Innovaties op het gebied van plastics

‘Als je PP goed kan recyclen, zet je een grote stap in de recycling van autoplastics’

Dankzij innovaties worden de autorecyclingprestaties steeds beter. ARN laat onderzoek doen naar de recycling van nieuwe stoffen en het optimaliseren van bestaande processen waar bedrijven in de recyclingketen van profiteren. Hiervoor werken we samen met universiteiten en diverse onderzoeksinstituten. Wat zijn de belangrijkste innovatieve projecten waar ARN in 2025 bij betrokken is?

ARN werkt voor de recycling van polypropyleen (PP) samen met de Universiteit van Maastricht en Sabic Limburg. De thermoplastische polymeer polypropyleen wordt onder meer gebruikt bij de productie van auto-onderdelen, als bumpers en bodemplaten. Thorsten: “We willen grotere hoeveelheden en een betere kwaliteit van het materiaal terugwinnen, dat vervolgens door producenten als Sabic gebruikt kan worden voor de productie van compounds, die dienen als grondstof voor de automotive toeleveringsindustrie.” De coördinator Innovaties van ARN legt uit dat een betere recycling van PP belangrijk is, omdat het een groot percentage uitmaakt van het totale afgedankte autoplastic. “Als je PP goed kan recyclen, zet je een grote stap in de recycling van autoplastics.”

Helaas zijn er – voordat het zover is – eerst een aantal uitdagingen te tackelen. “De onderdelen die PP bevatten, kunnen gecoat of gevuld zijn, waardoor het materiaal niet zuiver genoeg is voor recycling. Om schoner materiaal te krijgen zijn we in gesprek met de PST-fabriek van HKS Metals in Tiel. Parallel daaraan kijken we of we bijvoorbeeld bumpers kunnen demonteren en apart laten shredden, zodat je een puurdere stroom krijgt. Dit is overigens in het verleden eerder op deze manier gedaan, maar was door de verkrijgbaarheid van goedkoop virgin materiaal economisch niet langer haalbaar. Met de verwachte eisen aan hergebruik, zou dit weer een optie kunnen zijn.”

Man met bril en blauwe trui glimlacht binnen.


Recycling engineering plastic

In april vindt er een voorscheidingspilot plaats op een autodemontagebedrijf om te kijken wat een ‘extra stap’ tussen het verwijderen van de onderdelen van een wrak en het shredden van het kale autowrak oplevert. “Met een speciale kraan met pincet gaan we een autowrak uit elkaar trekken om te kijken of dit stromen oplevert met minder materiaalvariatie.” Thorsten legt uit dat je met die kraan zonder een schroef los te hoeven draaien een motorblok eruit kunt trekken. Een kanttekening is dat de aanschaf van zulke kranen een flinke investering van de sector zou vragen. “Toch is het, als het daadwerkelijk schonere stromen oplevert, een interessante business case om uit te diepen.” Thorsten ziet hiermee vooral potentie voor engineering plastic, dit zijn plastics die betere mechanische en thermische eigenschappen hebben dan de meer gangbare standaardkunststoffen. “Deze plastics kunnen bijvoorbeeld beter tegen hoge temperaturen, waardoor ze onder de motorkap gebruikt kunnen worden.”

Oplossen van plastics

ARN kijkt naast eerdergenoemde projecten ook naar het recyclen van kunststoffen met dissolutie. Op deze manier worden op milieuvriendelijke en grondstofefficiënte wijze plastics opgelost. “Polycarbonaat, het materiaal waar het ‘glas’ van koplampen van wordt gemaakt, is met name geschikt voor oplossen. We onderzoeken of we het materiaal selectief kunnen oplossen om het van andere materialen te kunnen scheiden. De milieuvoordelen zijn aanzienlijk als dit op grote schaal kan worden toegepast, omdat de productie van polycarbonaat zeer energie-intensief is.”

Tot slot verkent ARN samen met partners de recycling van thermoplastische composieten. “Aan deze verzameling van materialen zijn vaak ter versterking vezels toegevoegd. Dit maakt het moeilijk te recyclen. Samen met partners willen we onderzoeken of dit een closed loop-toepassing of recyclingstroom kan worden, waarbij we de verschillende materialen niet scheiden, maar kijken hoe we de bestaande stroom het best kunnen recyclen.”

Cradle-to-cradle autoplastics

Thorsten benadrukt dat de recycling van autoplastics nog in de kinderschoenen staat.

Zoals uit bovenstaande voorbeelden blijkt, gebeurt er wel al veel op het gebied van plasticrecycling. “We hebben de tijd mee. Maar dat komt omdat er nu echt iets moet gebeuren.” Thorsten laat weten dat het gebruik van gerecyclede materialen wel in de wetgeving verankerd zal moeten worden. “Als de afzet gegarandeerd is, krijg je interessante business cases voor recyclingbedrijven. Bedrijven moeten weten waar zij aan toe zijn. Alleen op die manier kunnen we van afgedankte autoplastics nieuwe plastics voor de auto-industrie maken.”

Tot slot zegt Thorsten: “Op dit moment ben ik blij als ik een brug kan bouwen tussen een partij die iets wil met een materiaalstroom en een partij die deze stroom kan gebruiken. Het uiteindelijke doel is dat het materiaal gebruikt wordt voor nieuwe auto-onderdelen.”

Samen werken aan de materiaaltransitie?

ARN is op zoek naar partners om samen aan de materiaaltransitie te werken, al dan niet in gezamenlijke subsidieprojecten. Als ARN kunnen we materiaal en kennis inbrengen.  Interesse? Mail naar: thorsten.friedrich@arn.nl.

Welkom bij ARN!

Sluit je aan bij ons landelijke netwerk van 238 ARN-ketenpartners en profiteer direct van vele voordelen.

Zoek een inleverpunt

Lever uw afgedankte auto gratis in bij een autodemontagebedrijf voor milieuverantwoorde recycling, ook van startaccu’s en aandrijfbatterijen.
Lever uw auto in