclingpercentage 94,6%. Net als in Nederland worden de banden verwijderd, worden alle vloeistoffen afgetapt en wordt de eventueel aanwezige aandrijfbatterijen verwijderd. Van afgedankte auto’s, of ze nu aan het einde van hun levensduur zijn gekomen of betrokken zijn geweest bij een ongeval, worden nog zoveel mogelijk onderdelen afgehaald die geschikt zijn voor hergebruik. Alles wat er van het wrak overblijft, wordt als schroot verkocht tegen een vaste prijs per kilo.

Versnipperd en gesorteerd

Een van de recyclingbedrijven die dagelijks van autodemontagebedrijven schroot ontvangt uit heel Denemarken is recyclingbedrijf HJHansen. De afgedankte auto’s gaan bij het bedrijf de shredder in waar ze versnipperd worden. Vervolgens worden het ijzer en de verschillende metalen gesorteerd zodat ze weer omgesmolten kunnen worden tot nieuwe grondstoffen. Materialen als stoelschuim, plastic, veiligheidsgordels, airbags en glas kan als het eenmaal door de shredder is gegaan alleen nog verbrand worden of op de stort terechtkomen. Momenteel wordt er gekeken of geïsoleerd gevonden materialen verkocht kunnen worden aan andere industrieën en of de autowrakken netter gedemonteerd kunnen worden, zodat de prijs per kilo hoger wordt.

Net als in Nederland worden de banden verwijderd, worden alle vloeistoffen afgetapt en wordt de eventueel aanwezige aandrijfbatterijen verwijderd

Proefproject om recyclingprestatie omhoog te krijgen

Salling Autogenbrug is samen met HJHansen en Aarhus University een proefproject gestart waarbij ze op 100 ton autoschroot gaan laten zien dat ze het afvalpercentage door middel van hoogwaardige recycling kunnen verhogen. Dit gaan ze bereiken door restmaterialen te verwijderen voordat de auto wordt gesloopt bij recyclingbedrijf HJ Hansen. Lise Korsgaard, een van eigenaren van Salling Autogenbrug, vertelt: “Nu krijgen we als we schroot inleveren een prijs per kilo. Met andere woorden: je wordt eigenlijk beloond voor het achterlaten van de restmaterialen op de auto want hoe meer je verwijdert, hoe minder de auto weegt. Beter zou het zijn als we de hele auto uit elkaar halen, zodat alle fracties gesorteerd kunnen worden en het ijzer en metaal dat we als schroot aanleveren zo schoon mogelijk is. Helaas is dit financieel gezien momenteel nog niet rendabel. Het is arbeidsintensief om een auto te demonteren en als er geen ontvanger is voor de restmaterialen kost het geld om ze kwijt te raken in plaats van dat we eraan verdienen. Het zal lastig worden, maar we zijn ervan overtuigd dat het kan lukken en dat er uiteindelijk een goed businessmodel in zit.”

Schroot in goud veranderen

Het kraken van de code, dat is waar de samenwerking tussen Salling Autogenbrug, HJHansen en Aarhus University om draait. De drie organisaties delen een belang om dit project tot een succes te maken. Kurt Søndergaard, segmentmanager bij HJHansen, maakt sinds mei 2022 deel uit van het project. “We zijn er trots op om deel uit te maken van deze samenwerking. Het is fantastisch om vóórdat de afgedankte auto’s door de shredder gaan het afvalpercentage op onze autosloperij te verminderen. We zijn verheugd dat het afval van de afgedankte auto’s, doordat de materialen hoogwaardig gerecycled worden, een nieuw leven krijgt in stoelen, tassen en andere consumptiegoederen. Als we er samen in slagen om het doel van 360 graden recycling te behalen, dan is dat een grote winst voor ons klimaat én voor onze economie. We zeggen weleens dat we schroot in goud veranderen; en we willen er graag voor zorgen dat autorecyclers ook goudspinnen door duurzaam bezig te zijn.”

