Samen met acht toonaangevende bedrijven uit de chemie- en recyclingsector – BASF, Covestro, LG Chem, LyondellBasell, Mitsubishi Chemical Group, SABIC, SUEZ en Syensqo – is de Global Impact Coalition (GIC) een pilot gestart om kunststoffen uit autowrakken te recyclen. Het Nederlandse autodemontagebedrijf Klaas Boer is de locatie waar de eerste stappen van deze innovatie worden gezet.
Vanaf eind april worden kunststoffen verwijderd uit honderd autowrakken, als startpunt voor een proces waarbij deze materialen worden omgezet in hoogwaardige grondstoffen. Het is een belangrijke stap richting een circulaire kunststofketen in de auto-industrie, die afhankelijk is van grote hoeveelheden technische kunststoffen.

Samenwerking door de hele keten
Op dit moment wordt minder dan 20% van de kunststof uit autowrakken daadwerkelijk gerecycled. De pilot heeft als doel dit percentage structureel te verhogen. Dat gebeurt door samen te werken met alle schakels in de keten: van demontagebedrijven, sorteerders en shredderbedrijven tot de chemische industrie. Door gezamenlijk te werken aan een gesloten kringloop kunnen kunststoffen opnieuw worden ingezet in nieuwe voertuigen.

Nederlandse bijdrage aan een wereldwijde oplossing
De keuze voor Nederland kwam mede door de inspanningen van Auto Recycling Nederland (ARN). “ARN heeft bijgedragen aan de pilot door contact te leggen met het autodemontagebedrijf. Dit hielp ervoor te zorgen dat de pilot in Nederland zou plaatsvinden”, aldus Thorsten Friedrich, innovatiecoördinator bij ARN.
Ook Amanda Martin, communicatieverantwoordelijke bij GIC, benadrukt de rol van ARN: “Als landelijke organisatie beschikt ARN over een breed netwerk van aangesloten demontagebedrijven. Bovendien biedt het Nederlandse wagenpark een representatieve mix van merken en modellen, wat waardevol is voor het testen van demontage- en sorteerstrategieën.”

Handmatige demontage en sortering
Bij autodemontagebedrijf Klaas Boer worden de kunststofonderdelen met een kraan en precisiepincet handmatig verwijderd. Deze gescheiden materialen worden in tien verschillende groepen ingedeeld, gebaseerd op hun typologie en polymeersamenstelling.
De pilot onderzoekt of deze methode op grotere schaal toepasbaar is en economisch rendabel gemaakt kan worden. Daarmee legt het project de basis voor een bedrijfsmodel dat in de toekomst breder inzetbaar is, zowel binnen Europa als wereldwijd.
Nieuwe technologie voor bestaande materialen
De kunststoffen die uit de auto’s worden gehaald, bestaan uit verschillende materialen. Het gaat onder andere om polypropyleen (PP), polyamide (nylon) en polyurethaan (PUR). Deze materialen zijn waardevol voor hergebruik, mits ze zuiver genoeg worden gescheiden.
Door gebruik te maken van geavanceerde technologieën worden de gesorteerde kunststoffen gereedgemaakt voor toepassing in nieuwe voertuigen. Het pilotproject draagt bij aan kennisdeling tussen demontagebedrijven, shredderbedrijven en sorteerders, wat essentieel is voor een toekomstbestendig kunststofrecyclingproces.
Op dit moment wordt minder dan 20% van de kunststof uit autowrakken daadwerkelijk gerecycled. Daar moeten we als autorecyclingsector iets mee
Jeroen Boer van Autodemontage Klaas Boer is blij dat hij een bijdrage kan leveren aan de pilot. “Nieuwe auto’s bevatten steeds meer kunststoffen en minder metalen. Op dit moment wordt minder dan 20% van de kunststof uit autowrakken daadwerkelijk gerecycled. Daar moeten we als autorecyclingsector iets mee. Het beter recyclen van plastics is volgens Jeroen niet alleen duurzamer, maar heeft ook commercieel gezien voordelen. “Van veel kunststof onderdelen is de waarde op dit moment hoger dan wrakkenschroot. Dus ook uit commercieel oogpunt is het interessant.”

Voorbereiden op nieuwe verplichtingen
Het project sluit aan bij de aankomende EU-regelgeving die stelt dat een aanzienlijk deel van de kunststoffen in nieuwe voertuigen afkomstig moet zijn van gerecyclede materialen. Een deel daarvan moet bovendien afkomstig zijn uit autowrakken. De pilot fungeert als testomgeving voor de praktische uitvoering van deze regelgeving.
“Deze samenwerking is een keerpunt voor de industrie”, aldus Charlie Tan, CEO van de Global Impact Coalition. “Door partijen uit de volledige waardeketen te verbinden zetten we een belangrijke stap naar een circulaire kunststofeconomie.”

Over de Global Impact Coalition
De Global Impact Coalition is een door CEO’s geleide organisatie die voortkomt uit het World Economic Forum. De coalitie richt zich op het versnellen van de transitie naar een circulaire, klimaatneutrale economie. GIC werkt aan concrete oplossingen voor duurzaamheidsuitdagingen die geen enkel bedrijf alleen kan oplossen. Dat gebeurt door het ontwikkelen van nieuwe technologieën, het creëren van schaalbare bedrijfsmodellen en het bundelen van expertise binnen de sector. Meer informatie: GlobalImpactCoalition.com of via LinkedIn: @GlobalImpactCoalition.