Autorecycling is mensenwerk

Wie zijn de mensen die autorecycling in Nederland in de praktijk brengen? Op deze plaats in het Duurzaamheidsverslag geven vier medewerkers een inkijkje in hun werk én drijfveren.

“Hoe groen wil je het hebben?”

Bas Timmerman is trots op de bijdrage die hij bij Autodemontagebedrijf Jan Pronk in het Noord-Hollandse Sint-Maarten levert. “Wij zorgen ervoor dat goede bruikbare onderdelen van auto’s niet zomaar bij het afval belanden. Een tweede leven voor spullen die nog prima meekunnen: hoe groen wil je het hebben?”

Bas werkt al 33 jaar bij Jan Pronk, die hem het vak leerde. “Ik maak de auto’s vloeistofvrij, waarbij de stoffen netjes worden opgevangen. De koelvloeistof en de motor- en remolie gaan netjes in een opslagtank. Waarna een bedrijf de vloeistoffen verwerkt om bijvoorbeeld in de scheepvaart opnieuw te gebruiken. Het mooie: niets gaat verloren, het wordt allemaal hergebruikt!”

“Ik zorg ervoor dat de goede onderdelen uit de auto worden gehaald. Eerst test ik een startmotor of brandstofpomp, waarna ik ’m netjes demonteer. Zo krijgt zo’n onderdeel een tweede leven bij particulieren en ook steeds vaker bij garagebedrijven. De prijs is goed, maar er is meer: mensen zijn graag duurzaam bezig. Ikzelf ook. Toen de banden van mijn Volvo aan vervanging toe waren, heb ik bij ons bedrijf gebruikte banden gevonden met een goed profiel. Dat rijdt toch lekkerder.”

Bas denkt dat de autorecycling een steeds grotere bijdrage aan een groener Nederland gaat leveren. “Er komen telkens nieuwe technieken en materialen bij. Zo zullen wij op den duur ook met elektrische auto’s te maken krijgen, die netjes gedemonteerd moeten worden.”

“Nog groener recyclen door data-uitwisseling”

Applicatiebeheerder Rob Fransen van Brabebo Auto-onderdelen in Mijdrecht gelooft dat autodemontagebedrijven nog groener kunnen werken. “Met autofabrikanten zouden we intensiever data kunnen uitwisselen om nog meer onderdelen voor hergebruik te verkopen.”

Rob werkt bij Brabebo aan de IT-oplossingen en tools waarmee het Mijdrechtse bedrijf efficiënt werkt aan autorecycling in Nederland. “Ik kwam hier elf jaar geleden om het demontagevak te leren. Later heb ik mijn interesse in IT kunnen volgen. Op dit moment beheer ik de applicaties die mijn vijftien collega’s gebruiken voor hun werk en ontwikkel ik onze uitgebreide website en webshop.”

In de praktijk werkt Rob veel aan de verbeterde vastlegging van de onderdelenvoorraad. “Hoe beter wij sorteren, selecteren en vastleggen, hoe groter de kans dat een klant een onderdeel vindt dat hij wil hergebruiken. Daar draag ik graag mijn steentje aan bij.”

Al vindt Rob wel dat het in Nederland nóg beter kan. “Als we met fabrikanten een betere data-uitwisseling zouden kunnen opbouwen, kunnen we identieke onderdelen uit auto’s beter verkopen. Waardoor we de prestatie van autorecycling in Nederland verder kunnen vergroten!”

“Dat is de sport: die Kever nog jaren op hergebruikte onderdelen op de weg houden”

Voor autodemonteur Mathijs Nijland gaat er niets boven zijn 49 jaar oude Kever. “Het toppunt van circulair denken! Jaar in jaar uit blijf ik die auto onderhouden met telkens opnieuw gebruikte onderdelen.”

Toen Mathijs in 2005 bij Autodemontagebedrijf Snuverink in Borculo ging werken, was de tijd van auto’s slopen al lang voorbij. “Wat wij doen heeft niets met slopen te maken. Zo stuur ik ook ons kleine team aan. Ik zorg dat bijvoorkeur jonge afgedankte Peugeots, Citroëns en Renaults vloeistofvrij zijn en dat de goede onderdelen netjes uitgemonteerd worden aan de hand van demontagelijsten.”

Netjes is belangrijk, want dat bepaalt het succes van de hele operatie. “Als autobedrijven voor zo’n onderdeel bellen, is het belangrijk dat ze het zonder problemen in een andere auto kunnen plaatsen. Bijvoorbeeld door het vrijgeven van functies. Zo wordt hergebruik van onderdelen voor steeds meer autobedrijven een serieus alternatief voor nieuwe onderdelen.”

Mathijs is trots op de bijdrage die hij bij Snuverink aan een groenere maatschappij kan leveren. “Als bedrijf proberen wij zélf ook groener te worden. Zo hebben we een aanvraag voor plaatsing van zonnepanelen lopen en gaan we ledverlichting installeren. Verder zijn we aan het verkennen of we het toilet met hemelwater kunnen gaan spoelen.”

“Als bedrijf gaan we met ontwikkelingen mee, bijvoorbeeld door aandrijfaccu’s uit hybrides en elektrische auto’s te monteren.” Ook daar geldt: professioneel en veilig werken staat voorop. Van het groene denken bij Snuverink naar zijn eigen groene missie is maar een kleine stap: “Hoe ik mijn Kever na zoveel jaren nog steeds met gebruikte onderdelen op de weg hou? Het lukt telkens weer. Het is het toppunt van circulair denken.”

“Autodemontage door opleiding aantrekkelijker maken voor jongeren”

Jordy Terol, Chef Autodemontage bij Autobedrijf De Toekomst in Vijfhuizen, is trots op de bedrijfstak en zijn vak. “Al wordt het wel tijd dat er een serieuze opleiding voor autodemontage komt. Zo wordt het voor jongeren veel aantrekkelijker om bij een demontagebedrijf te gaan werken.”

Jordy kwam negen jaar geleden als stagiair binnen en is gebleven. Hij runt met veel plezier de autodemontage-afdeling. “Er komt veel meer bij kijken dan het slopen van auto's. Wij zijn ons aan het ontwikkelen als een demontagebedrijf, dat steeds actiever wordt in onderdelenverkoop. Om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen, hebben we steeds meer voorraad. Hergebruik van onderdelen is een mooie manier van recyclen!”

De klanten vormen een belangrijke motivatiebron voor Jordy. “Vooral als klanten bij ons zijn geweest voor onderdelen en terugkomen omdat ze zo fijn zijn geholpen. Vergeet niet: een autosloperij is voor veel mensen met weinig geld hun steun en toeverlaat. Dankzij ons kunnen zij hun auto blijven rijden. Ook hobbyisten weten het bedrijf te vinden. Je bouwt door de jaren heen een band op met mensen. Dat zijn de dingen die het werk leuk maken.”

Jordy is trots op de wijze waarop het bedrijf de richtlijnen die de ARN - om op een milieuvriendelijke manier auto's vloeistofvrij te maken en af te voeren - hanteert. “We kunnen in deze branche nog veel groener werken, bijvoorbeeld door meer ledverlichting op te hangen in loodsen en door hybride of elektrische heftrucks te gebruiken.”

Jordy wil nog een punt maken: “Het moet voor de jongere generaties aantrekkelijker worden om op een demontagebedrijf te werken. Voor autotechniek, schade en verkoop bestaan opleidingen, maar voor demontage is er niks. Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!”