De uitkomsten geven de richting aan die experts en consumenten verwachten op onderwerpen, zoals elektrisch vervoer, schaarste aan grondstoffen en hergebruik. Inzicht hierin is belangrijk, zodat we ook op langere termijn kunnen voldoen aan het wettelijk vereiste recyclingpercentage.”
“Wat mij betreft, is dit een waardevol onderzoek”, vervolgt Paul. “Het is goed om de ontwikkelingen op de voet te volgen en deze betekenis te geven voor auto- en autobatterijrecycling. Neem alleen al het feit dat er waarschijnlijk vanaf 2030 in Nederland geen nieuwe auto’s op fossiele brandstoffen meer mogen worden verkocht. Het aantal autobatterijen dat we moeten recyclen verdubbelt nu al per jaar. Het is belangrijk om dit goed te volgen en liever te vroeg dan te laat onze processen hierop aan te passen, zodat we de verwachtingen van onze omgeving waar kunnen blijven maken. Een voorbeeld is het nieuwe batterijportaal dat ARN deze maand heeft gelanceerd: autodemontage- en dealerbedrijven kunnen afgedankte autobatterijen door middel van dit portaal op laagdrempelige wijze aanmelden voor inzameling en recycling.”
‘Het aantal autobatterijen dat we moeten recyclen verdubbelt nu al per jaar. Het is belangrijk om dit goed te volgen en liever te vroeg dan te laat onze processen hierop aan te passen’
Kennisdelen
“ARN heeft een unieke positie waarbij ze met 300 organisaties samenwerkt voor hoogwaardige auto- en autobatterijrecycling. We staan midden tussen recyclingbedrijven, kennisinstituten en brancheorganisaties. Dit stelt ons in staat om kennis op te doen en te delen en daarmee toegevoegde waarde te leveren. ARN heeft een centrale positie midden in de circulaire rotonde waarin de afvalstoffen uit afgedankte auto’s de grondstoffen voor nieuwe toepassingen zijn.”
Alles wat niet duurzaam is verdwijnt
Recycling van auto’s is essentieel, ook als het gaat om de beschikbaarheid van materialen. “Het onderzoek onder experts en consumenten onderstreept het belang hiervan. De afgelopen jaren zijn wat dat betreft een wake-up call geweest. Een boot die een aantal dagen vastlag in het Suezkanaal veroorzaakte wereldwijd een logistieke nachtmerrie, de coronacrisis een chiptekort en de oorlog in Oekraïne een gebrek aan kabelbomen. Op dit moment levert recycling in veel gevallen al geld op. Of dat nu door de demontage-activiteiten is, waarbij onderdelen voor hergebruik worden verkocht of door (post)shredden waar materiaal aan de achterzijde voor hergebruik geschikt wordt gemaakt. Materialen die niet worden hergebruikt verdwijnen uit de keten en komen nooit meer terug. Daar willen we met elkaar vanaf.”
Veilige demontage van aandrijfbatterijen
“In Nederland rijden op dit moment al net zoveel elektrische auto’s als diesels. Veel bij ARN aangesloten autodemontagebedrijven zien de betekenis hiervan voor toekomstige autodemontage. ARN wil veilige demontage van autobatterijen stimuleren en zet zich hiervoor in met trainingen, een EV-gereedschapset en door bedrijven mee te nemen in deze nieuwe ontwikkeling. Het is belangrijk dat de sector er klaar voor is, tegelijkertijd begrijp ik ook dat bij bedrijven waar op dit moment alleen traditioneel aangedreven auto’s binnenkomen ze denken dat het zo’n vaart niet loopt. Het is onze taak om ook hén hierin mee te nemen en voor te bereiden.”
Vraag naar gebruikte onderdelen stimuleren
Het is natuurlijk het best wanneer al bij de productie van auto’s over recycling wordt nagedacht. “Veel respondenten uit het onderzoek zijn ervan overtuigd dat dit gaat gebeuren. Naar mijn overtuiging kan dit alleen door goede regelgeving worden afgedwongen. En dat gebeurt momenteel ook. De nieuwe Europese wetgeving voor de recycling van afgedankte auto’s en autobatterijen waarvan de eerste draft naar verwachting dit jaar uitkomt, zal hierin een forse stimulans geven en hergebruik naar we hopen goed gaan stimuleren. Daarnaast is het voor een deel ook een cultuurkwestie. Neem bijvoorbeeld hergebruik van originele onderdelen van afgedankte auto’s; daar kunnen we in Nederland echt nog een aantal stappen in vooruitzetten. Het vergt een cultuurverandering, zodat mensen bij een reparatie in de garage zelf gaan vragen om een gebruikt onderdeel ter vervanging van het kapotte onderdeel. ARN kan samen met brancheorganisatie Stiba een bijdrage leveren om deze vraagkant op gang te helpen.”
Deel dit bericht op je kanalen
Nieuwsbrief