197.650 auto’s duurzaam gerecycled

Na 25 jaar ARN zou je het haast als ‘gewoon’ en ‘logisch’ zien, dat autowrakken in Nederland op hoogwaardige en verantwoorde wijze worden gerecycled. Maar het moet gezegd: ook in 2019 mogen ARN, zijn aandeelhouders en iedereen die bijdraagt in de keten weer trots zijn op het resultaat. In totaal zijn in 2019 197.650 auto’s duurzaam gerecycled.

Van alle auto’s op de Nederlandse wegen gaat 2,5 procent per jaar op een nette manier via de keten van ARN naar een volgende bestemming. Onderdelen worden hergebruikt. En metalen, kunststoffen en andere materialen worden deels gedemonteerd, deels geshredderd en uiteindelijk in verschillende gescheiden stromen afgevoerd om opnieuw in productieprocessen te worden ingebracht.

Sustainable Development Goals

 

Voor het derde jaar legt ARN zichzelf langs de meetlat van de Sustainable Development Goals (SDG’s) met in het achterhoofd het motto ‘lean and green’. De hiernaast afgebeelde, gekleurde SDG’s zijn specifiek van toepassing op de inhoud van deze pagina.

Nog wat cijfers die aangeven wat de omvang en het niveau is van onze autorecyclingactiviteiten:

• Er zijn 8.677.911 personenauto's in Nederland (bron: RDW)
• 197.650 auto's zijn in 2019 door de ketenpartners van ARN verwerkt
• Per autowrak gaat het gemiddeld om 1.052 kg aan materiaal
• In totaal slaagde de keten er in 2019 in om 184.000.000 kg aan nuttige toepassing te realiseren.
 

En nu: doorschakelen

Autorecycling in Nederland is uitzonderlijk goed geregeld, zowel qua recyclingniveau als qua organisatie van het hele proces. Maar ARN en de keten zullen door moeten schakelen, vindt Olaf de Bruijn (RAI Vereniging), die een positief oordeel én een aansporing voor ARN heeft.

Wat zijn de conclusies na 25 jaar ARN?
“De organisatie van autorecycling staat als een huis, dat moet gezegd worden. Het onderscheidende van het hele traject is dat ARN echt regie heeft. Controle over wat er gebeurt als auto’s aan het eind van hun leven zijn gekomen.”

Wat betekent dat voor de aandeelhouders, waar RAI Vereniging er één van is?
“ARN is in 1995 als ‘Auto Recycling Nederland’ opgericht door vier marktpartijen uit de autobranche: BOVAG, RAI Vereniging, Stiba en Vereniging FOCWA Schadeherstel. De aanpak van ARN geeft ons als aandeelhouders maximale grip op de markt. Van alle auto’s die in Nederland in een jaar verschrot moeten worden, wordt meer dan tachtig procent via ARN afgehandeld. We zijn absoluut ‘compliant’ en ‘in control’. Er is geen markt in Europa die ons dat na doet. Hoe wij het ingericht hebben met ARN en vooral hoe het functioneert: wij zijn een voorbeeld van hoe het moet.”

Wat doet u met die grip?
“Het stelt ons in staat maximaal in te zetten op hergebruik en op terugwinning van grondstoffen. Op recycling, op circulair denken en handelen.”

Wat zijn uw gedachten bij het jubileum? Valt er nog iets te sleutelen?
“Een felicitatie waard, dat ten eerste. Maar we gaan ook een periode in waarin vervolgstappen moeten komen. We moeten toewerken naar een circulaire economie en we zullen dan ook nog meer hergebruik moeten nastreven. En: basismaterialen uit auto’s terug de productie in brengen en minder materialen moeten verbranden. Hoe goed het op dit moment ook gaat, achteroverleunen is er niet bij. Kijk naar het Nederlandse klimaatplan en naar het plan dat dat Timmermans voor Europa presenteerde: het zet allemaal extra druk, met telkens hogere doelen. Er blijft werk te doen.”