OVERDRACHT PST-FABRIEK IN TIEL

‘ARN had de moed om zelf een fabriek te beginnen’

Geheel in lijn met de nieuwe rol van ARN als facilitator van de autorecycling- en autobatterijrecyclingsector is de PST-fabriek in Tiel in 2020 overgedragen aan HKS Scrap Metals (HKS). Drie jaar later blikken we terug op de overdracht met Algemeen directeur Wout Kusters van HKS.

“De overdracht van de PST-fabriek was een complex proces”, begint Wout Kusters van HKS te vertellen. Dat zat er met name in dat het geen standaard winstgevende fabriek was, maar dat de overnamepartner ook te maken zou krijgen met de verplichting om autoshredderresidu van shredderbedrijven aan te nemen. Alles om te kunnen voldoen aan de verplichting om ten minste 95% van een auto nuttig te kunnen hergebruiken. Een aanzienlijk deel van die 95% wordt behaald bij de verschillende shredderbedrijven waar ARN mee samen werkt en in de PST-fabriek. Hoe gaat dat dan in zijn werk? Eerst wordt bij het shredderbedrijf het restant van een afgedankte auto vermalen, waarna zoveel mogelijk metalen van niet-metalen worden gescheiden. Vervolgens wordt het shredderresidu in de PST-fabriek met behulp van mechanische scheidingstechnieken gescheiden tot verwerkbare materialen, waarbij er zoveel mogelijk metalen worden teruggewonnen.

De overdracht van de PST-fabriek was een complex proces

‘HKS was een logische partner’

Maar eerst even terug naar het begin. De oprichting van de fabriek in 2010. Om aan de verplichting van 95% te kunnen voldoen, moest er destijds iets gebeuren. “Omdat marktpartijen niet opstonden, had ARN de moed om zelf een fabriek te beginnen waar restmateriaal op zo’n manier kon worden verwerkt om aan die verplichting te kunnen voldoen.” Toen de fabriek eenmaal stond en up and running was, was het, in het licht van de eerdergenoemde veranderende rol van ARN, tijd om op zoek te gaan naar een overnamepartner. Omdat HKS een grote speler is in de markt van autoshredden en er al veel materiaal van HKS naar de PST-fabriek ging, was HKS een logische partner. “We zijn met elkaar om de tafel gaan zitten om te kijken of we tot afspraken konden komen, waar de fabriek onder voor beide partijen goede condities overgedragen kon worden. Daarnaast zagen we het als een kans om onze shredders nog beter aan te kunnen laten sluiten op de fabriek en zagen we direct mogelijkheden voor uitbreiding van verschillende stromen in de fabriek. Iets waar ARN overigens ook al mee bezig was.”

De daadwerkelijke overdracht in 2020 was door verschillende omstandigheden een bijzondere periode. “Na het zetten van de handtekeningen mochten we elkaar door de coronamaatregelen geen hand geven.” De eerste maanden ging HKS op dezelfde voet verder als ARN. “Wel keek ondertussen een deskundig team mee wat er allemaal precies gebeurde. Na een aantal maanden hebben we een paar kleine veranderingen doorgevoerd. Zo hebben we de logistiek tussen de shredderbedrijven en de PST-fabriek verbeterd, hebben we de bestaande stromen verder geoptimaliseerd en zijn we andere stromen gaan verwerken. Aan het primaire verwerkingsproces hebben we nauwelijks iets veranderd.”

Je koopt niet alleen een stuk grond, een contract en installaties, maar we hebben ook brede kennis op het gebied van autorecycling binnengehaald

Menselijk kapitaal

Omdat de fabriek met personeel en al overgedragen werd, is er voor de mensen die in de productie werken weinig veranderd. Wel heeft iedereen nu een HKS-contract en worden zij vertegenwoordigd door de OR. “Ze zijn echt onderdeel van de groep geworden.” Het voordeel van een grotere organisatie is dat er veel meer uitwisseling is. “Je kan eens op een andere locatie gaan werken; een aantal mensen is al over HKS uitgewaaierd.” Voor leidinggevenden is met name de rol met de voormalige ARN-collega’s veranderd. Voordeel is dat de meesten elkaar erg goed kennen. “We hebben maandelijks afstemming met elkaar en daar wordt constructief en professioneel samengewerkt.” Ook de directies van beide organisaties komen regelmatig in klein comité samen onder toeziend oog van een onafhankelijke voorzitter.” Maar de grootste winst zit toch wel in het menselijk kapitaal. “Je koopt niet alleen een stuk grond, een contract en installaties maar we hebben ook brede kennis op het gebied van autorecycling binnengehaald.”

Veranderende wetgeving

Kusters vertelt dat mede door strengere wet- en regelgeving de interesse in recycling toeneemt. “De vraag begint nu van de andere kant te komen.” Niet alleen omdat producenten een bepaald recyclingpercentage moeten halen, maar ook omdat zij zich voorbereiden op een toekomst waarin producten deels verplicht van gerecyclede grondstoffen gemaakt moeten zijn. “We worden door verschillende partijen gevraagd om hierover mee te denken hoe we dit kunnen gaan vormgeven. Het is namelijk de wens van Europa om in eigen grondstoffen te kunnen voorzien, wat zal leiden tot een verplichte inzet van recyclaat. Europees gezien was ARN haar tijd vooruit met de PST-fabriek. Wij ontvangen hier regelmatig buitenlands bezoek, die onder de indruk zijn van wat we hier doen en het thuis niet zo goed op orde hebben als wij hier.”

Onlangs heeft HKS een stuk grond aan de noordzijde van de fabriek gekocht, waar in de nabije toekomst het bedrijf uitgebouwd kan gaan worden. “In het nieuwe deel komen installaties te staan waar we straks reststromen kunnen gaan verwerken.” Een deel van de stromen wordt op andere locaties van HKS, in Amersfoort en Eindhoven, maar ook in België of Duitsland, verwerkt. Zo wordt er momenteel gekeken naar de verwerking van aluminium fracties. “Voor ons zijn verschillende materialen en opwerkingstechnieken interessant. Zo kunnen we de verschillende stromen die we binnen de groep hebben op verschillende locaties verwerken en er op deze manier zoveel mogelijk recyclaat uithalen. Zo halen we elke dag met elkaar alle potentie uit de fabriek die erin zit!”

Welkom bij ARN!

Sluit je aan bij ons landelijke netwerk van 238 ARN-ketenpartners en profiteer direct van vele voordelen.

Zoek een inleverpunt

Lever uw afgedankte auto gratis in bij een autodemontagebedrijf voor milieuverantwoorde recycling, ook van startaccu’s en aandrijfbatterijen.
Lever uw auto in