Skip to content
Markante ketenpartner Van Werven Kunststof Recycling
Kunststofrecycling. Hoe een afgedankte bumper een nieuw dashboard wordt
Onze partner Van Werven recyclet harde plastics, waaronder afgedankte bumpers van auto’s, tot hoogwaardige secundaire grondstof voor de maakindustrie. We bezochten het bedrijf en spraken […]
Jeroen Labots Van Werven Plastic Recycling

Onze partner Van Werven recyclet harde plastics, waaronder afgedankte bumpers van auto’s, tot hoogwaardige secundaire grondstof voor de maakindustrie. We bezochten het bedrijf en spraken accountmanager Van Werven Kunststof Recycling Jeroen Labots.

 

Van Werven recyclet harde plastics, waaronder afgedankte bumpers van auto’s, tot hoogwaardige secundaire grondstof voor de maakindustrie.

Van Werven Kunststof Recycling is onderdeel van familiebedrijf Van Werven, dat onlangs 75 jaar bestond. In die tijd is het uitgegroeid tot een van de koplopers in de kunststofrecyclingbranche. Vanuit hun missie ‘samen werken aan echte oplossingen’ proberen ze inhoud te geven aan de markt. Zo zijn ze actief in verschillende initiatieven die recycling van afval en het creëren van grondstoffen via wetgeving en samenwerkingsverbanden stimuleren. Ook wil Van Werven het debat over het sluiten van de keten voor kunststoffen stimuleren met als doel het verder uitbreiden van kunststofrecycling als inspirerend voorbeeld van de circulaire economie. Kunststof is een onmisbare grondstof voor de economie. Het is praktisch, veelzijdig en je komt het tegen in alle industriesectoren, waaronder de automotive sector. De elektrische auto, met zijn vaak zware batterijpakket, heeft de vraag naar lichtere kunststofmaterialen alleen maar doen toenemen.

Er is echter ook een schaduwzijde aan het gebruik van plastic. Kunststof is een stroom die wereldwijd op te grote schaal weglekt; zo is het recyclingpercentage voor kunststofverpakkingen wereldwijd slechts veertien procent* en ook veel kunststoffen in auto’s kunnen nog niet op de meest hoogwaardige wijze gerecycled worden. Daar willen de industrie én beleidsmakers in Europa verandering in brengen. Iets wat ARN natuurlijk van harte ondersteunt.

*Bron: recyclingplastics.nl
Page image

Jeroen Labots van Van Werven Kunststof Recycling.

‘Door de harde plastics voorgesorteerd te pressen kun je veel meer kunststof laden. In plaats van vier tot acht ton kunnen wij zo wel vijftien tot twintig ton in containers op één vracht kwijt’

Recycling van harde plastics

De kunststofrecyclingtak van Van Werven recyclet harde plastics op verschillende vestigingen in Europa en brengt deze plastics terug als hoogwaardige secundaire grondstof voor de maakindustrie. Labots is verantwoordelijk voor de inkoop in Nederland, Duitsland, een deel van België en Polen. Hij werkt inmiddels tien jaar voor het bedrijf en begon er ooit met een bijbaan. Labots: “Mijn vader Rob werkt ook bij Van Werven als manager kunststoffen. Na mijn vakantiebaantje, volgde een stage en een baan als assistent-projectleider. Op mijn negentiende ben ik voor het bedrijf naar Engeland verhuisd om daar als productieleider aan de slag te gaan. Vier jaar geleden ben ik gestart in de rol die ik nu nog met veel plezier vervul.”

Labots koopt harde kunststoffen in die in balen bij elkaar worden geperst. “Door de harde plastics voorgesorteerd te pressen kun je veel meer kunststof laden. In plaats van vier tot acht ton kunnen wij zo wel vijftien tot twintig ton in containers op één vracht kwijt. Wat daartussen zit? Afval afkomstig van afvalbedrijven en gemeentewerven, denk aan tuinstoelen, emmers, kratten kliko’s en autobumpers. Eigenlijk al het plastic wat je als consument niet in de inzamelingzakken voor de inzameling van plastic, metaal en drankenkartons mag doen. Als de balen bij ons in Biddinghuizen aankomen, worden ze opengeknipt en wordt de inhoud gesorteerd.

‘Bumpers daarentegen zijn goed te recyclen, omdat ze gemaakt zijn van polypropeen’
Page image

Het harde plastic wordt in stukken van zo’n twintig centimeter geshredderd.

Sorteren van plastics op kleur

Het sorteren vindt plaats op een sorteerband en gebeurt op kwaliteit. Vervolgens wordt het materiaal geshredderd. “Het harde plastic wordt in stukken van zo’n twintig centimeter geshredderd. Als de kunststof is verkleind wordt het gewassen en passen we de drijf-zinkmethode toe, waardoor de drijvende en zinkende fracties van elkaar gescheiden kunnen worden. Vervolgens wordt het plastic naar verschillende vakken gebracht waar er maalgoed (stukjes plastic van zo’n 12 mm) van wordt gemaakt. Op deze locatie produceren we 1.000 big bags per week. Granuleerbedrijven maken een nog fijnere korrel van de plastic delen, wat als granulaat kan worden gebruikt door bijvoorbeeld producenten van buizen om er nieuwe kunststoffen van te maken. Ook wordt het door de auto-industrie ingezet om er onder andere dashboards van te maken.

