Daling in second use
De recyclingprestatie daalde licht: van 63,6% in 2023 naar 60,4% in 2024. Daarmee blijft het resultaat nog altijd ruim boven de wettelijke norm van 50%. De daling komt grotendeels doordat het aandeel second use toepassingen flink terugviel: van 26% naar 15%.
Die trend zal zich naar verwachting voortzetten, omdat oudere batterijen vaker niet meer geschikt zijn voor hergebruik. Ook worden er meer losse modules aangeboden. Als deze om veiligheidsredenen zijn vervangen zijn ze doorgaans ongeschikt voor second use.
Daarnaast speelt mee dat verwerking tot en met black mass bewust binnen Europa plaatsvindt. Dat is duurzaam, maar kan – afhankelijk van de gehanteerde rekenmethodes – leiden tot lager gerapporteerde recyclingpercentages.
Europese verordening stelt nieuwe eisen
Vanaf augustus 2025 treedt een nieuw hoofdstuk van de Europese Batterijenverordening in werking. Een belangrijk gevolg hiervan is dat iedere importeur een verzoek tot registratie en goedkeuring moet (laten) indienen bij Rijkswaterstaat Leefomgeving. Zonder deze registratie en goedkeuring vervalt formeel de toegang tot de markt per 18 augustus 2025 en is het niet langer toegestaan (voertuigen met) batterijen te verkopen. ARN organiseert de registratie collectief voor een groot aantal voertuigimporteurs. Om importeurs hierover te informeren organiseren we dinsdag 1 juli aanstaande samen met RAI Vereniging een informatiebijeenkomst over de Europese Batterijverordening. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Rijkswaterstaat Leefomgeving zal onder meer deze middag een presentatie geven.
Op weg naar volwassen keten
De recycling van EV-batterijen ontwikkelt zich snel. Volumes nemen toe, regelgeving wordt strenger en de eisen aan veiligheid en transparantie groeien. Dankzij gezamenlijke inzet in de keten is Nederland goed op weg om aan die uitdagingen te voldoen. Meer over auto- en autobatterijrecycling leest u in het jaarverslag 2024 van ARN.