De jongeren komen twee dagen per week op het demontagebedrijf om al het plastic van de afgedankte auto’s te halen, de veiligheidsgordels door te snijden, het glas, de airbags, het stoelschuim en de kabelbomen te verwijderen

Jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt

Lise Korsgaard van Salling Autogenbrug vult aan: “Op dit moment kan ons bedrijfsmodel onze vakbekwame demonteurs niet ondersteunen om restmaterialen als stoelschuim, glas en plastic uit de afgedankte auto’s te halen. Daarom zijn we op zoek gegaan naar een partner die ons hierbij kan helpen. De samenwerking met STU Skivefjord lijkt een win-winsituatie te zijn.” STU Skivefjord is een speciale opleider voor jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt. De jongeren komen twee dagen per week op het demontagebedrijf om al het plastic van de afgedankte auto’s te halen, de veiligheidsgordels door te snijden, het glas, de airbags, het stoelschuim en de kabelbomen te verwijderen. “De jongeren komen stralend binnen en zijn er trots op dat ze meewerken aan een duurzamere manier van autodemontage. Bijkomend voordeel voor hen en ons is dat ze geen schade kunnen aanrichten en het niet uitmaakt als ze wat langer bezig zijn met de taken die ze krijgen.”

Een groene visie

Salling Autogenbrug wil de groenste autorecycler van Denemarken worden en is al voor hun werk genomineerd voor verschillende prijzen. Lise Korsgaard: “Als we kunnen aantonen dat er een businessmodel zit in groen denken en daarmee het afvalpercentage kunnen verminderen in het schroot dat vanaf ons bedrijf komt, geloven we dat de rest van de sector zal volgen. Alleen als we het samen doen, kunnen we grote maatschappelijke resultaten laten zien. Als we ons nu niet aanpassen, zijn we hier in de toekomst niet meer. Nu werken we er uit vrije wil mee, maar het zal niet lang meer duren voordat wetgeving of druk van klanten, de EU of de samenleving in het algemeen duurzamer werken dicteert. Als we daarop wachten, wordt het lastig om ons snel aan te passen. Met alle gevolgen van dien.”

Sustainable Development Goals

De Sustainable Development Goals (SDG’s) bestaan uit 17 doelen en 169 subdoelen die de wereld tot ‘een betere plek moeten maken in 2030’. Ze maken onderdeel uit van de door de Verenigde Naties in 2015 gelanceerde Agenda 2030. De doelen moeten een eind maken aan onder meer armoede, ongelijkheid en klimaatverandering. Het zijn de opvolgers van de Millennium Development Goals. De doelen gelden voor alle landen gelden en het bedrijfsleven wordt geacht een belangrijke rol te spelen in de realisatie ervan. Alle drie de organisaties werken met het proefproject langs de lijn van een aantal Global Sustainable Development goals. Zo werkt Salling Autogenbrug onder meer langs Doel 12: verantwoorde consumptie en productie.

Kleding gemaakt van airbags

Dat het Deense bedrijf Salling Autogenbrug voorop loopt, hebben ze eerder laten zien. Zo hadden ze vorig jaar een samenwerking met studenten van de Design School Kolding. Zo had een van de studenten, Rikke Hauge, een witte broek gemaakt van airbags. Lise Korsgaard: “Daarnaast hebben we airbags geleverd aan een student die er een regenjas mee ontworpen heeft. Wist je dat airbags waterafstotend zijn?” Dit waren studieprojecten, maar het zou fantastisch zijn als we in de toekomst restmaterialen kunnen leveren waar op grotere schaal met duurzame producten van gemaakt zouden kunnen worden, zodat we echt een verschil kunnen maken.”

Welkom bij ARN!

Sluit je aan bij ons landelijke netwerk van 238 ARN-ketenpartners en profiteer direct van vele voordelen.

Zoek een inleverpunt

Lever uw afgedankte auto gratis in bij een autodemontagebedrijf voor milieuverantwoorde recycling, ook van startaccu’s en aandrijfbatterijen.
Lever uw auto in