 

Page image

Granuleerbedrijven maken een nog fijnere korrel van de plastic delen.

Recyclingpercentage van 96 procent

Labots vertelt dat Van Werven Kunststof Recycling zo’n 96 procent van de harde plastics die het bedrijf uit verschillende landen binnenkrijgt, kan recyclen. De overige vier procent zijn kunststoffen, die glasvezel bevatten, brandvertragers of niet-opsmeltbare delen. “Deze kunststoffen kunnen op dit moment helaas alleen gebruikt worden voor energieterugwinning in de verbrandingsoven. Dat er naast bumpers nauwelijks andere kunststofonderdelen afkomstig van autowrakken in Biddinghuizen worden gerecycled komt omdat er volgens Labots in auto’s veel fillers worden gebuikt. “Als er meerdere componenten in een stuk kunststof zitten, is het voor ons niet meer te recyclen. Bumpers daarentegen zijn goed te recyclen, omdat ze gemaakt zijn van polypropeen (PP).” Voor de balen die Van Werven ontvangt met gesorteerd polyethyleen en polypropeen betaalt het bedrijf. Voor mixed plastics moet de aanbieder betalen.

Page image

Van Werven Kunststof Recycling verwerkt jaarlijks 150.000 ton kunststof.

Van Werven

Partner van ARN

Van Werven is een van de partners in de recyclingketen waar ARN mee samenwerkt. “Inmiddels werken we al heel wat jaartjes samen. Op dit moment is het volume bumpers dat we verwerken niet heel groot, vijftien ton per jaar, zeker als je het bekijkt op het totale volume dat we hier draaien: 150.000 ton. Maar we willen het volume bumpers de komende jaren laten groeien. Bumpers zijn door ons heel goed te recyclen. Ik weet alleen niet of alle autodemontagebedrijven die bij ARN zijn aangesloten daarvan op de hoogte zijn.” Labots vertelt dat de bedrijven die hun afgedankte bumpers wél bij hem inleveren deze verzamelen in containers. Als ze in Biddinghuizen aankomen, worden ze uitgesorteerd, geshredderd, gewassen en vermalen. Zijn tip voor autodemontagebedrijven: zorg dat er geen glasvezel in de bumper zit of bedrading, dan is het namelijk niet meer te recyclen.

Hoe ziet de toekomst als je het hebt over de recycling van harde plastics eruit?

“Wij hopen dat we nog meer harde plastics van de verbranding kunnen redden. Een ton kunststof staat gelijk aan een CO₂-besparing van één elektrische auto per jaar. Met onze Europese recycle capaciteit van harde kunststoffen hebben we jaarlijks dezelfde CO₂-besparing als alle elektrische auto’s in de Benelux in een jaar.” Labots geeft aan dat er nog veel onwetendheid is bij sectoren. “Ik verwacht dat we het recyclingproces verder kunnen optimaliseren door onder meer nog meer op kleur te recyclen, zodat we er uiteindelijk voor kunnen zorgen dat het recyclaat dezelfde kwaliteit heeft als virgin materiaal. Het helpt overigens al dat recyclaat momenteel goedkoper is dan virgin. Natuurlijk zouden wij het ook prachtig vinden als in de toekomst vrijwel alle kunststofonderdelen in auto’s van gerecycled materiaal kunnen worden gemaakt, maar dat zie ik niet op heel korte termijn gebeuren. Dat heeft er met name mee te maken dat er fillers nodig zijn om deze onderdelen stevig genoeg te maken. Maar dat we die kant op gaan, is zeker!”

‘Ik verwacht dat we het recyclingproces verder kunnen optimaliseren door onder meer nog meer op kleur te recyclen, zodat we er uiteindelijk voor kunnen zorgen dat het recyclaat dezelfde kwaliteit heeft als virgin materiaal’
Page image

Van Werven hoopt nog meer harde plastics van de verbranding te kunnen redden.

Van Werven

Van Werven

Kunststof Recycling

Meer over Van Werven

Van Werven is een veelzijdige dienstverlener. Het bedrijf werkt dagelijks aan een duurzame infrastructuur en recycling. Uitgedaagd door de maatschappij en hun klanten zoekt en vindt het familiebedrijf al 75 jaar nieuwe verbindingen. Inmiddels zijn ze vanuit vijftien locaties actief in binnen- en buitenland en werken er zo’n 500 mensen. De derde generatie Van Werven is op dit moment actief in de directie en het management van het bedrijf.

Deel dit bericht op je kanalen

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte gehouden worden?