“Op m’n twintigste ben ik voor mezelf begonnen. Nadat ik als zestienjarige bij een Fiat-garage had gewerkt en in dienst voor het leger aan tanks had gesleuteld dacht ik dat ik alle facetten van het sleutelen aan voertuigen wel zo’n beetje kende”, begint Broekhuis te vertellen. “Ik ben mijn bedrijf begonnen op het boerenterrein van mijn oom en heb hiervoor een milieuvergunning gekregen. Halverwege de jaren ’90 is ARN gestart met de vergoeding voor de demontage van afgedankte autowrakken. Deze gelegenheid heb ik met beide handen aangegrepen om mijn bedrijf uit te breiden met autodemontage-activiteiten. Op een klein industrieterrein in Geesteren heb ik grond gekocht en ben ik begonnen met autodemontage van einde leven auto’s. De samenwerking met ARN is goed. Ik ben hier door de jaren heen eigenlijk alleen maar positief over geweest. Al had ik liever nog meer auto-onderdelen handmatig gedemonteerd in plaats van dat bijvoorbeeld purschuim en raamrubbers met het geplette autowrak naar de post-shredder installatie gaan.”
Revisie van kapotte onderdelen
“We zijn eind jaren negentig begonnen met drie medewerkers. Inmiddels hebben we tien medewerkers en doen we 2.500 APK’s per jaar. Dat zijn er vijftig per week! Wat ik het allermooiste vind, is dat ik iets kan maken wat een ander niet kan repareren.” Als voorbeeld laat hij de speciale revisiewerkplaats zien met machines om cilinderkoppen te vlakken en installaties om versnellingsbakken en verstuivers te repareren. “Wij slagen erin om een kapotte cilinderkop zo te herstellen dat deze niet meer scheurt. Daar staan we om bekend”, vertelt Broekhuis trots. “Op die manier verlengen we het leven van auto’s voordat deze uiteindelijk worden afgedankt.”

Door een kapotte cilinderkop zo te herstellen dat deze niet meer scheurt, verlengen we het leven van auto’s voordat deze uiteindelijk worden afgedankt

60.000 onderdelen
“Inmiddels hebben we geen auto’s voor de verkoop meer op voorraad”, vervolgt Broekhuis. “Alleen op verzoek van klanten gaan we achter een specifieke auto aan. Ook zoeken we niet langer actief naar autowrakken. Voorheen demonteerden we misschien wel tweeduizend autowrakken per jaar, nu ligt dat aantal op vijfhonderd stuks. In plaats daarvan richten we ons op jongere voertuigen, bijvoorbeeld met de inkoop van Duitse auto’s en via het platform van verzekeraars. Deze auto’s gebruiken we voor de onderdelen, daarvan liggen er in ons bedrijf zo’n 60.000 stuks op voorraad”, zegt hij enthousiast. Deze onderdelen worden verkocht met garantie: het bedrijf is KZD (KwaliteitsZorg Demontage) niveau 3 gecertificeerd, het hoogste niveau. “In 2004 zijn ons magazijn en de werkplaats uitgebreid. We zijn een universeel autobedrijf. Alle merken zijn bij ons welkom, want waarom zou je het jezelf moeilijk maken door te specialiseren? Nederland is veel te klein om je afhankelijk te maken van één bepaald merk.”
Het juiste gevoel
“Voor ons is de Onderdelenlijn een buitengewoon goede manier om onze onderdelen te verkopen. Ons bedrijf is hiervoor aangesloten bij Autonet waardoor we heel veel data hebben over de onderdelen die van een bepaald wrak zijn verkocht, de doorlooptijd en de verkoopprijs. Dit biedt waardevolle inzichten. Tegelijkertijd is het juiste gevoel bij de inkoop van auto’s noodzakelijk. Eerdere ervaringen met soortgelijke auto’s bepalen voor een belangrijk deel de prijs waarvoor ik een auto wil kopen. In de huidige markt zie je de prijzen stijgen. Als de economische situatie wat minder wordt, heeft dat direct gevolgen voor de handel.”
We richten ons op jongere voertuigen, bijvoorbeeld met de inkoop van Duitse auto’s en via het platform van verzekeraars. Deze auto’s gebruiken we voor de onderdelen

Risicospreiding
Het bedrijf is een vennootschap onder firma (vof) met Broekhuis, zijn vrouw en twee zoons als vennoten. “Om het familiebedrijf ook in de toekomst gezond te houden, vind ik het belangrijk om de risico’s te spreiden. Om die reden hebben we er bewust voor gekozen om in het bedrijf verschillende activiteiten te doen. Naast de verkoop van onderdelen, de reparaties en revisies voor auto’s doen we sinds 2012 ook het onderhoud, reparaties en revisies aan vrachtwagens. Hiervoor hebben we een aparte werkplaats laten bouwen. Twee monteurs zijn fulltime bezig en we kunnen inmiddels geen extra werkzaamheden meer aan in de werkplaats, zo druk is het. Vrachtwagens vanaf een jaar of vier komen bij ons voor onderhoud, revisie van onderdelen of voor de vervanging van een complete motor of versnellingsbak. Deze halen we uit een vergelijkbare vrachtauto en monteren we in de vrachtauto van de klant. Op die manier gunnen we de vrachtwagen, die een behoorlijke economische waarde heeft, een tweede leven in Nederland.”
Blik op de toekomst
“Het is belangrijk om ook naar de langere termijn te kijken. Het dak van ons bedrijf ligt inmiddels vol met zonnepanelen. De vraag is wat je met deze energie doet. Voor mij is de ultieme vorm om met een eigen installatie waterstof en zuurstof te ontleden en de opgewekte zonne-energie om te zetten in waterstof waarop we de machines kunnen laten draaien. Waterstof kun je snel bijtanken en heeft meer capaciteit dan elektriciteit. Tot nog toe hebben we nog maar één elektrische auto gedemonteerd. Ik verwacht niet dat dit snel zal toenemen, maar ben wel zeer geïnteresseerd in alle nieuwe ontwikkelingen die samenhangen met de demontage van aandrijfbatterijen. Ik houd de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten en maak daarbij graag gebruik van de kennis die ARN hierover heeft én deelt met de aangesloten bedrijven”, besluit Broekhuis.