Met noordelijke nuchterheid stelt Appie vast dat de broers trots zijn op hun bedrijf. “In het begin deden we soms wel meer dan 3.000 autowrakken per jaar. Inmiddels ligt dat aantal op ongeveer 1.500 tot 1.600 per jaar. We richten ons op wat oudere auto’s, tot bouwjaar 2007. Van elke auto maken we zes foto’s en die zetten we online op de website Autonet, waar we een koppeling mee hebben. We beginnen er niet aan om elk onderdeel afzonderlijk op de foto te zetten; dat heeft voor onze handel geen zin. Als een klant belangstelling heeft voor onderdelen, kan hij of zij die er zelf afhalen. Of de jongens helpen een handje mee.”
‘ARN is een van de betere ‘dingen’ die ons is overkomen’
Droogleginstallatie in eigen bezit
De broers Maris namen in 1994 een bestaande sloperij over en sloten zich vervolgens aan bij ARN. “ARN is een van de betere ‘dingen’ die ons is overkomen”, stelt Appie vast. “In de beginperiode ontvingen we 50 gulden per auto voor het afmelden van een kenteken. Ook voor de demontage van materialen, zoals voor glas, werd door ARN betaald. Mede dankzij ARN is de sector als geheel vooruitgeholpen. In de jaren ’90 werden de vloeistoffen nog niet altijd even netjes uit de autowrakken gehaald. ARN heeft geïnvesteerd in de aanschaf van droogleginstallaties. Hiermee hebben de autodemontagebedrijven vooruitgang geboekt en is schade aan het milieu voorkomen.”
“De droogleginstallatie is onlangs in ons eigen bezit gekomen. We hebben van ARN een vergoeding gekregen voor service en onderhoud aan de installatie. Natuurlijk was het in het verleden makkelijk dat we ARN konden bellen als het apparaat niet werkte, maar zelf kleine reparaties doen, heeft ook voordelen. Onlangs weigerde de pomp dienst. We hebben die toen compleet gedemonteerd en van binnen gereinigd. Daarna startte de pomp weer mooi op! Het is in de basis een eenvoudig apparaat, waar je best zelf wat kleine dingen aan kunt doen. Op de website droogleginstallatie.nl staat ook een filmpje en een handleiding met tips voor het onderhoud; echt superhandig. Het is bovendien prettig dat ARN de inzameling van de afvalstoffen voor ons blijft regelen.”
‘Een landelijke campagne zou kunnen helpen’
Appie vertelt dat hij zijn kantoor aan de zijkant van het terrein onlangs heeft verruild voor een werkplek bij de ingang. “Mijn vrouw en de vrouw van mijn broer kunnen op kantoor in alle rust de boekhouding doen, maar zelf zit ik liever in de bedrijvigheid van de werkplaats. Ik voel me op kantoor een beetje verloren.” Bovendien miste hij het overzicht, maar vooral ook het contact met de klanten, wat voor hem erg belangrijk is. “Ik zit zelfs op de shovel het liefst met de telefoon op zak om klanten te helpen.”
Momenteel is het aanbod van afgedankte auto’s laag; mensen rijden langer door met hun oude auto. Dat betekent dat de huidige wrakkenprijs hoog is. “We zien ook dat garagebedrijven auto’s aanbieden waar de waardevolle onderdelen, zoals de katalysator en de aluminiumvelgen, al vanaf zijn gehaald. Voor dat soort voertuigen bieden we een lagere prijs. ARN zou ons kunnen helpen door een landelijke campagne te starten om mensen aan te sporen hun afgedankte auto bij een ARN-autodemontagebedrijf in te leveren. Een beetje vergelijkbaar met de BOVAG-campagne over garantie die klanten krijgen bij BOVAG-garagebedrijven. Zo’n campagne kan eraan bijdragen dat er meer afgedankte auto’s binnenkomen bij ARN-autodemontagebedrijven. Op die manier kunnen meer auto’s op een goede manier worden gedemonteerd en weten we zeker dat er niet met deze auto’s wordt gerommeld.”
Momenteel is het aanbod van afgedankte auto’s laag; mensen rijden langer door met hun oude auto. Dat betekent dat de huidige wrakkenprijs hoog is
Niets te klagen
Voor een sloopregeling voelen de beide broers niet zoveel. “Je eet je eigen toekomst op. Het zou een tijdelijke boost geven in het aantal aangeboden wrakken, maar na een jaar valt de handel volledig stil. Bovendien zorgt het ervoor dat de onderdelen van de auto’s uit de bouwjaren die voor een sloopregeling in aanmerking komen in één klap waardeloos zijn.”
Het bedrijf van de gebroeders Maris krijgt regelmatig auto’s aangeleverd via stadstoezicht, de handhavers van de gemeente Groningen. “Het gaat dan bijvoorbeeld om auto’s waarvan de verzekering is verlopen of auto’s uit het buitenland die zijn achtergelaten. Wij zorgen er dan voor dat deze auto’s netjes worden afgemeld en gedemonteerd. Als zelfstandig ondernemer kunnen we onze eigen tijd indelen en zijn we eigen baas. Al met al hebben we hier niets te klagen”, stelt Appie tevreden vast.
Deel dit bericht op je kanalen
Nieuwsbrief