Jaarverslag 2024

Autobatterijrecycling in 2024

De stroom van gebruikte EV-batterijen begint op gang te komen. In 2024 werd ruim een derde meer aan batterijen aangeboden dan het jaar ervoor. De toename is vooral afkomstig van aftersales bij dealerbedrijven. Als ARN zien we dit als een voorbode van de volumes die de komende jaren zullen volgen.

Daling in second use

De recyclingprestatie daalde licht: van 63,6% in 2023 naar 60,4% in 2024. Daarmee blijft het resultaat nog altijd ruim boven de wettelijke norm van 50%. De daling komt grotendeels doordat het aandeel second use toepassingen flink terugviel: van 26% naar 15%.

Die trend zal zich naar verwachting voortzetten, omdat oudere batterijen vaker niet meer geschikt zijn voor hergebruik. Ook worden er meer losse modules aangeboden. Als deze om veiligheidsredenen zijn vervangen zijn ze doorgaans ongeschikt voor second use.

Daarnaast speelt mee dat verwerking tot en met black mass bewust binnen Europa plaatsvindt. Dat is duurzaam, maar kan – afhankelijk van de gehanteerde rekenmethodes – leiden tot lager gerapporteerde recyclingpercentages.

Europese verordening stelt nieuwe eisen

Vanaf augustus 2025 treedt een nieuw hoofdstuk van de Europese Batterijenverordening in werking. Een belangrijk gevolg hiervan is dat iedere importeur een verzoek tot registratie en goedkeuring moet (laten) indienen bij Rijkswaterstaat Leefomgeving. Zonder deze registratie en goedkeuring vervalt formeel de toegang tot de markt per 18 augustus 2025 en is het niet langer toegestaan (voertuigen met) batterijen te verkopen. ARN organiseert de registratie collectief voor een groot aantal voertuigimporteurs. Om importeurs hierover te informeren organiseren we dinsdag 1 juli aanstaande samen met RAI Vereniging een informatiebijeenkomst over de Europese Batterijverordening. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Rijkswaterstaat Leefomgeving zal onder meer deze middag een presentatie geven.

Op weg naar volwassen keten

De recycling van EV-batterijen ontwikkelt zich snel. Volumes nemen toe, regelgeving wordt strenger en de eisen aan veiligheid en transparantie groeien. Dankzij gezamenlijke inzet in de keten is Nederland goed op weg om aan die uitdagingen te voldoen. Meer over auto- en autobatterijrecycling leest u in het jaarverslag 2024 van ARN.

Nieuwe batterijverordening: 
bent u al aangesloten?

Autobedrijven kunnen zich aansluiten bij het ARN EV-batterijen Beheerplan voor EV-import.
Lees meer

Coming soon!

Vanaf 15 oktober kunt u via deze knop uw aanmelding indienen bij ARN.

Welkom bij ARN!

Sluit je aan bij ons landelijke netwerk van 238 ARN-ketenpartners en profiteer direct van vele voordelen.